Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiftet alle rør og fått RÆVVA lyd:(((


LTBR

Anbefalte innlegg

Har hatt en del trøbbel med min SLP1959 i det siste, viste seg at en motstand hadde tatt kveld(hadde bare halv effekt ut). Skiftet alle rørene før dette ble gjort, da jeg trodde at rørene var ødelagt. Nå har jeg full effekt, men det er noe rart med lyden, liksom så "grautete"/uklar. Var et verksted som skiftet motstanden, og sjekket bias, volten lå på 42volt sa fyren. Sier meg ikke noe. Naturlig at lyden blir litt annerledes etter et rørskifte sa han, men faen, kan jo ikke forandre seg så mye, eller hur? Er det vanlig? Jeg bestilte 12ax7 rør i forforsterkeren fra el harmonix, men det kom sovtek istedet. Kan det ha noe å si? Kjører EL34 på utgangsrøra.

Det jeg innbiller meg er at kabinettet er ødelagt, men tviler sterkt på det. Målte ohmen og den var på 13,7, og det skal den være på et 16ohms kabinett visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes høykvalitetsrør og lavkvalitetsrør, og forskjellige fabrikanter låter også gjerne forskjellige!! Sovtek er et billigrør, og dersom du har betalt for Electro Harmonix har du ikke fåt valuta for pengene! Det KAN være det som er tilfellet... Holder meg til Groovetubes eller Soldano rør sjøl. Orginalt i Marshalls sitter det som regel rør av merket Svetlana som er et sånt helt okå rør. Man trenger ikke være noen stor guru for å bestemme seg for rør, dersom man bare har et par ører og råd til å prøve flere. Men dårligere rør har som regel ikke den samme definisjonen og nyansen som dyrere. Kan det tenkes at Sovtek gjør lyden din "grøtete"?

(Noen beskriver forskjelen bra/dårlige rør som å bli kvitt dotter i ørene..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldano lager ikke rør. S. kjører Sovtek (12ax7lps og 12ax7lp), eller Electro Harmonix (12ax7eh). De brukte også Ruby og NOS-rør men sluttet med det.

Sovtek sine preamprør er jo helt greie de, men om det er "lps" rør du har fått, så tåler de ikke så høy volt (som i phase inverter (siste rør)). Soldano bruker f.eks. et lps rør som første steg (siden disse skal støye mindre) og lp rør på resten. WA/WB rørene til Sovtek har jeg ikke prøvd.

Er ikke en reser på utgangsrør, men jeg tror problemet ligger ved biasen her. Mulig at bias er litt lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldano lager ikke rør. S. kjører Sovtek (12ax7lps og 12ax7lp), eller Electro Harmonix (12ax7eh). De brukte også Ruby og NOS-rør men sluttet med det.

Hmh... Jeg har da kjøpt fire EL34 på tre45 som det både i eska og på selve røra sto Soldano? Sannsynligvis er rør som ikke er ment for videresalg, men replacements fra Soldano selv? Kanskje fra en tidligere periode? Fabrikat kan jo være Electro Harmonix, Sovtek eller Ruby el. no.

Men over til topic igjen: mulig å kjapt få forklart hva "bias" i en amp går ut på? Trenger ikke være så godt at jeg kan stupe oppi med skrutrekker selv, men bare sånn at det blir litt mindre kryptisk for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.