AlexanderT Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 Noen her som er litt bevisst på det å låte litt særegen med spillinga si? Tenker litt på dette med rytmer en bruker i soloene, notevalg, og touch - hvordan man "former" notene. For tiden er dette ting som jeg vil ha/øver på å få inn i spillinga mi: - whammybarteknikk a la Jeff Beck/Scott Henderson, men ikke like fremtredende - små prebends her og der, samt en pull-offs i ny og ne med skikkelig kraftig "beeeeoooaam" lyd - gitarlyd som er mer clean enn vreng, men med litt dirty edge - saftige blues bends med mange variasjoner på bendsa - notevalg a la Scott Henderson - forhåpentligvis en særegen rytme på ting. leken, rar, groovy - klar og tydelig artikulasjon av noter - akkorder med dissonans, små sekunder som klinger mot hverandre. mhh... - lett touch a la Metheny Tja, det er vel det jeg kommer på. Når jeg faktisk blir god på noe av dette, håper jeg ikke at jeg skifter mening om hva som låter kult, og må starte om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 Njæææ...Lager vel det jeg føler for. Så lenge jeg liker det, så er det det eneste som teller.Men prøver selvfølgelig å ungå å gå alle kliseveiene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 jeg liker å lage litt mitt eget veldig godt! men det ender som regel opp i ei mørje, blanda av mange forskjellige gitarister! Tone: Prøver å få delay og ekko til å låte fint med tremolo og clean strat, à la Knut Reiersrud - som forresten er en utrolig gitarist! Jeg prøver faktisk også å få et lett touch, slik som Metheny. tenkte på akkurat det samme i går kveld ellers blir det litt mye fokus på spillinga til Knut reiersrud, til at jeg kan kalle det min egen stil! Hvis noen har hørt plata himmelskip er det slik jeg mener! tonevalgene jeg gjør er altfor ofte i moll, og jeg er dårlig til å variere med dette. Men liker godt å bruke harmonisk moll og lydisk for å ta noen konkrete eksempler. har gitt opp å spille rock og slikt, for meg personlig er det lite givende. Det beveger seg mer mot jazz! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phoncible Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 lar det komme av seg selv. Alle har jo en egen stil, i større eller mindre grad. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hkh Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 Jeg jobber mer med å få oversikt over halsen, teorien og med å forbedre teknikken. Personlig preg kommer vel av seg selv etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Captain Koala Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 Skal gå i gang og lære meg noen skalaer snart jeg Får nok egen stil etterhvert :mrgreen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
markuska Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 Jeg spiller bare, og prøver og få det til å høres så bra ut som mulig. uten at jeg vet helt hva alt heter. teknikker osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aiwass Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)- Modal bruk av pentatonskalaen (spille den fra forskjellige toner i akkorden for en modal effekt), samt pentatonskalaer i '313313'-format.- Bruk av melodisk moll.- Bruk av dim-skalaen.Ellers prøver jeg vel bare å bli bedre, samt kanskje å øve litt mer enn jeg har gjort i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rohde Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)Kan du utdype litt? Mener du akkorder eller mixolydisk skala. Eller mener du at FMaj7+5 inneholder de samme tonene som dmM7? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aiwass Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 For tiden eksperimenterer jeg en del med følgende:- Antyde septimakkorder på tersen over gitte akkord (f. eks spille Em7 over Cmaj7, FMaj7+5 over DmM7, osv.)Kan du utdype litt? Mener du akkorder eller mixolydisk skala. Eller mener du at FMaj7+5 inneholder de samme tonene som dmM7?Det går egentlig ut på å antyde noneakkorder. Utelater man grunntonen (som man gjerne gjør i bl. a. jazz-sammenheng), så sitter man igjen med septimakkorden på tersen ovenfor i samme skalasystem.F. eks. i D harmonisk moll:1. DmM72. Em7b53. Fmaj7+54. Gm7etc.Spiller vi akkorden på 3. trinn (FMaj7+5) over akkorden på 1. trinn (DmM7), så blir det helhetlige lydbildet DmM9. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet September 21, 2005 Share Skrevet September 21, 2005 Ja, har brukt det litt selv i arpeggios, men synes det er vanskelig å tenke slik fort, så jeg ga det opp.. lurer på om jeg må ta det opp igjen! veldig spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
windofpain Skrevet September 22, 2005 Share Skrevet September 22, 2005 Forsøker å være ærlig mot mine estetiske idealer, dvs å prøve å spille ting jeg kunne ha tenkt meg å høre på selv, ikke bare spille noe fordi jeg kan, eller syns det er moro å spille det.Selvsagt vanskelig å etterleve, men den beste måten i mine øyne å tilnærme seg noe som er genuint 'mitt'. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rohde Skrevet September 23, 2005 Share Skrevet September 23, 2005 Det går egentlig ut på å antyde noneakkorder. Utelater man grunntonen (som man gjerne gjør i bl. a. jazz-sammenheng), så sitter man igjen med septimakkorden på tersen ovenfor i samme skalasystem.Hæ? DmM7= D-f-a-c# Septimen i D's ters F=e.Hvor er e i DmM7? Vil understreke at jeg ikke spør for å kverulere, kun fordi jeg vil lære og er nysgjerrig.Spiller vi akkorden på 3. trinn (FMaj7+5) over akkorden på 1. trinn (DmM7), så blir det helhetlige lydbildet DmM9. Dette skjønte jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
windofpain Skrevet September 23, 2005 Share Skrevet September 23, 2005 Hvor er e i DmM7? Vil understreke at jeg ikke spør for å kverulere, kun fordi jeg vil lære og er nysgjerrig.Den er ikke i akkorden, men improviserer man Fmaj7#5, som altså har E, så blir det i praksis en Dm9maj7 noneakkord. Videre kan du gå til neste ters, som er A og gjøre det samme, som vil utvide 'akkorden' ytterligere.Edit: Når jeg ser over, så, eh, skjønner jeg ikke helt hva du ikke skjønner, men da fikk jeg ihvertfall nevnt det poenget med å trekke det videre til A. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aiwass Skrevet September 23, 2005 Share Skrevet September 23, 2005 windofpain har skjønt det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå