Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal handle høytalerkabinett


andesam

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal handle nytt høytalerkabinett til el-gitar. Har sett litt på Marshall 1960A, noen som har noen formeninger om dette? Skal bruke forsterkeren i en kombo jeg har, men bare frem til jeg får kjøpt en ordentlig Marshall rør amp :D . Spiller tyngre metal, det er vel relevant for valget.

Kan jo slenge inn et lite spørsmål til.. Kan Marshall EL-34-100/100 brukes til å forsterke 2 gitarer? Altså, man putter to gitarer inn (via preamper naturligvis) og ut til to høytalerkabinett. Så vidt jeg kan se så burde jo det fungere, det er jo i praksis to forsterkere.

På forhånd takk for alle svar!

- Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stereo amp, så det funker nok til 2 monosignaler ja.

Men husk på at du alltid på ha en last på forsterkeren, en høytaler eller dummyload etc.

Ellers tror jeg du ville likt et Rectifier eller Roadking kabinett fra Mesa eller noe Engl kabinetter bedre om du spiller tyngre metal. Kjøp også gjerne en Mesa eller Engl og tilogmed de litt dyre Crate seriene om du vil spille tyngre metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne Randall XL 412 kabinetter både på Kick music og Sound1. De liger vel rundt 1000-lappen under nytt Marshall, og er etter hva jeg har fåt tak i på nettet rundt omkring, bedre bygget, f.eks. De har Celestion Vintage 30 høyttalere, en høyttaler som IMHO låter bedre i bandsammenheng enn GT12-75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAE-kabinettene får du tak i her til lands via godlyd.no.

Engl, Bogner, CAE, Marshall, Orange, Mesa/Boogie, Soldano, Rivera… mye å velge mellom, både i størrelse, antall elementer og hvilke elementer du vil ha. CAE-kabinettene selges også uten elementer, slik at du kan sette inn akkurat det du vil ha. Husker ikke om noen av de andre gjør tilsvarende.

Slik jeg ser det går kabinettvalg mer på hvilke elementer en vil ha, og litt på størrelsen, heller enn merke. Noen vil ha mer trøkk i bassen og kjøper et større kabinett, mens andre jakter på mellomtonen og klarer seg med mindre kabinetter og V30. Det kommer an på hvor man vil sitte i miksen og hvilken lyd en vil ha.

GT12-75 opplever jeg som for mørke, men mange syns de funker fint. Et 4x12"-kabinett med to greenbacks og to V30 er ofte anbefalt. Selv bruker jeg bare V30, men så holder jeg meg langt unna bassregisteret også. Skulle gjerne hatt et utømmelig budsjett og masse tid, så jeg kunne gått gjennom alt av elementer i Rivera-kabinettet mitt, bare for å ha gjort det.

Sjekk gjerne ut lydeksemplene fra MusikkPraksis da de testet høyttaler-elementer i fjor. Husk dog at lydeksempler ikke nødvendigvis avslører virkeligheten, i og med at det til syvende og sist er mange faktorer som bestemmer lyden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.