Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VARM OPP


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

For 1-2 måned siden hadde jeg vondt i håndleddet i "fret-hånda". Merket også et knekk når jeg vridde det i spille-posisjon.

Jeg tok meg en ukes pause og smerten var vekke. Men har fortsatt det knekket, men ikke noe vondt i det hele tatt siden den uken jeg tok pause. Tror ikke jeg hadde noe skikkelig senebetennelse, ettersom det ikke gjorde så veldig vondt, bare kjente det svidde litt til tider.

Er dette knekket noe ille? Kanskje jeg bør få tatt en sjekk på det eller noe? Gjør ikke vondt eller noe, bare kommer vær gang jeg vrir håndleddet.

Endret av Anselmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1-2 måned siden hadde jeg vondt i håndleddet i "fret-hånda". Merket også et knekk når jeg vridde det i spille-posisjon.

Jeg tok meg en ukes pause og smerten var vekke. Men har fortsatt det knekket, men ikke noe vondt i det hele tatt siden den uken jeg tok pause. Tror ikke jeg hadde noe skikkelig senebetennelse, ettersom det ikke gjorde så veldig vondt, bare kjente det svidde litt til tider.

Er dette knekket noe ille? Kanskje jeg bør få tatt en sjekk på det eller noe? Gjør ikke vondt eller noe, bare kommer vær gang jeg vrir håndleddet.

Ville kanskje ha sjekket det, bare sånn for sikkerhets skyld... bedre å betale en liten sum til en eller annen lege så du kan fortsette å spille gitar til du blir 100år ;) hvis du er for gjerrig og har flaks og har en lege i familien kan du jo alltids bare ringe og spørre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For de av dere som er skikkelig gjerrig på tiden og vil være effektiv: et tips (fra Guthrie Govan faktisk) er å varme opp ved å spille låter e.l. som du faktisk skal bruke senere, bare ta det litt roligere enn ved fullt tempo. Da varmer du opp samtidig som du terper på låten, istedenfor å spille mønstre etc. som du gjerne ikke får bruk for senere. En annen ting er jo også å terpe skalaer (kirketonearter for eksempel) og få disse inn i fingrene samtidig som du varmer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Har nå senebetennelse for andre gang, uten å ha tenkt på at det har kommet av gitarspillinga. Så skal begynne å varme mer opp.

Egentlig så varmer jeg opp hele dagen... På skolen sitter jeg og trommer med fingrene/''ruller'' (slår først lillefinger, så ringefinger, så langefinger, pekefinger osvosv...) og spiller alternate-luft-picking med høyrehånda... Såe er passe varm når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er klassisk gitarist og bruker veeeldig lang tid på å varme opp.. Men bruker også skalaøvelser, men med vekt på presisjon og avspenning, i motsetning til dere el-gitarister som legger vekt på hurtighet? :P

varmer jeg opp til en øvingsøkt med et høyt tempo, f.eks tremolo teknikk, spiller jeg som om jeg skulle ha gjort det fra scratch, og i forskjellige mønster. f.eks p i a m, p a m i, p i m a. osv

er bare å ha riktige hånd-, skulder-, håndledd-(og evt. rygg-)posisjoner når man øver, så slipper man jo senebetennelse! og så må man jo ikke anstrenge seg mer enn man klarer når man øver heller! og selvsagt slutte å spille når man har tendenser til senebetennelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

noe som virkelig hjalp meg med senebetenelsen var å bruke 5 min hver dag på å gjøre strekkeøvelser. Disse øvelsene lærte jeg av John Petrucci her

strekkeøvelsene begynner 3:08, pluss at han viser noen kjempe varme opp øvelser som forebygger skadene lett som plett. Et tips til deg Nilsefix: når du merker at hånden har blitt bedre etter en periode, begynn å kjør forsiktig: ikke trykk for hardt på strengene, ikke spill raskt, men øv deg på å spille rask;) altså begynn rolig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

en måte som jeg syntes er bra er denne:

--1-2-3-4--------------------------------------------

----------1-2-3-4------------------------------------

-------------------1-2-3-4---------------------------

----------------------------1-2-3-4------------------

-------------------------------------1-2-3-4---------

----------------------------------------------1-2-3-4

denne kan man ta hvor som helst på halsen. meningen er å ta opp og ned slag, denne veien og tilbake motsatt. etterhvert blir man raskere. Fant denne på youtube.

Endret av Tr@uNie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.