Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppmikking av forsterker/cab. hva bruker dere?


morten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen her på forumet har tips til oppmikking av 2x12 combo/cab.?

Vi bruker Mackie aktive høytalere. de er meget klare og gir god detalj gjengivelse..jeg er fremdeles lit missfornøyd med lyden ut i PA`n , og tror det er mulig å opptimalisere gitarlyden enda mere! Savner den varme lyden fra forsterkeren.. Vet jo at det er helt umulig å få den samme lyden som fra forsterkeren ut i Høytalerne. Jeg synes også at effektene forsvinner lit ut i PÅ`n

Er det noen som har noen smarte triks? hvilen mikk bruker dere? bruker dere en til hvert ellement og panorerer ut?

hva med plassering i forhold til høytalerkonene?

Jeg har en SM57 som jeg plasserer rett på. lit forskyvd i forhold til centeret. avstand fra 3-8 cm. Har også prøvd Senheizer 409e flatmikk men syntes ikke det var så stor forskjell...

Håper noen her kan komme med erfaringer tips??? Oppmikking er jo en hel vitenskap da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine glansdager som lydtekniker brukte jeg stort sett alltid SM57 eller Beta57 på gitarkabinetter,for de tåler en hel verden av juling. Jeg tror nok at mye av grunnen til at du er misfornøyd med lyden ut i PA'et kommer av slapp mixing(hvilket bord har dere?) og toppene,jeg synes vel ikke Mackie lager fantastiske høyttalere.

Nå vet jeg jo ikke hvordan lyd du har,og hvilken lyd du vil ha,men du må nok ratte en del på mixeren før du får det du ønsker deg.Når det er snakk om panorering,vel,hvor store er lokalene?Bruker du noen stereoeffekter? Jeg brukte å splitte signalet fra gitarampen inn og kjøre det ene signalet tørt rett igjennom panorert til ene siden,og så det andre signalet via en svært kort delay til andre siden på f.eks soloer og sånt,og det låt veldig fint,synes jeg:)

Med tanke på mikrofonplassering,så plasserte jeg mine mikker litt til side for sentrum,jeg mener å tro at lyden helt i sentrum av høyttaleren er hardere og kanskje høyere,og vil muligens pushe mikken unødig mye.

Angående andre mikker...finnes det andre enn SM57? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Mackie høytalerne så har vi fått skryt av flere proffe lydmenn, av lyden vår. Vi har spilt i idrettshaller sammen med bl.a Ole Ivars, Lasse Stefanz,Dansebandet,Ann Tylor osv. Alle har skrytt av lyden vår. Tror ikke det er noe i veien med høytalerne i hvertfall, Vi har også i det siste fått hjelp av en proff lydteknikker med å hjelpe oss med innstillinger av anlegget.. Jeg synes det er utrolig fin klarhet og du klarer å skille den minste detalj i lydbildet, samtidig som folk synes det er like bra lyd, som i anlegg til det tredobbelte!

Problemet er vel at vi ikke har med oss lydfolk, og har rack og mikser stående på senen..

Mikseren er også Mackie, og i følge lydfolk skal det være en bra mixer da.. nr. og navn har ikke jeg peiling på...

Jeg får vel kansje la bassisten stå å spille på gitaren min helt til jeg finner den opptimale lyden min da..

Det er vel sikket ingen triks får å få en varmere lyd da enn å justere på frekvensene

Det jeg har tenkt på er kansje å bruke to mikker, en som er justert inn på bass/mellomtone og en som er justert på diskant, om jeg kombinerer dette, kansje jeg vil få en fyldigere tone..

håper noen her kan komme med innspill!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig.. ingen har jo lik spillestil/anslag.. Jeg har ikke tråløst så jeg kommer veldig nære høytalerne når jeg står i salen og spiller for å høre..

mulig det bare er at jeg er for kravstor også da... får vel bare prøve å ekspriminter lit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI møtt en proff lydmann som har sagt at Mackie-mixere er bra. Ikke for det,jeg likte Mackie godt, 40-2-8, het det vel(neppe det dere har, fordi gruppene lå øverst på stripa,og EQ'en nederst,og jeg følte det ble oversiktlig og fint,men ellers er det ikke mye positivt å si om Mackie,dvs.,det er helt greit. Det er HIMMELVID forskjell på Midas' sine billigste bord og Mackies dyreste,som ligger omtrent likt i pris. Uansett,dere har sikkert god lyd selv om ikke jeg(eller noen andre jeg kjenner)liker Mackie,men som sagt,det der er bare noe du må forske på,skru på knotter og peis på,så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer på om noen her på forumet har tips til oppmikking av 2x12 combo/cab.?

Vi bruker Mackie aktive høytalere. de er meget klare og gir god detalj gjengivelse..jeg er fremdeles lit missfornøyd med lyden ut i PA`n , og tror det er mulig å opptimalisere gitarlyden enda mere! Savner den varme lyden fra forsterkeren.. Vet jo at det er helt umulig å få den samme lyden som fra forsterkeren ut i Høytalerne. Jeg synes også at effektene forsvinner lit ut i PÅ`n

Er det noen som har noen smarte triks?   hvilen mikk bruker dere? bruker dere en til hvert ellement og panorerer ut?

hva med plassering i forhold til høytalerkonene?

Jeg har en SM57 som jeg plasserer rett på. lit forskyvd i forhold til centeret. avstand fra 3-8 cm. Har også prøvd Senheizer 409e flatmikk men syntes ikke det var så stor forskjell...

Håper noen her kan komme med erfaringer tips???  Oppmikking er jo en hel vitenskap da!!

Jeg bruker stort sett SM57, evnt BETA57. Pleier å sette mikken sånn halvveis ut på siden av midten (ikke midt pga mye diskant) og gjerne pekende litt skrått innover mot høytaleren (gjerne i vinkelen til høytaleren)

Jeg tar alltid basskutt på gitarene. Generelt sett kan du si at jeg ofte tar bort litt i området 1-4 kHz (avhenger jo på lyden til forstrkeren da) for å gi bedre plass til vokalisten, samt å legge på litt rundt ca 7 kHz for å gi litt mer precens og hjelpe gitrene frem i lydbildet. Med dette er VELDIG generelt sagt da. Finnes ingen mal.

Når det gjelder de mackiene så er ikke de all verden synes jeg. De fungerer greit til en ferdig produsert cd, eller som monitorer (der funker de ganske allright) men som PA så blir de fort litt plastikk i lyden. Men de er mye bedre enn f.eks JBL Eon serien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKG 535 funker drit-fett live, men i studio vet jeg ikke, tror ikke de er så ille der heler.

Stiller meg litt tvilende til at jeg ville ha valgt denne mikken på gitarforsterker. Men har aldri prøvd, så jeg skal prøve neste gang og se hva jeg synes. Problemet er jo at dette er en kondis, og vil ta opp mye mer av andre instrumenter på scenen enn hva en dynamisk gjør. Og det er ikke akkuratt ønskelig live. Ei heller er det mer hennsiktmessig i og med at kondiser feeder raskere enn dynamiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Mackie høytalerne så har vi fått skryt av flere proffe lydmenn, av lyden vår. Vi har spilt i idrettshaller sammen med bl.a Ole Ivars, Lasse Stefanz,Dansebandet,Ann Tylor osv.  Alle har skrytt av lyden vår. Tror ikke det er noe i veien med høytalerne i hvertfall, Vi har også i det siste fått hjelp av en proff lydteknikker med å hjelpe oss med innstillinger av anlegget.. Jeg synes det er utrolig fin klarhet og du klarer å skille den minste detalj i lydbildet, samtidig som folk synes det er like bra lyd, som i anlegg til det tredobbelte!

Problemet er vel at vi ikke har med oss lydfolk, og har rack og mikser stående på senen..  

Mikseren er også Mackie, og i følge lydfolk skal det være en bra mixer da.. nr. og navn har ikke jeg peiling på...

Jeg får vel kansje la bassisten stå å spille på gitaren min helt til jeg finner den opptimale lyden min da..

Det er vel sikket ingen triks får å få en varmere lyd da enn å justere på frekvensene

Det jeg har tenkt på er kansje å bruke to mikker, en som er justert inn på bass/mellomtone og en som er justert på diskant, om jeg kombinerer dette, kansje jeg vil få en fyldigere tone..

håper noen her kan komme med innspill!??

Hvis du skal bruke to mikker så husk å sjekke at dere har fasevender på hver kanal og vend en av disse for å sjekke om det blir noen faseforstyrrelser.

Hvis du vil ha en varmerer lyd så kan du jo investere i en eller annen mikrofonpreamp med rør for å varme opp lyden før den går inn på mikseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.