Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har fingertykkelsen å si for lyden?


AlexanderT

Anbefalte innlegg

Noen som vet om dette er en viktig faktor for hvordan lyden blir?

Har egentlig hendene og fingrene til et barn selv, og det bekymrer meg litt. Lurer på om f.eks. BB King sin varme og feite lyd delvis skyldes de store potene hans.

Jeg er 20 år og det betyr sikkert at jeg ikke kommer til å få større fingre enn jeg allerede har. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser alt annet enn smertefullt ut når BB King bender. Kjøttet kommer nok til gode der.

Godt poeng dette med Pat Martino. Har sittet og beundret han en time på morningen i dag (umbria jazz videoen - skikkelig snæks), og jeg vil da mene at lyden hans er tilfredstillende. Selv om mine fingre egentlig er enda mindre enn hans da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen verdens ting. Strengen vibrerer ikke ovenfor båndet.

Men det er da folk som mener det er forskjellig lyd på f.eks. ulike materialer på salen, locking tunere vs. vanlige tunere, lengde på headstock etc. Og alt dette befinner seg på andre siden enn der strengen vibrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, så ligger nøkkelen til optimal toneproduksjon i 1) Hvor presis og lett man treffer båndet med venstrehånds fingre og B) Hva slags 'attack' man har i høyrehånds plekter/fingre. Å gå veldig presist inn på det, er vanskelig, og det er sikkert mange veier til Rom, men altså, dette er for meg de relevante faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen verdens ting. Strengen vibrerer ikke ovenfor båndet.

Men det er da folk som mener det er forskjellig lyd på f.eks. ulike materialer på salen, locking tunere vs. vanlige tunere, lengde på headstock etc. Og alt dette befinner seg på andre siden enn der strengen vibrerer.

Ta slike folks meninger med en klype salt. :)

Oversadelen har noe å si for klangen på åpne strenger, men der går vel egentlig grensen. Ham som kan høre forskjell på tradisjonelle og låsbare stemmeskruer, skulle jeg likt å møte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen verdens ting. Strengen vibrerer ikke ovenfor båndet.

Men det er da folk som mener det er forskjellig lyd på f.eks. ulike materialer på salen, locking tunere vs. vanlige tunere, lengde på headstock etc. Og alt dette befinner seg på andre siden enn der strengen vibrerer.

Ta slike folks meninger med en klype salt. :)

Oversadelen har noe å si for klangen på åpne strenger, men der går vel egentlig grensen. Ham som kan høre forskjell på tradisjonelle og låsbare stemmeskruer, skulle jeg likt å møte...

Ja, det må være en av det pirkete slaget. :lol:

Har erfart det samme som deg, windofpain. Venstrehånda syntes jeg forsåvidt det er greit med, for da er det bare å passe på å være rett bak båndet og å holde et lett touch. Attack er noe jeg jobber med, og her syntes jeg det fort blir flere variabler inne i bildet. Føler jeg har en ny plekterteknikk hver bidige dag. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.