Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på JCM 800-modellene


Kalamazoo

Anbefalte innlegg

for en lydforskjell man så definitivt kan høre..

Ta en 100w og en 50w og spill på samme volum, og se om det ikke går opp for deg at 50w'eren spiller sinnsykt mye feitere.. skal du ha like feit lyd i 100w'eren må du skru drastisk mye mer opp..

Kommer helt ann på. Veit ikke hva forskjellen på trafoer og powersupplies er jeg. Men om de to deler powersupply og utgangstrafo, vil du definitivt ha en 100watter som kan presse de to.

Menmen, jeg kjenner ikke designet, men en 50watter låter ikke nødvendigvis bedre enn 100watteren på lavere styrke, det er alt jeg prøver å si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på 100 og 50W er rundt 3db, ikke særlig mye.  

Og ja, Marshalls røramper (spesielt 800 da den er en kanal) låter best på høyt volum. Bruker ENGL og Boogie selv og begge låter bra på soverommet.

Desibel er basert på logaritmer av W per kvadratmeter. Skal man måle ren lydstyrke opp mot hverandre ser du på W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en 2204 i noen år, og en kamerat har en 2203 enda.

Evind : Hvis du vil bruke 2000kr mer på en 50w enn 100w modell så er det helt greit for meg, men det er så og si ingen volumforskjell på en 50w og 100w amp.

Jeg syntes at de låt ganske forskjellig, min kunne låte fetere på "lavere volum" rundt 2(jepp, det er høyt) men når du først må skru opp på en utekonsert, større scene låter absolutt 2203 bedre, mye mer kontroll i mellombassområdet, og mer attack, hvor 2204 blir mer crunch,

Hjemme så er 50w uansett for mye, så hvis du skal bruke den til øving så bør du nesten prøve deg frem.

Disse ampene hadde forskjellige rør som kan ha spillt en avgjørende rolle, men jmp 100w modellen til en annen kamerat låter likt som en 100w 800, nesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på 100 og 50W er rundt 3db, ikke særlig mye.

Ikke særlig mye? Det er jo en dobling i volumstyrke!

Nei, det er dobling i utgangseffekt. Skal du doble volum trenger du 10x så mye effekt. Det er bare 3db forskjell mellom 50/100W.

Mange misforstår desibel-skalaen. Det er en logaritmisk skala, og en økning på 3 dB betyr dobling av lydintensitet. F.eks. økning på 10dB betyr 10 ganger større lydintensitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Correct me if it's wrong:

3db er vel den minste lydforskjellen et vanlig menneskeøre kan oppfatte. Mulig det er en annen definert verdi, men ca verdier. Båndbredde på audioprodukter bestemmes der hvor nivået krysser -3db linjen.

10db er "dobbelt så høyt", ikke 10x så høyt.

Du må ha en 10dobbling av effekt (W, watt) for å gi en dobbel så stor LYDSTYRKE. (målt i db)

Det vil si at 50watts forsterkeren skal kunne spille dobbelt så høyt som 5w forsterkeren min. Og jeg må ha en 500watts forsterker for å kunne spille dobbelt så høyt som 50watts forsterkeren min.

Det er en grunn til at 5 watts forsterkeren har plenty med volum for hjemmebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik:

En økning med 3db er en dobling av lydstyrken!

EOC

Det er dette som er riktig ja. dB-skaleen for lyd er laget slik at 0 dB er definert som det laveste øret kan oppfatte, 10^-12 (0,000000000001) W pr kvadratmeter. En vanlig samtale er på 60dB, dvs ca 10^-6 (0.000001) W pr kvadratmeter. Hvis lydintensiteten øker med 3dB til 63dB, vil dette tilsvare 2*10^-6 (0,000002) W pr kvadratmeter, som er nøyaktig dobbelt så høy lydintensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For effekt:

Hvis vi skal oppfatte en lydforandring som er dobbelt så høy, må effekten økes med 10 ganger. En slik en slik fordobling kalles et bellsteg.

10dB = 1Bel = fordobling av lyden.

Back to topic: JCM800 forsterkerne er bra amper! Jeg likte 1 kanals ampene veldig, men har ikke prøvd de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.