Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære seg bass; Hvor begynner man?


Frodrik

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått anskaffet meg bassgitar. Jeg har ikke spilt noe særlig annet enn tabs, og kan igrunn ingenting.

Over nyttår får jeg sannsynligvis begynt å ta privattimer, men inntil det må jeg lære meg en del på egenhånd. Jeg har et hav å ta av, hvor begynner jeg?

Hva er det jeg bør starte med å lære? Tips? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik

Mr. Bungle kan dette mye bedre, men når jeg begynte så kunne jeg spille gitar. Og det hjalp.

Det første du må gjore er å lære deg notene på bassen. Deretter, trene skalaer, skalaer og skalaer... jeg vet at det er kjedelig, men det lønner seg i lengden.

Så er det engentlig bare å lære seg å lytte. Jeg tror du kan komme langt ved å spille etter tabber/noter, men med bass må du kunne improvisere og da er det viktig å kunne spille etter gehør. Fin frem en enkel låt du liker til å begynne med. Hør på den, slå den av og så prøv å spill.

Over til Mr. Bungle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*steps up to podium*

Ahhemmm....

*clears throat*

Ok, er langt på vei enig i Goggen !

Bli kjent med halsen

Lær deg hvor tonene er på halsen

lær deg noen enkle groover

skalaer, skalaer, skalaer

terpe, terpe, terpe

en ting til....... det lønner seg å lære seg låtene/groovene litt kjappere enn de egentlig skal spilles ..... når du da skal spille i riktig tempo så føler du at du fikser det bedre......enklere å få det til å groove !!

øve,øve,terpe,terpe,skalaer,skalaer

såre fingre !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller skaff deg en eller annen måte å kommunisere med en eller annen bassist på, meg for eksempel :)

Nei, bare lær deg det du skal spille du, så går alt bra, og, ikke bruk plekter, kun bass-sjendere bruker slikt, nei, her veksler man mellom peke og langefinger, og man kan seff bruke ringe og lillefinger etterhvert, men slikt kommer etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G---------------------------------------------

D---------------------2--4--5----------------

A----------2--3--5---------------------------

E--3--5--------------------------------------

begynn med dette, spill opp og ned opp og ned, kjappere og kjappere. dritt kjedelig, men nyttig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.