Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som er bevisst på å skape sin egen stil?


AlexanderT

Anbefalte innlegg

Noen her som er litt bevisst på det å låte litt særegen med spillinga si? Tenker litt på dette med rytmer en bruker i soloene, notevalg, og touch - hvordan man "former" notene.

For tiden er dette ting som jeg vil ha/øver på å få inn i spillinga mi:

- whammybarteknikk a la Jeff Beck/Scott Henderson, men ikke like fremtredende

- små prebends her og der, samt en pull-offs i ny og ne med skikkelig kraftig "beeeeoooaam" lyd

- gitarlyd som er mer clean enn vreng, men med litt dirty edge

- saftige blues bends med mange variasjoner på bendsa

- notevalg a la Scott Henderson

- forhåpentligvis en særegen rytme på ting. leken, rar, groovy

- klar og tydelig artikulasjon av noter

- akkorder med dissonans, små sekunder som klinger mot hverandre. mhh...

- lett touch a la Metheny

Tja, det er vel det jeg kommer på. Når jeg faktisk blir god på noe av dette, håper jeg ikke at jeg skifter mening om hva som låter kult, og må starte om igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker å lage litt mitt eget veldig godt! men det ender som regel opp i ei mørje, blanda av mange forskjellige gitarister!

Tone: Prøver å få delay og ekko til å låte fint med tremolo og clean strat, à la Knut Reiersrud - som forresten er en utrolig gitarist!

Jeg prøver faktisk også å få et lett touch, slik som Metheny. tenkte på akkurat det samme i går kveld :D

ellers blir det litt mye fokus på spillinga til Knut reiersrud, til at jeg kan kalle det min egen stil! Hvis noen har hørt plata himmelskip er det slik jeg mener!:)

tonevalgene jeg gjør er altfor ofte i moll, og jeg er dårlig til å variere med dette. Men liker godt å bruke harmonisk moll og lydisk for å ta noen konkrete eksempler.

har gitt opp å spille rock og slikt, for meg personlig er det lite givende. Det beveger seg mer mot jazz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:

- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)

- Modal bruk av pentatonskalaen (spille den fra forskjellige toner i akkorden for en modal effekt), samt pentatonskalaer i '313313'-format.

- Bruk av melodisk moll.

- Bruk av dim-skalaen.

Ellers prøver jeg vel bare å bli bedre, samt kanskje å øve litt mer enn jeg har gjort i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:

- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)

Kan du utdype litt? Mener du akkorder eller mixolydisk skala. Eller mener du at FMaj7+5 inneholder de samme tonene som dmM7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:

- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)

Kan du utdype litt? Mener du akkorder eller mixolydisk skala. Eller mener du at FMaj7+5 inneholder de samme tonene som dmM7?

Det går egentlig ut på å antyde noneakkorder. Utelater man grunntonen (som man gjerne gjør i bl. a. jazz-sammenheng), så sitter man igjen med septimakkorden på tersen ovenfor i samme skalasystem.

F. eks. i D harmonisk moll:

1. DmM7

2. Em7b5

3. Fmaj7+5

4. Gm7

etc.

Spiller vi akkorden på 3. trinn (FMaj7+5) over akkorden på 1. trinn (DmM7), så blir det helhetlige lydbildet DmM9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å være ærlig mot mine estetiske idealer, dvs å prøve å spille ting jeg kunne ha tenkt meg å høre på selv, ikke bare spille noe fordi jeg kan, eller syns det er moro å spille det.

Selvsagt vanskelig å etterleve, men den beste måten i mine øyne å tilnærme seg noe som er genuint 'mitt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går egentlig ut på å antyde noneakkorder. Utelater man grunntonen (som man gjerne gjør i bl. a. jazz-sammenheng), så sitter man igjen med septimakkorden på tersen ovenfor i samme skalasystem.

Hæ? DmM7= D-f-a-c#

Septimen i D's ters F=e.

Hvor er e i DmM7? Vil understreke at jeg ikke spør for å kverulere, kun fordi jeg vil lære og er nysgjerrig.

Spiller vi akkorden på 3. trinn (FMaj7+5) over akkorden på 1. trinn (DmM7), så blir det helhetlige lydbildet DmM9.

Dette skjønte jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er e i DmM7? Vil understreke at jeg ikke spør for å kverulere, kun fordi jeg vil lære og er nysgjerrig.

Den er ikke i akkorden, men improviserer man Fmaj7#5, som altså har E, så blir det i praksis en Dm9maj7 noneakkord. Videre kan du gå til neste ters, som er A og gjøre det samme, som vil utvide 'akkorden' ytterligere.

Edit: Når jeg ser over, så, eh, skjønner jeg ikke helt hva du ikke skjønner, men da fikk jeg ihvertfall nevnt det poenget med å trekke det videre til A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.