Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil lære meg å spille blues, hvor starter man?


kroffer

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg har lyst til å lære meg å spille blues, gjerne akustisk, men det er ikke så viktig. Tingen er at jeg har ikke mye kjennskap til sanger som er greie i begynnelsen og sånnt, så jeg trenger noen tips.

Jeg kan blues-skalen fra før, men er litt lei av å sitte og kompe i den. vil gjerne prøve noen skikkelige sanger.

bluesscale.gif

hjelp mottas med takk :)

kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lær deg for det første bluesskalaen over HELE halsen, og å bytte mellom tonearter, viktig! Prøv likevel å fokusere på rytmespill i starten, enkle shuffles, forståelse for bluesakkorder og 12-taktere etc. Enkle saker, men en del å skaffe sef oversikt over fra scratch. En fin ting å gjøre er å spille vekslende mellom rytmespill og enkle blueslicks (f.eks basert på bluesskalaen) kastet inn innimellom, bare kreativiteten din setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, som ikke er noen sang, men noe som jeg synes er greit å kunne.

Improvisér en bluesmelodi over grunntoner. Slå an E-strengen på hvert førsteslag i hver takt, så spiller du over den. Skift til A og B etter 12-takts blues skjemaet.

Her er greia. Prøv å få frem akkordene gjennom melodien du spiller.

Du kan gjerne gjøre det uten grunntoner som klinger med også. Bare tenk deg til akkordskiftene. For å få det til å låte "rett" er det enkleste å bruke akkordegne toner når en ny akkord "spilles".

Veldig praktisk måte å spille blues på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg aldri har blitt helt klok på: Hvis man spiller 12-takters blues i A, skal man da spille hele melodilinja i A, eller skal man skifte etter kompet, altså A, D og E?

Det kan du gjøre som du vil om, men det som låter best er at du skifter etter kompet. :)

Nja, ikke nødvendigvis slik da. Å bruke akkordegne toner gir en kul effekt når man spiller blues, helt enig i det, men å basere seg utelukkende på det blir like kjipt som å basere seg utelukkende på bluesskalaen. Bland for all del! Men når det gjelder rytme har du likevel helt rett, spør du meg. Det er viktig å ha en viss sammenheng mellom timing av licks og toner i forhold til taktene. Det høres for eksempel ofte ikke bra ut å spille et lick på tre bestemte toner i bluesskalen i en E-takt og å fortsette med de samme tre tonene når det slår over i A-takt, om dere skjønner hva jeg mener, da. Ellers er jo bluesen ingrunn en improvisasjonssjanger av de sjeldne, og det er igrunn ingen regler for hva du kan gjøre, så lenge det høres bra ut. Alt fra jazzlicks til tapping til akkordspill til whammyvoldtekt til shredding til èn-note-soloer kan høres kult ut i en blues! :---)

Ps. Er du interessert i å lære fremgangsmåter i bluesen utover bluesskalaen og E-A-B er "Blues You Can Use" en bra lærebok, ryktes det. Har igrunn bestlit den fra amazon selv, koster skarve 140 kroner med transport. Kanskje verdt å sjekke ut om en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør på gammel eric clapton, bb-king, stevie ray vaughan, eric johnson og trekk ut de viktigste licka i spillinga deres og bruk de til å lage din egen blues stil. Bruker du noen uker/måneder og gjør dette tror jeg du blir en brukbar bluesgitarist.

Du må også ha blues i blodet og spille med feeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.