Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VARM OPP


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å gjøre sånn:

------------------------------------5-6-7-8-7-6-5----------------------------------

-----------------------------5-6-7-----------------7-6-5---------------------------

----------------------5-7-8-------------------------------8-7-5--------------------

---------------5-6-7---------------------------------------------7-6-5-------------

--------5-7-8-----------------------------------------------------------8-7-5------

-5-6-7------------------------------------------------------------------------7-6-5

Den bruker tre per streng regelen og bytter på fingerene.

EDIT:

Når jeg har gjort det en stund pleier jeg å bruke Randy Road's metode for å trene styrke i fingrene:

----------------------------------------------1-2-3-4---

-------------------------------------1-2-3-4------------

----------------------------1-2-3-4---------------------

-------------------1-2-3-4------------------------------

----------1-2-3-4---------------------------------------

-1-2-3-4------------------------------------------------

HAMMER ON PÅ HVER ENESTE TONE! Dette trener styrken i fingrene veldig godt.

denne er kjempefin som oppvarming, men etter det ville jeg gått:

-4-3-2-1--------------------------------------------------

-------4-3-2-1--------------------------------------------

-------------4-3-2-1--------------------------------------

-------------------4-3-2-1--------------------------------

------------------------4-3-2-1---------------------------

------------------------------4-3-2-1--------------------- også tilbake på 1-2-3-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo folkens. dette var ivertfall veldig nyttig for meg. har knekt i ledda i mange år. klarer å slutte en ukke og sånn, men så blir suge for stor, hehe.bøy og tøy, bør jeg kanskje begynne med. har dere noen tips??

Denne synes jeg er veldig grei å bruke da. Man får brukt alle fingrene sine og låter ganske kult og.

...............................................................................................

..............................................................................................

......................................................................3.......................

...............................3.................5...3.....3..5......5...3.....................

......5....3........3....5.....5...3..................5........................................

.................6................................................................................

................................................................................3....................

..............................3....................6....3.........3.....6.......6....3.........

.....5....3.......3...5........5...3.......................5.....................................

...............5..............................................................................

..............................................................................................

...........................................................................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e|---------------------------------------------------------------------------------

B|---------------------------------------------------------------------------------

G|------------------------------------------------------------------------------5---

D|------------------------------------------------5-----5--7--5--7--8--7--8----------------

A|-----------------5------5--7--5--7--8--7--8-----8-----------------------------------------

E|-5-7--8--7--8------8-------------------------------------------------------------------

Dette hele veien ned til e, så opp igjen til E:

e|-8--7--5--7--5------5------------------------------------------------------------------

B|------------------8------8--7--8--7--5--7--5-----5----------------------------------------

G|-------------------------------------------------8-----8--7--8--7--5--7--5---------------

D|-------------------------------------------------------------------------------8--

A|---------------------------------------------------------------------------------

E|---------------------------------------------------------------------------------

ognesten det samme med litt andre fingre:

e|---------------------------------------------------------------------------------

B|---------------------------------------------------------------------------------

G|-------------------------------------------------------------------------------5--

D|-------------------------------------------------5-----5--6--5--6--8--6--8---------------

A|------------------5------5--6--5--6--8--6--8-----8----------------------------------------

E|-5--6--8--6--8------8------------------------------------------------------------

helt ned og opp igjen:

e|-8--6--5--6--5------5------------------------------------------------------------------

B|------------------8------8--6--8--6--5--6--5-----5----------------------------------------

G|-------------------------------------------------8-----8--6--8--6--5--6--5---------------

D|-------------------------------------------------------------------------------8--

A|---------------------------------------------------------------------------------

E|---------------------------------------------------------------------------------

Synes dette funker fint for oppvarming, samtidig som jeg har funnet noen nye metoder her inne, både som trening og oppvarming.

Keep it coming :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette er da min oppvarmingsøvelse (vedlegg, Guitar Pro-fil). Det skal altså være hammer-on på de 6 første notene i første takt, og de 6 første i fjerde takt. (HVORDAN SETTER MAN INN HAMMER-ON SYMBOL I GUITAR PRO?)

Spiller øvelsen først i standard tempo, så øker jeg.

Btw, dette er det første jeg skriver inn i Guitar Pro selv :P

Bruker også å spille på A-strengen: 5-8-7-8-6-8-7-8 flere ganger fort etter hverandre.

Er dette en fin måte å varme opp på?

Legato_vals.gp5

Endret av Bjarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da min oppvarmingsøvelse (vedlegg, Guitar Pro-fil). Det skal altså være hammer-on på de 6 første notene i første takt, og de 6 første i fjerde takt. (HVORDAN SETTER MAN INN HAMMER-ON SYMBOL I GUITAR PRO?)

Spiller øvelsen først i standard tempo, så øker jeg.

Btw, dette er det første jeg skriver inn i Guitar Pro selv :P

Bruker også å spille på A-strengen: 5-8-7-8-6-8-7-8 flere ganger fort etter hverandre.

Er dette en fin måte å varme opp på?

Må si det der er noe av det siste jeg ville ha varma opp med. Hold deg unna slike raske greier, spesielt hammerons i oppvarminga, da det er slitsomt for fingra. Spill heller noe rolig med begge henda, så varmer du samtidig opp samspillet mellom hendene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det der er noe av det siste jeg ville ha varma opp med. Hold deg unna slike raske greier, spesielt hammerons i oppvarminga, da det er slitsomt for fingra. Spill heller noe rolig med begge henda, så varmer du samtidig opp samspillet mellom hendene

Syns ikke det er noe slitsomt å spille, iom. at jeg har spilt den hver gang jeg har oppvarmet i snart ett år. Hva syns du om A-streng, 5-8-7-8-6-8-7-8 oppvarminga? Ble anbefalt den av gitarlæreren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen teknikker for dere.

Petruccis oppvarmingsteknikk: (Om den er i bruk nå er jeg ikke sikker på)

e|------------------|-------------------|

B|------------------|-------------------|

G|o-----------------|------------------o|

D|o-4-------5-------|-7-------5--------o|

A|----5-4-5---5-4-5-|---5-4-5---5-4-5---|

E|------------------|-------------------|

e|------------------|-------------------|

B|------------------|-------------------|

G|o-4-------5-------|-7-------5--------o|

D|o---5-4-5---5-4-5-|-7-5-4-5---5-4-5--o|

A|------------------|-------------------|

E|------------------|-------------------|

e|------------------|-------------------|

B|------------------|-------------------|

G|o-6-------7-------|-9-------7--------o|

D|o---7-6-7---7-6-7-|---7-6-7---7-6-7--o|

A|------------------|-------------------|

E|------------------|-------------------|

Min oppvarmingsteknikk: (Denne bruker jeg fordi lillefingeren og ringefingeren nekter å delta i pekefinger og langfinger :))

e|-3-2--------------|-------------------|

B|-----3-2----------|-------------------|

G|---------3-2------|-------------------|

D|-------------3-2--|-------------------|

A|------------------|-3-2-----2---------|

E|------------------|-----3-2-0---------|

Bruk alle fingrene hver for seg. Første runde bruker du bare pekefinger/langfinger, deretter langfinger/ringfinger og til ringfinger/lillefinger. Sistnevnte er vanskelig om du ikke er vant til det fra før.

EDIT: Kom på en god øvelse for å styrke fingrene. Bruk kassegitar (tykke strenger) på denne:

e|--------------------|-------------------|

B|--------9--------10-|-------11-------12-|

G|--12b13----12b14----|-12b15----12b16----|

D|--------------------|-------------------|

A|--------------------|-------------------|

E|--------------------|-------------------|

Tempo er unødvendig, så lenge du får til å bende så kraftig. Det skal mye gjøres å fullføre denne øvelsen på første forsøk. Men du kan starte med nr. en og jobbe deg fremover. Tar ingen ansvar for "strengslit" :)

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, vet ikke om noen har skreve om dette før, det skader uansett ikke og gjenntas, for det er viktig. Noe av den beste oppvarminga man kan gjøre er faktisk det og tøye og strekke seg litt. Tøying forbereder muskeler på påkjenninger.

Men det som viktig når det gjelder tøying er at det er så vannvittig fort gjort og tøye for hardt, "gå for hardt inn i tøyninga", da trekker musklene seg sammen, med andre ord helt motsatt effekt. En kiropraktor som sa til meg at 90% av all tøyning foregår for hardt.Med andre ord tøy heller forsiktig og lenger, enn oppimot smerteterskelen og kort.

Jeg sier ikke at bare man har tøyd og strekkt litt kan man kaste seg over instrument og spille ivei, det og begynne pent og gradvis øke intensitet, hastighet og etc er noe alle gitarlærere burde lære bort fra time en, men at det og være litt varm i kroppen(hopp og rist litt!) og ha tøyd muskler i nakke, skuldre, arme og hender, kan være lurtlurt. hvorfor tøye andre ting enn akkurat det du bruker? fordi alt henger sammen, har du vondt i lillefingeren og i skuldra kan dette godt skyldes en overbelasta underarm(her bruker jeg meg sjøl som eksempel faktisk).

Helt til slutt: 1) Om du tøyer og det gjør vondt, slipp opp litt og ikke ta det så hardt, gå svakere inn tøyninga. 2) gjør det fortsatt vondt: SLUTT! enten tøyer du gæli, eller så er muskelen for kald eller for sliten. 3) om du allerede har vondt ett sted eller kjenner belastninga hardere noen steder enn andre oppsøk noen som kan det, en kiropraktor eller lignende. 4) Hold kroppen i form punktum, når belastningsskader oppstår, dvs når du kjenner dem, er det for sent, dette fordi de kommer over så lang tid. Sammenlign med "vanlige" skader kan være å ha hånda under springen, om vattnet som kommer er for varmt vill du kjenne det med en gang og trekke handa til deg, ingen større skade skjedd. Men om vatnet gradvis blir varmere vil du i værste fall ikke kjenne det når det faktisk er for varmt.(altså du vil i værste fall antagelig bli litt rød på lanken, men du skjønner sikkert hvor jeg vil!)

Mener ikke og være belærende, høy på pæra, eller noe, men jeg skumleste gjennom posten og så ingenting om tøyning og sea jeg sitt heme med forkjølelse ikveld tenkte jeg og rabble ned litt, Jeg er på ingen måte no overdrevent erfaren gitarist i forhold til veldig mange her, men har dessverre veldig mye erfaring med overbelasta ledd i rygg, arm og hender, gjennom 5(av 20) år.

Om jeg klarte og overbevise bare en person til og ta oppvarminga mer høytidelig var det verdt de 14 og et halvt minutt min det tokk og skrive det punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.