Rohde Skrevet September 23, 2005 Share Skrevet September 23, 2005 jaok. Takk for bra forklaring.. skal se nærmere på dette. Dere bruker det både til improvisering og til akkordspill? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
windofpain Skrevet September 23, 2005 Share Skrevet September 23, 2005 jaok. Takk for bra forklaring.. skal se nærmere på dette. Dere bruker det både til improvisering og til akkordspill?Jepp, samme prinsipp iogforseg, når man i en akkordrekke (for eksempel i akkordmelodispill) erstatter en tonika med en 3m-akkord, for eksempel i en 1625-progresjon Cmaj7, Am7, Dm7, G7, som med erstatning blir Em7, Am7, Dm7, G7.Dette prinsippet er en fin vei til polytonalitet og 'utsidespill' i improv også. Ta for eksempel en moll7-akkord. Denne kan du harmonisere dorisk. Hvis du da benytter deg av ters-stablingprinsippet, så får du, der utgangspunktet er Dm7, følgende firklanger: Dm7, Fmaj7, Am7, Cmaj7. Oki, de to siste der likner noe frøktelig på en Am9. Vi begynner nå å få en viss ambivalens iforhold til toneart. Det vi kan gjøre for å 'utnytte' dette, er å begynne å involvere E7, altså dominanten til A-moll, og vi begynner få noen ganske trivelige dissonanser, samt altså forsterket polytonalitet (siden backingen er Dm7!). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kentucky Skrevet September 24, 2005 Share Skrevet September 24, 2005 Prøver ikke å bli for like alle de andre bandene i sjangeren. Tar jo selvsagt inspirasjon, men prøver å holde meg "for likt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå