Web Analytics
Jump to content

Hyling / Skriking


trygve88
 Share

Recommended Posts

Overtoner? "Pinched harmonics" på engelsk... Søk på nett!

I korte trekk går det ut på at du skal tøtsje strengen på to punkter: med plekteret og med tuppen på tommelen som du holder plekteret på.

Det tar litt tid å øve inn presisjonen som trengs, men om du lurer på teorien bak dette, så legg en finger helst løst rett over tolvte fret med venstrehånd (IKKE bånd, men selve fret'en!) uten å trykke den ned! Du skal bare være borti strengen. Så slår du på strengen med venstre. Har du gjort det rett skal det høres ut som om du hadde trykt ned strengen på båndet. Strengen klinger fordi du har lagt fingeren nøyaktig på midten. Når du da slår på den så svinger den "hver sin vei" på sidene av fingeren. Prøv å gjør dette på sjuende og femte bånd... Legg merke til hvordan lyden blir lysere selv om du er nærmere hodet.

Det er akkurat det samme som skal skje med pinched harmonics! Bare at her gjør tuppen på tommelen det samme som du gjorde med venstrehånda, og plekteret det som du gjorde med høyrehånda! Så tenk over at dette skal skje oppe ved pickupene for at tonen skal bli så lys som den skal være for å få til et skikkelig vræl... Litt tricky, men langt fra umulig!

Link to comment
Share on other sites

en enkel versjon er jo bare å bende de nederste strengene  på 15 bånd og utover(15,16 osv)

Hæ? Hvordan skulle det bli falske overtoner av det?? Hvis det er det han snakker om så er ikke det bare vibrato på lyse toner, men overtoner!

Sånne litt skjærende vræl som Zakk W bruker hele tia..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er mange måter å gjøre ting...

Det beste er å finne ut av det selv

Jeg for min del skaper overlyd med å gjøre anslaget med neglen for så å være borti strengen med huden under neglen. Og tro meg, det skriker ganske heftig da!

Jeg synes det er en enklere måte å gjøre det på, siden man da slipper å flytte plekteret på noen som helst slags måte.

Link to comment
Share on other sites

Herr Wylde har nok veldig høy gain, skulle jeg tro. Det blir vel lettere da, går jeg ut fra  :wink:

muli det..fikk forklart av en kar som er meget dykti på gitar å har spilt leeenge at han har tjukke å slakke strenger å det har litt med type vreng å gjøre.. derfor blir det slike feite overtoner...

Link to comment
Share on other sites

Dimebag harnoen snertne overtoner.... spilles på en litt annen måteenn Zakks, men er fullt overkommelige, bare vanskelig å få inn i musikken pga teknikken. Men nå er ikke jeg verdens beste gitarist heller da, så er vel bare mer øving som skal til.

Link to comment
Share on other sites

en enkel versjon er jo bare å bende de nederste strengene  på 15 bånd og utover(15,16 osv)

Hæ? Hvordan skulle det bli falske overtoner av det?? Hvis det er det han snakker om så er ikke det bare vibrato på lyse toner, men overtoner!

Sånne litt skjærende vræl som Zakk W bruker hele tia..

ok, unnskyld, ble ikke opplyst så mye om hva slags skrike lyd han mente :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måter å gjøre ting...

Det beste er å finne ut av det selv

Jeg for min del skaper overlyd med å gjøre anslaget med neglen for så å være borti strengen med huden under neglen. Og tro meg, det skriker ganske heftig da!

Jeg synes det er en enklere måte å gjøre det på, siden man da slipper å flytte plekteret på noen som helst slags måte.

Gjorde det slik jeg også da jeg holdt plekteret med fingertuppene. Fant riktignok ut at det å holde det "riktig" (orker bare ikke forklare akkurat nå :P ) gjorde det mye lettere å få til slike ting som pinched harmonics.

Link to comment
Share on other sites

det er nokk noe man må finne utav på egenhånd.. det har mye å si hvor på gitaren du prøver å lage overtone.. ettersom hvor mikkene osv er... liker å gnu over et par strenger om gangen .. når man får det ordentlig til er det jo genialt å bruke når du spiller..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.