Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VARM OPP


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Glimrende tråd :D

Er endelig tilbake i gitarverdenen etter en pause på 10-12 år :shock: Føler meg som en komplett n00b :P

Foretrekker å varme opp med skalaer av samme grunn som Fredrik, god trening for improv. Smart med øvelser som øker styrke og elastisitet i fingrene også!

Nå som jeg har tatt opp gitaren igjen er det stort sett skalaer og plekterøvelser det går i, for å prøve å få opp tempo til et noenlunde nivå. Prøvde meg på noen låter av gamle helter i går kveld, tror nok jeg må trene en stund før jeg er klar ;-)

EDIT: første post, joh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tråd  :D  

Er endelig tilbake i gitarverdenen etter en pause på 10-12 år  :shock: Føler meg som en komplett n00b :P

Foretrekker å varme opp med skalaer av samme grunn som Fredrik, god trening for improv. Smart med øvelser som øker styrke og elastisitet i fingrene også!  

Nå som jeg har tatt opp gitaren igjen er det stort sett skalaer og plekterøvelser det går i, for å prøve å få opp tempo til et noenlunde nivå. Prøvde meg på noen låter av gamle helter i går kveld, tror nok jeg må trene en stund før jeg er klar ;-)

EDIT: første post, joh!

Hva fikk deg til å være borte fra gitaren så lenge? Jeg synes det var et helvete å spille gitar etter 2 uker i Kreta lzm. Löcka tel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg rett inn i en eller annen rask punksang uten no særlig med riff eller soloer. Så spiller jeg et par rolige sanger med enkle riff, tar et par bluesskalaer nå og da, og spiller deretter de sangene som faller meg inn. Ikke så mye til oppvarming, men etter et år med slik spilling har jeg verken noe slitasje eller senebetennelse som følger av gitar/bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk deg til å være borte fra gitaren så lenge? Jeg synes det var et helvete å spille gitar etter 2 uker i Kreta lzm. Löcka tel.

Long story short: Mye som skjedde på andre fronter i livet + gitaren ble solgt av en "kompis" som lånte den :evil: Valgte å gå en annen vei, har egentlig angret på det siden :oops: Er ENDELIG tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne her syns jeg er ganske fin og morsom å varme opp med:

--------------------------------------------------------------------------

--12-10-0-10-8-0-8-7-0-7-5-0-5-----------------------------------

--------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------

Men den er best å spille etter at man har spilt noen skalaer først.

Prøv å spill den så fort som mulig, for å få igang fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ok, får prøve meg på min første tab. Denne er kjekk både til oppvarming og en god strekkøvelse for alle fingrene.



e --------------9------------8-----------8----------8----------8-----------7----

B ----------10-----------10-----------9----------9----------9-----------9-------

G ------11-----------11-----------11---------10---------10----------10----------

D --12-----------12-----------12---------12---------11----------11--------------

A ------------------------------------------------------------------------------

E ------------------------------------------------------------------------------

Osv. Flytt én og én finger så langt du kommer. Denne kan gjøre vondt til å begynne med, men den er kjempefin trening. Bruk gjerne metronom i et behagelig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

----------------------------------------------------------- 

---5-------------------6---5------5-------------------------

------8---7---6---5-----------8-------8---7---6---5---6---7---8

-----------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------



-----------------------------------------------------------

---5-------------------6---5------5-------------------------

------8---7---6---5-----------8-------8---7---6---5---6---7---8

-----------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------



---------------------------------------------------------------------------------

---10--------------------------11---10--------10---------------------------------

---------13---12---11---10--------------13------13---12---11---10---11---12---13  

---------------------------------------------------------------------------------        

---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------



---------------------------------------------------------------------------------

---10--------------------------11---10--------10---------------------------------

---------13---12---11---10--------------13------13---12---11---10---11---12---13-  

---------------------------------------------------------------------------------    

---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------

Jeg spiller dette rasktløpende når jeg varmer opp.

Edit: er ikke så flink til å tabbe :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del spiller masse 1-2-3-4 øvelser og variasjoner av denne. I tillegg til at det er godt oppvarming(hvis du begynner sakte og øker farten) er øvelsen bra for å trene opp fart, presisjon og koordinasjon. Skalaøvelser er også bra som oppvarming og trening generelt. Pass på at du ikke "låser" deg fast, men bruk skalaen som et utgangspunkt og improviser. Å massere fingre, håndledd armer og skuldre er bra for å få fart i blodomløpet. Samme med å holde hende i varmt vann før du begynner å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.