Web Analytics
Jump to content

Noen som er bevisst på å skape sin egen stil?


AlexanderT
 Share

Recommended Posts

Noen her som er litt bevisst på det å låte litt særegen med spillinga si? Tenker litt på dette med rytmer en bruker i soloene, notevalg, og touch - hvordan man "former" notene.

For tiden er dette ting som jeg vil ha/øver på å få inn i spillinga mi:

- whammybarteknikk a la Jeff Beck/Scott Henderson, men ikke like fremtredende

- små prebends her og der, samt en pull-offs i ny og ne med skikkelig kraftig "beeeeoooaam" lyd

- gitarlyd som er mer clean enn vreng, men med litt dirty edge

- saftige blues bends med mange variasjoner på bendsa

- notevalg a la Scott Henderson

- forhåpentligvis en særegen rytme på ting. leken, rar, groovy

- klar og tydelig artikulasjon av noter

- akkorder med dissonans, små sekunder som klinger mot hverandre. mhh...

- lett touch a la Metheny

Tja, det er vel det jeg kommer på. Når jeg faktisk blir god på noe av dette, håper jeg ikke at jeg skifter mening om hva som låter kult, og må starte om igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg liker å lage litt mitt eget veldig godt! men det ender som regel opp i ei mørje, blanda av mange forskjellige gitarister!

Tone: Prøver å få delay og ekko til å låte fint med tremolo og clean strat, à la Knut Reiersrud - som forresten er en utrolig gitarist!

Jeg prøver faktisk også å få et lett touch, slik som Metheny. tenkte på akkurat det samme i går kveld :D

ellers blir det litt mye fokus på spillinga til Knut reiersrud, til at jeg kan kalle det min egen stil! Hvis noen har hørt plata himmelskip er det slik jeg mener!:)

tonevalgene jeg gjør er altfor ofte i moll, og jeg er dårlig til å variere med dette. Men liker godt å bruke harmonisk moll og lydisk for å ta noen konkrete eksempler.

har gitt opp å spille rock og slikt, for meg personlig er det lite givende. Det beveger seg mer mot jazz!

Link to comment
Share on other sites

For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:

- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)

- Modal bruk av pentatonskalaen (spille den fra forskjellige toner i akkorden for en modal effekt), samt pentatonskalaer i '313313'-format.

- Bruk av melodisk moll.

- Bruk av dim-skalaen.

Ellers prøver jeg vel bare å bli bedre, samt kanskje å øve litt mer enn jeg har gjort i det siste.

Link to comment
Share on other sites

For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:

- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)

Kan du utdype litt? Mener du akkorder eller mixolydisk skala. Eller mener du at FMaj7+5 inneholder de samme tonene som dmM7?

Link to comment
Share on other sites

For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:

- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)

Kan du utdype litt? Mener du akkorder eller mixolydisk skala. Eller mener du at FMaj7+5 inneholder de samme tonene som dmM7?

Det går egentlig ut på å antyde noneakkorder. Utelater man grunntonen (som man gjerne gjør i bl. a. jazz-sammenheng), så sitter man igjen med septimakkorden på tersen ovenfor i samme skalasystem.

F. eks. i D harmonisk moll:

1. DmM7

2. Em7b5

3. Fmaj7+5

4. Gm7

etc.

Spiller vi akkorden på 3. trinn (FMaj7+5) over akkorden på 1. trinn (DmM7), så blir det helhetlige lydbildet DmM9.

Link to comment
Share on other sites

Forsøker å være ærlig mot mine estetiske idealer, dvs å prøve å spille ting jeg kunne ha tenkt meg å høre på selv, ikke bare spille noe fordi jeg kan, eller syns det er moro å spille det.

Selvsagt vanskelig å etterleve, men den beste måten i mine øyne å tilnærme seg noe som er genuint 'mitt'.

Link to comment
Share on other sites

Det går egentlig ut på å antyde noneakkorder. Utelater man grunntonen (som man gjerne gjør i bl. a. jazz-sammenheng), så sitter man igjen med septimakkorden på tersen ovenfor i samme skalasystem.

Hæ? DmM7= D-f-a-c#

Septimen i D's ters F=e.

Hvor er e i DmM7? Vil understreke at jeg ikke spør for å kverulere, kun fordi jeg vil lære og er nysgjerrig.

Spiller vi akkorden på 3. trinn (FMaj7+5) over akkorden på 1. trinn (DmM7), så blir det helhetlige lydbildet DmM9.

Dette skjønte jeg.
Link to comment
Share on other sites

Hvor er e i DmM7? Vil understreke at jeg ikke spør for å kverulere, kun fordi jeg vil lære og er nysgjerrig.

Den er ikke i akkorden, men improviserer man Fmaj7#5, som altså har E, så blir det i praksis en Dm9maj7 noneakkord. Videre kan du gå til neste ters, som er A og gjøre det samme, som vil utvide 'akkorden' ytterligere.

Edit: Når jeg ser over, så, eh, skjønner jeg ikke helt hva du ikke skjønner, men da fikk jeg ihvertfall nevnt det poenget med å trekke det videre til A.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.