Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hyling / Skriking


trygve88

Anbefalte innlegg

Overtoner? "Pinched harmonics" på engelsk... Søk på nett!

I korte trekk går det ut på at du skal tøtsje strengen på to punkter: med plekteret og med tuppen på tommelen som du holder plekteret på.

Det tar litt tid å øve inn presisjonen som trengs, men om du lurer på teorien bak dette, så legg en finger helst løst rett over tolvte fret med venstrehånd (IKKE bånd, men selve fret'en!) uten å trykke den ned! Du skal bare være borti strengen. Så slår du på strengen med venstre. Har du gjort det rett skal det høres ut som om du hadde trykt ned strengen på båndet. Strengen klinger fordi du har lagt fingeren nøyaktig på midten. Når du da slår på den så svinger den "hver sin vei" på sidene av fingeren. Prøv å gjør dette på sjuende og femte bånd... Legg merke til hvordan lyden blir lysere selv om du er nærmere hodet.

Det er akkurat det samme som skal skje med pinched harmonics! Bare at her gjør tuppen på tommelen det samme som du gjorde med venstrehånda, og plekteret det som du gjorde med høyrehånda! Så tenk over at dette skal skje oppe ved pickupene for at tonen skal bli så lys som den skal være for å få til et skikkelig vræl... Litt tricky, men langt fra umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en enkel versjon er jo bare å bende de nederste strengene  på 15 bånd og utover(15,16 osv)

Hæ? Hvordan skulle det bli falske overtoner av det?? Hvis det er det han snakker om så er ikke det bare vibrato på lyse toner, men overtoner!

Sånne litt skjærende vræl som Zakk W bruker hele tia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er mange måter å gjøre ting...

Det beste er å finne ut av det selv

Jeg for min del skaper overlyd med å gjøre anslaget med neglen for så å være borti strengen med huden under neglen. Og tro meg, det skriker ganske heftig da!

Jeg synes det er en enklere måte å gjøre det på, siden man da slipper å flytte plekteret på noen som helst slags måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Wylde har nok veldig høy gain, skulle jeg tro. Det blir vel lettere da, går jeg ut fra  :wink:

muli det..fikk forklart av en kar som er meget dykti på gitar å har spilt leeenge at han har tjukke å slakke strenger å det har litt med type vreng å gjøre.. derfor blir det slike feite overtoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en enkel versjon er jo bare å bende de nederste strengene  på 15 bånd og utover(15,16 osv)

Hæ? Hvordan skulle det bli falske overtoner av det?? Hvis det er det han snakker om så er ikke det bare vibrato på lyse toner, men overtoner!

Sånne litt skjærende vræl som Zakk W bruker hele tia..

ok, unnskyld, ble ikke opplyst så mye om hva slags skrike lyd han mente :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å gjøre ting...

Det beste er å finne ut av det selv

Jeg for min del skaper overlyd med å gjøre anslaget med neglen for så å være borti strengen med huden under neglen. Og tro meg, det skriker ganske heftig da!

Jeg synes det er en enklere måte å gjøre det på, siden man da slipper å flytte plekteret på noen som helst slags måte.

Gjorde det slik jeg også da jeg holdt plekteret med fingertuppene. Fant riktignok ut at det å holde det "riktig" (orker bare ikke forklare akkurat nå :P ) gjorde det mye lettere å få til slike ting som pinched harmonics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nokk noe man må finne utav på egenhånd.. det har mye å si hvor på gitaren du prøver å lage overtone.. ettersom hvor mikkene osv er... liker å gnu over et par strenger om gangen .. når man får det ordentlig til er det jo genialt å bruke når du spiller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.