Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Watt spørsmål:


LTBR

Anbefalte innlegg

Her en dag gikk det plutselig opp et lys for meg(på tide kanskje) men samtidig dukket det opp et nytt spørsmål: Hvis en combo er oppgitt med 100w, og så har den to elementer. Betyr det da at hvert element har 50watt? Trodde at i dette tilfellet så hadde begge elementene 100 watt jeg. For hva spiller høyest av en combo med et element på 100w og en combo med to elementer på 50w? I mitt lille hode så er det åpenbart at det er den comboen med ett element og 100watt som spiller høyest. Og hvis jeg har rett i dette så mener jeg at det er feil å oppgi amper med den totale wattstyrken på elementene. Skjønner dere hva jeg mener? Er jeg helt på jordet? Man får ikke 100% sprit heller om man slår sammen to flasker på 50%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alså hvis noen sier at en forsterker er 100w, så er det FORSTERKEREN som yter 100watt... ikke elementene.. elementene kan tåle 100000w hver de, men forsterkeren er fortsatt bare 100w .. du blander forsterker, og elemtenter..

det er akkuratt som og lese i en elkjøp katalog... "SONY STEREO MED 5000 WATT" .. så er det høytalerne som peaker på 5000w, men forsterkeren er egentlig bare på 20w...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom watt og lydtrykk er langt fra lineært.

-1 watt ut gir et visst lydtrykk.

-10 watt gir mer lyd, men ikke i nærheten av 10 ganger så mye.

-100 watt vil naturligvis tyne ut flere desibel, men "utbyttet" blir enda mindre sett i forhold til lydtrykket.

Når det gjelder ditt spørsmål om mest lyd fra "100 watts enkel 12-tommer" og "2X50 watt dobbel 12-tommer", så vil den doble uten tvil spille kraftigere.

Et fullstack (8x12-tommere) kjørt med "bare" en 50-watts topp, vil på sin side lage enormt mye kraftigere lyd. Dette på tross av at forsterkeren bare har halvparten av effekten til den 100 watts komboen.

Følsomheten til elementene i høytalerkassa er viktig. Man kan sammenligne høytaleren med en bil, forsterkeren med motoren, og antall watt med antall hestekrefter.

Alle vanlige biler klarer i det minste å nå en fart på 100 km i timen, selv om de måtte ha en motor på så lite som 50 hestekrefter. Skal du med den samme bilen oppnå 200 km/t, altså dobbelt så mye, må du gjerne ha fire ganger så mange HK.

La oss nå si at denne farten igjen skulle dobles, til 400 km/t. Med en fem-dobbling av antall hestekrefter vil du kanskje begynne å nærme deg. Kanskje.

Forholdet mellom høytalere og forsterker fungerer på samme måte. For å øke lydstyrken med bare 3 db, må du gjerne fordoble effekten. Det blir garantert mer volum hvis du i steden får satt flere elementer i sving.

Håper det gikk opp et lite lys? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et vanskelig tema, men det som kalamazoo sier er korrekt.

Jo flere elementer - jo mere luft vil bli satt i sving, selv om det ene av 2 elementer ikke svinger like mye som et element plassert for seg selv. For å si det enkelt - de 2 elementene vil hver svinge litt svakere, men til gjengjeld forsterke hverandre og spille høyere.

En annen ting som skal sies er at forsterkere ikke nødvendigvis gir den wattstyrken som oppgis. En rørforsterker vil kunne gi mye mer styrke enn en transistorforsterker, fordi wattstyrken måles på et visst nivå av vreng i forsterkeren, og rørforsterkere vil vrenge "mykere" når man kommer over dette nivået enn en transistorforsterker.

Mao. En rørforsterker på 100W som spyr ut 150W, vil låte mye bedre enn en transistorforsterker på 100W som spyr ut 150W (for å bruke veldig grove tall).

Når det gjelder comboene du snakker om, betyr wattstyrken som er vist på dem hvor mye de tåler å bli presset. Selv om de nok tåler en del mer enn det som er oppgitt, vil en 90W høyttaler tåle mye mer enn en 25W høyttaler. De vil forstatt spille like høyt hvis du kobler de til en 25W forsterker. Det er forsterkeren som bestemmer hvor høy lyden blir, ikke hvor mye elementet kan tåle.

Det betyr at hvis du har to elementer på 50watt hver, spiller de ikke halvparten så høyt som to elementer på 100watt. De tåler det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.