Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som er bevisst på å skape sin egen stil?


AlexanderT

Anbefalte innlegg

jaok. Takk for bra forklaring.. skal se nærmere på dette. Dere bruker det både til improvisering og til akkordspill?

Jepp, samme prinsipp iogforseg, når man i en akkordrekke (for eksempel i akkordmelodispill) erstatter en tonika med en 3m-akkord, for eksempel i en 1625-progresjon Cmaj7, Am7, Dm7, G7, som med erstatning blir Em7, Am7, Dm7, G7.

Dette prinsippet er en fin vei til polytonalitet og 'utsidespill' i improv også. Ta for eksempel en moll7-akkord. Denne kan du harmonisere dorisk. Hvis du da benytter deg av ters-stablingprinsippet, så får du, der utgangspunktet er Dm7, følgende firklanger: Dm7, Fmaj7, Am7, Cmaj7. Oki, de to siste der likner noe frøktelig på en Am9. Vi begynner nå å få en viss ambivalens iforhold til toneart. Det vi kan gjøre for å 'utnytte' dette, er å begynne å involvere E7, altså dominanten til A-moll, og vi begynner få noen ganske trivelige dissonanser, samt altså forsterket polytonalitet (siden backingen er Dm7!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.