Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av trafo ved import..


Gjest

Anbefalte innlegg

Dersom jeg importerer en Amp fra USA og må bytte trafo(Transformator eller hva det nå heter) eller hva det nå heter.. Hva vil det koste og hvor for jeg gjort en sånn jobb billig og trygt?

Er det avhengig av merke? Altså må jeg bestille 220 volts trafo fra Soldano om jeg kjøper en Soldano fra USA? Eller hur?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trafoene er forskjellige fra merke til merke. Ved litt info, kan du finne en tilsvarende trafo(evt. bygge om litt), eller en som er dedikert til forsterkeren. Vet ikke om noen som tar inn DeYoung trafoer(Soldano), og heller ikke specsen på disse, men skal være mulig å finne. Send pm om det er Soldano du tenker på, så skal jeg se om jeg kan hjelpe. evt.

http://www.shinrock.com/Guitar_Transformer...no_slo_100.html

Det er jo enkelte trafoer som kan brukes på både 110(115) og 220(230) ved å switche litt om på ledningene.

Prismessig så kommer vel trafoene fra 600 og opp. En trafo som er dedikert til en enkelt forsterker vil koste mer la oss si 1200 og opp. Men en vil sannsyneligvis bare finne til Marshall og Fender.

Skal du få noen til å gjøre jobben for deg, vil også dette koste noen kroner.

So in the end, så må du nok ut med et par tusen, om ikke mer (hvis du ikke finner en billig trafo). Vet ikke hva en reperatør ville ha tatt for jobben, kan jo hende han kan skaffe trafo fra produsent til en billig penge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jeg risikere noen forandring lydmessig dersom jobben gjøres slik man vil forvente det, men man bruker en annen trafo som "gjør samme jobben"?

Greia er at en god venn har flytta til USA og har anledning til å kjøpe for meg og sende som gave... Så jeg vurderer pris på bytta av trafo + frakt opp mot hva man sparer på å kjøpe der. Evt. Brukte amper.

Prøver ut for tiden Soldano og Rivera for å finne en god tolkning av "brown sound"... Elsker klassisk gain, men det er greit å vita at man har altfor mye vreng tilgjengelig de gangene man føler for det. Har ikke prøvd annet fra Mesa en Dual og Single Rec og det var ikke helt hva jeg hadde i tankene... Skal få prøvd Mark'ene også. Krank Chadwick er også en skikkelig barsk liten sak! Men de trafoene plager meg litt... Pris og tilgjengelighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bare skal skifte netttransformatoren, vil jeg ikke tro at det vil gi noen særlig forandring, men ville allikevel satset på kvalitet (og helst orginal) når du skal kjøre botique forsterkere. Er jo ikke noe særlig å ha en råtten trafo i en amp til 30 000+....

Forskjellen på en Mesa og en Soldano er jo at mesa har tonestacket langt fremme (som Fender) mens Soldano kjører det på slutten (som Marshall). Mesa filterer også lyden mer.

Jeg ville også sett på Bogner og Framus (av botique amper i samme stil). Bogner XTC har en lead kanal ala SLO, men med litt annen filtrering, mens Framus Cobra/Dragon har blitt kalt Mesa i botique form. Kjenner ikke til oppbygningen i Framus forsterkerne, kan kun annbefale disse av rykte...

Har desverre ikke noe forhold til Rivera, og kan si fint lite om de (samme med VHT og Diezel)...

Glemte å si sist at Soldano også bruker mercury magnetics (på det meste nå). www.mercurymagnetics.com Mulig de kan hjelpe...

Vet at de som kloner SLO gjerne bruker Onetic transformatorer og mener de er av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en Mesa og en Soldano er jo at mesa har tonestacket langt fremme (som Fender) mens Soldano kjører det på slutten (som Marshall). Mesa filterer også lyden mer.  

Jeg ville også sett på Bogner og Framus (av botique amper i samme stil). Bogner XTC har en lead kanal ala SLO, men med litt annen filtrering, mens Framus Cobra/Dragon har blitt kalt Mesa i botique form. Kjenner ikke til oppbygningen i Framus forsterkerne, kan kun annbefale disse av rykte...

Har desverre ikke noe forhold til Rivera, og kan si fint lite om de (samme med VHT og Diezel)...

Rivera og VHT (Bortsett fra den største Pitbullen) er egentlig ikke veldige highgain amper. De går stort sett litt lengre en JCM800 og er mer eller mindre i samme gate. Veldig gode og frittstående sounds som aldeles ikke er forsøk på å gjenskape eller kopiere marshall-greia...

Samtidig som de ikke (Spesielt Rivera) har fira på kravene til Clean-kanalen.. M60 er en utrolig allsidig amp som er veldig brukt av studiomusikere. Den er også relativt lett å finne litt eldre og brukt så man får den for en god pris også. Hos Soldano er det Hot Rod 50 som lokker...

Mesas Lone Star og Mark IV skal jeg få prøvd ut snart. Mark'ene skal være proppfull av klassiske rocketoner, mens det skal bo ganske mye mer trøkk i lead-kanalen på Lone Star en man skulle tro for en amp som skryter på seg å være den våte drømmer til alle kyllingplukkere fra Texas..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos spare penger på Ebay:

http://cgi.ebay.com/Soldano-Hot-Rod-100-Pl...1QQcmdZViewItem

Med dagens dollarkurs... ca 9500,- Toll? Ikke problem nå som jeg har kontakter i USA som jeg bare skal sende penger til, og så skal de shoppe :)

Det eneste irritasjonsmomentet er jo frakt da.. Men det kommer man seg rundt! Tviler uansett på at den blir så høy at det ikke lengre vil være verdt det! Frakt på 20k???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark IV er jo nydelig. mener den har en lead kanal som skal være hissig nok for de fleste (om du ikke skal ha fullstendig ødelagt tone)- Kjenner ikke til Lone Star..

Hot Rod 50+ du tenker på da? Mercery Magnetics trafo i den. Skal vel ikke være så vanskelig å få moddet om. Ville hørt med Soldano først (via email) om det vil by på vanskeligheter å skifte trafo (og om du da kunne fått spefikasjonene på trafoen).

Den Så jo nydelig ut... Har lyst på den selv.. hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Greia er at en god venn har flytta til USA og har anledning til å kjøpe for meg og sende som gave..

Du får ikkje importert momsfritt om så kompisen din skriv GAVE med meterhøge bokstavar på pakken. Han kan pakke den inn i sølvpapir for alt myndigheitene bryr seg, det einaste dei tek hensyn til er regelen om at ein kan importere for NOK 200.- momsfritt eller NOK 1000.- om pakken er merka som "gift", "present", "gave", "cadeau" "whatever, så lenge det går fram av pakken at det er gave". Frakten er ikkje teken med i desse satsane. Kostar ampen meir enn dette, må du nok ut med 24% moms i tillegg til den prisen du betalar. Men så dyrt som slikt stash er i Noreg idag, så kan det fort løne seg likevel.

Ang trafo; har du sjekka med Soldano om der ikkje er switchbare trafoar i ampane deira? Bakpå Twinreverben min er der ein brytar som ein kan skru på med eit skrujarn, og på DC30en min er det nok å jumpe nokre ledningar på innsida av chassiset. Finn ut av dette før du brukar mykje tid på å leite etter trafoar, når du kanskje ikkje treng det - det er iallefall mitt tips.

Men for helvete da. Det er selvsagt bedre å betale 25% av 2000,- enn av 20.000,-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

O-Netics er veldig fine. Det går en liten myete at de er kopier av de orginale Deyoung. De har ikke helt de samme spesifikasjonene, men funker. (240VAC primær, 5VAC Optovinding osv)

Hadde gått for Shinrock. (Skrydstrup bruker shinrock, så det er ikke noe dritt)

SLO trafoen til shinrock/O-netics passer godt til Mesa dobbel likeretter, og Soldano SLO, så vidt jeg kan se.

Det enkleset hadde vel vært å kjøpt seg en god Variac/Stepdown transformator?

Sloen drar max 5A på 116VAC & max 3A på 230V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at en god venn har flytta til USA og har anledning til å kjøpe for meg og sende som gave..

Du får ikkje importert momsfritt om så kompisen din skriv GAVE med meterhøge bokstavar på pakken. Han kan pakke den inn i sølvpapir for alt myndigheitene bryr seg, det einaste dei tek hensyn til er regelen om at ein kan importere for NOK 200.- momsfritt eller NOK 1000.- om pakken er merka som "gift", "present", "gave", "cadeau" "whatever, så lenge det går fram av pakken at det er gave". Frakten er ikkje teken med i desse satsane. Kostar ampen meir enn dette, må du nok ut med 24% moms i tillegg til den prisen du betalar. Men så dyrt som slikt stash er i Noreg idag, så kan det fort løne seg likevel.

Ang trafo; har du sjekka med Soldano om der ikkje er switchbare trafoar i ampane deira? Bakpå Twinreverben min er der ein brytar som ein kan skru på med eit skrujarn, og på DC30en min er det nok å jumpe nokre ledningar på innsida av chassiset. Finn ut av dette før du brukar mykje tid på å leite etter trafoar, når du kanskje ikkje treng det - det er iallefall mitt tips.

Men for helvete da. Det er selvsagt bedre å betale 25% av 2000,- enn av 20.000,-!

kan du ikke bare få han til og oppgi pakkens verdi til 500 kr eller noe sånt? norske tollvesenet er ikke løpende oppdatert på hva som er i pakka og hvor mye det er verdt, så det blir jo oppgitt når det blir sendt.

eneste som er surt er at hvis pakkas verdi er satt til 500kr, og den detter i vannet og blir most, så får du, ja du gjetta det, 500kr i erstatning.. ;)

også er det ulovlig da. men-men;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.