Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VARM OPP


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om noen har skreve om dette før, det skader uansett ikke og gjenntas, for det er viktig. Noe av den beste oppvarminga man kan gjøre er faktisk det og tøye og strekke seg litt. Tøying forbereder muskeler på påkjenninger.

Men det som viktig når det gjelder tøying er at det er så vannvittig fort gjort og tøye for hardt, "gå for hardt inn i tøyninga", da trekker musklene seg sammen, med andre ord helt motsatt effekt. En kiropraktor som sa til meg at 90% av all tøyning foregår for hardt.Med andre ord tøy heller forsiktig og lenger, enn oppimot smerteterskelen og kort.

Jeg sier ikke at bare man har tøyd og strekkt litt kan man kaste seg over instrument og spille ivei, det og begynne pent og gradvis øke intensitet, hastighet og etc er noe alle gitarlærere burde lære bort fra time en, men at det og være litt varm i kroppen(hopp og rist litt!) og ha tøyd muskler i nakke, skuldre, arme og hender, kan være lurtlurt. hvorfor tøye andre ting enn akkurat det du bruker? fordi alt henger sammen, har du vondt i lillefingeren og i skuldra kan dette godt skyldes en overbelasta underarm(her bruker jeg meg sjøl som eksempel faktisk).

Helt til slutt: 1) Om du tøyer og det gjør vondt, slipp opp litt og ikke ta det så hardt, gå svakere inn tøyninga. 2) gjør det fortsatt vondt: SLUTT! enten tøyer du gæli, eller så er muskelen for kald eller for sliten. 3) om du allerede har vondt ett sted eller kjenner belastninga hardere noen steder enn andre oppsøk noen som kan det, en kiropraktor eller lignende. 4) Hold kroppen i form punktum, når belastningsskader oppstår, dvs når du kjenner dem, er det for sent, dette fordi de kommer over så lang tid. Sammenlign med "vanlige" skader kan være å ha hånda under springen, om vattnet som kommer er for varmt vill du kjenne det med en gang og trekke handa til deg, ingen større skade skjedd. Men om vatnet gradvis blir varmere vil du i værste fall ikke kjenne det når det faktisk er for varmt.(altså du vil i værste fall antagelig bli litt rød på lanken, men du skjønner sikkert hvor jeg vil!)

Mener ikke og være belærende, høy på pæra, eller noe, men jeg skumleste gjennom posten og så ingenting om tøyning og sea jeg sitt heme med forkjølelse ikveld tenkte jeg og rabble ned litt, Jeg er på ingen måte no overdrevent erfaren gitarist i forhold til veldig mange her, men har dessverre veldig mye erfaring med overbelasta ledd i rygg, arm og hender, gjennom 5(av 20) år.

Om jeg klarte og overbevise bare en person til og ta oppvarminga mer høytidelig var det verdt de 14 og et halvt minutt min det tokk og skrive det punktum

jeg har alltid vært for dette. Bruker det ikke så mye når det gjelder spilling (selvom jeg har gjort det).

Men det er dette med den harde tøyingen jeg stusser litt på. Det er klart at når du er kald må du være forsiktig med å tøye for hardt, men når du er varm kan du faktisk kjenne det litt. Har drevet ganske mye med bevegelighetstrening generellt, mest på underkroppen. Har en PDF fil liggende som jeg skal få se og laste opp, hvor det gis en detaljert beskrivelse av tøying.

blodet, og dermed stoffer som melkesyre osv går lettere gjennom "lange", bevegelige muskler. En stiv muskel vil føre til "opphopning" av slike stoffer, som lett kan føre til senebettenelse osv. Det stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid vært for dette. Bruker det ikke så mye når det gjelder spilling (selvom jeg har gjort det).

Men det er dette med den harde tøyingen jeg stusser litt på. Det er klart at når du er kald må du være forsiktig med å tøye for hardt, men når du er varm kan du faktisk kjenne det litt. Har drevet ganske mye med bevegelighetstrening generellt, mest på underkroppen. Har en PDF fil liggende som jeg skal få se og laste opp, hvor det gis en detaljert beskrivelse av tøying.

blodet, og dermed stoffer som melkesyre osv går lettere gjennom "lange", bevegelige muskler. En stiv muskel vil føre til "opphopning" av slike stoffer, som lett kan føre til senebettenelse osv. Det stemmer det?

Slik jeg har forstått det så, absolutt.

Når jeg leser posten min nå ser jeg at jeg sikkert kunne vært klarere på at det og tøye når man er kald ikke nødvendigvis er en god ting, men man skal ikke bevege seg så mye før blodet begynner og bevege på seg! Jeg bruker noen ganske enkle rygg øvelser som jeg igrunn skal jobbe med uansett, noe annet kiropraktoren min gjorde meg oppmerksom på, som var nytt for meg, var at det ikke har noen hensikt og tøye musklene i ryggen, da disse gjør jobben sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk hvertfall meg til å ta oppvarming litt mer seriøst, så de 14min var vel verdt det.

Ellers hadde det vært hyggelig om du kunne ha kommet med noen gode ryggøvelser som du kan anbefale, mange gitarister er jo kjent for å ha ryggproblemer, så om jeg kan forbygge det, så sier ikke jeg nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk hvertfall meg til å ta oppvarming litt mer seriøst, så de 14min var vel verdt det.

Ellers hadde det vært hyggelig om du kunne ha kommet med noen gode ryggøvelser som du kan anbefale, mange gitarister er jo kjent for å ha ryggproblemer, så om jeg kan forbygge det, så sier ikke jeg nei.

Greia med ryggen er at det er muskler som slites, uten egentlig og brukes på en måte som bygger dem opp, hvertfall slik jeg har forstått det. Har dessverre ikke noe peiling på øvelser man kan gjøre, jeg var med på noe som heter treningstimer på kiropraktorklinikken her jeg bor, der fikk jeg en diger strikk og diverse øvelser jeg kunne gjøre med den, titta rundt meg og så at det stort sett var eldgamle damer og mannfolk i 40-50 års alderen som hadde overbelasta ryggen gjennom løfting som var der, da bestemte jeg meg for og ta det mer seriøst. Gjorde forsåvidt noen øvelser uten den stygge strikken og, men det er såpass lenge sea at jeg nok forklarer dem feil og da er man bedre tjent på ikke og gjøre dem...

De beste tipsa er igrunnen 1)å holde kroppen sunn og i bevegelse, er armene friske og i god behold vil ikke ryggen belastes og omvendt. Rette seg opp når man går og sitter hjelper og på å utsette ryggplager til man er gammel og grå!! 2) SENK SKULDRAN! Uansett om du spiller gitar, sitter forran dataen eller napper løken, heiser man skuldra blir belastninga på kroppen garantert feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Ny på forumet:

Varmer opp med 1-2-3-4 øvelser, pentaton, improvisering og Angel Of Death og Raining Blood av Slayer til slutt :D Åpningsriffet i Raining Blood er kjempefint å varme opp med faktisk, det er litt bevegelse, og det bør spilles i alternate picking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

når jeg varmer opp spiller jeg meg nedover slik, også oppover igjen..

--------------------------1--4------------------------------2--5--

--------------------1--3------------------------------3--5--------

--------------1--3-------------------------------3--5-------------

--------1--3------------------------------3--5--------------------

--1--3------------------------------3--5--------------------------osv...

Hvorfor i VILLE VESTEN gjør du det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til oppvarming bruker jeg kromatiske øvelser, polyrytmiske øvelser i sakte tempo, sweeppicking, eller bare spilling for fun. kombinert med strekking ög massasje av fingrene er det veldig effektivt, blir varm etter 4-5 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.