Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til valg av min første elgitar?


Oscillo

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter å ha spillt i litt over to år på en Simon&Patrick akkustisk gitar begynner nå behovet for å bevege seg inn i den elektriske verden å melde seg.

Jeg har i utgangspunktet ikke så veldig peiling på forskjellige ting som single coils, humbuckere, tremolo, vibarm, strengelås etc. Etter å ha prøvd noen forskjellige gitarer på riff og tre45 i Trondheim har jeg imidlertid kommet fram til at jeg trives godt med humbucker-lyden. Selve formen på gitaren har ikke så mye å si, men det er en fordel at det går an å sitte med den i fanget å spille. Prisklassen vil ligge på rundt 5-6 tusen. Forsterker kommer jeg beklageligvis til å sette i andre rekke, da vi har noen naboer i leiligheten under som er allergiske mot støy. (Dersom noen vet om en el.forsterker som også duger litt som akkustisk forsterker tar jeg gjerne imot tips.)

Musikktypen jeg spiller strekker seg fra heavy metal og grunge til rock og visesang, og toucher også såvidt innom blues. Det er heller ingen ulempe dersom gitaren duger til solospilling.

Dersom noen har noen tips som passer med beskrivelsen over tar jeg de gjerne imot. Brukte gitarer i Trondheimsområdet er også av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forsterker er det _ikke_ slik at det å bruke litt penger på forsterkeren betyr at den må spille så ****** høyt! Jeg anbefaler deg å bruke litt på forsterker, slik at du kan få en lyd du er fornøyd med. En god forsterker kan få en middelmådig gitar til å høres ganske bra ut, men en dårlig forsterker får en feinschmeckergitar til å høres elendig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forsterker er det _ikke_ slik at det å bruke litt penger på forsterkeren betyr at den må spille så ****** høyt! Jeg anbefaler deg å bruke litt på forsterker, slik at du kan få en lyd du er fornøyd med. En god forsterker kan få en middelmådig gitar til å høres ganske bra ut, men en dårlig forsterker får en feinschmeckergitar til å høres elendig ut...

Er selvfølgelig helt enig med deg i det. Problemet er at jeg har ikke mer enn 6-7 tusen til rådighet. Har spilt såpass lenge nå at jeg ser at kvalitet koster, og gidder derfor ikke å kjøpe en veldig billig gitar. Men hvis valget står mellom å kjøpe en billig gitar og en dyr forsterker eller vice versa tror jeg at jeg foretrekker å vente med den dyre forsterkeren... ;) Da blir det viktigere for meg å finne en lettspilt gitar. Nå skal det også nevnes at jeg går med planer om å bygge en forsterker selv på skolen da vi har eget elektronikkverksted til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å se litt på SE-serien til PRS. Har selv en Tremonti SE og er veldig fornøyd. Mange her som anbefaler Ibanez-gitarer i denne prisklassen, men jeg har aldri prøvd dem så jeg vet ikke åssen de er i forhold. Tremonti SE ligger vel på rundt 6500,- (hvis de fortsatt blir solgt i Norge). Santana er litt dyrere, også har det kommet en ny type som jeg mener heter Billy Martin.

Det var forresten de på tre45 i Trondheim som anbefalte meg PRS, så hvis du har vært der har du sikkert prøvd noen av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.