Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt, uidentifiserbart instrument!


Coff

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg meg et nytt instrument, en slags slidegitar, men det er heller ingen vanlig slidegitar. Det er fretless, og for å få noe fornuftig lyd utav det bør man bruke flaskehals e.l.

Det er en trekasse på ca 60x10 cm, og instrumentet har 2 strenger som står parallellt med 5 cm mellomrom. Strengene står 2 cm over "gripebrettet". På dette "brettet" er det malt inn svarte og røde streker med 1/2 tone mellomrom.

Er det noen som har noen slags ide, utifra hvordan jeg har beskrevet det, om hva slags instrument dette kan være? Inntil videre skal jeg skifte strenger på det og spille det som en slidegitar.

Hvordan fikk jeg tak i dette greiene? Jo, min mor er lærer på barneskole, og de hadde opprydning før høststemesteret. Hun som er ansvarlig for musikkrommet kom bærende på en hel del saker hun skulle kaste, deriblant mitt nye instrument. Det hadde jo stått i et skap i ca 30 år uten at noen hadde brukt det, så det var bare å bli kvitt det. Heldigvis er min mor slik skrudd sammen at hun ikke kan kaste noe som lager lyd, og tok det med til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var faktisk ikke hjemmelaget. Det var et klistremerke med produsentens navn, fra japan. Da jeg googlet produsentens navn, fikk jeg kun opp noe medisinsk forskning... mystisk.

Kanskje jeg bare skal slå meg til ro med at jeg ikke finner ut hva instrumentet heter? Jeg kan jo bare bruke det etter beste evne som en slags slidegitar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er da i allefall et forsøk på tegning i paint, og på bildeupload.

instrument3cy.png

De "T'ene" på venstre side er stemmeskruene. De vertikale svarte/røde strekene er angivelse for "bånd" (malt på). De tynne grønne horisontale strekene er strengene. De små "t'ene" på høre side er skruer som har funksjon som strengefeste. De vertikale svarte strekene i hver ende av instrumentet skal forestille stoler. (ps: strekene som angir "båndene" er ikke så ujevne i virkeligheten, men det var lettere å male dem på gehør...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært innom den lokale instrumentbutikken, og han som driver den hadde overhodet ikke peiling, han heller. Han foreslo å sette på en mandolinstreng (!) og stemme instrumentet slik at det er kvart intervall mellom strengene. Hans eneste idè om hvordan den kan spilles, er som en slidegitar med pickup og fuzz. Nå låter det i alle fall litt blues :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt stilt opp med bilde dersom jeg hadde hatt digitalkamera...

Lurer på om jeg kanskje kjøper meg et digitalkamera i dag... den som lever får se.

Men jeg kan garantere at dette er et kult instrument. Det låter ikke akkurat som vanlig slidegitar, men det funker i allefall til hjemmebruk. Jeg begynner å få litt taket på å spille det nå, men jeg har et stykke igjen til jeg tangerer Dave Gilmours slidesolo på High Hopes (men jeg øver som fa*n!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.