Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VARM OPP


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

Jeg varmer opp noen ganger. Men er ikke flink nok til det. Hmm, skal prøve å slappe av litt mer når jeg skal spille.

Plukket opp et tips på Jamplay.com angående plassering av gitar. At man må ha gitaren rett opp og ned, så man ikke får knekk i venstre håndledd.

Bør jeg ta en ukes pause for å ikke risikere noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Lytt til kroppen din når du øver! Kjenner du noe ubehag, er det høyst sannsynlig noe du gjør feil (sett fra musklene sin side). Jeg spente musklene i høyre skulder skikkelig hardt før, uten å tenke over det, helt til jeg ble gjort oppmerksom på å lytte til kroppen min. Tør ikke tenke på slitasjeskadene jeg kunne ha hatt i dag.

Ellers vil jeg poengtere det som Trickster sier over meg: Sitt ordentlig når du øver. Kontorstoler er mine favoritter, der kan man justere høyden og greier. Hva man ikke får til med dagens teknologi.

Og jeg er ikke fremmed for å gjøre rene mekaniske øvelser når jeg varmer opp. Målet er kun å bli varm og smidig i musklene, ikke å øve inn noe spesielt. Jeg øver nok på alt annet ellers, så jeg orker ikke bruke konsentrasjon på selve oppvarmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NicolaiF

-------------------------------

-1-4-2-5-3-6-4---------------

-2-3-3-4-4-5-5---------------

-3-2-4-3-5-4-6--------------- osv.

-4-1-5-2-6-3-7---------------

-------------------------------

------------------------------------------------------

------------------------------------------------------

------------------------7-8-7------------------------

----------------7-8----------------8-7--------------

------7-8-----------------------------------8-7-----

-5-6------5-6------5-6-------6-5------6-5----6-5-

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 3 2 1 4 3 2 1 43 1 2

Bruker disse de få gangene jeg varmer opp etter noen spesielle mønster.

Vanligvis spiller jeg bare noe. Litt skala o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...
Fattern ga meg no tigerbalsam igår, fordi da hadde jeg vondt i håndleddet. Idag hadde jeg ikke vondt der lenger, men derimot i underarmen.

ikke nra :S

lurer på hvordan du har det nå?? har hatt lignende problem i over en måned nå, blir sprø av å ikke kunne spille. det har begynt å bli bedre og er forhåpentligvis snart bra xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sammen: Dersom du ikke har varmet opp/tøyd/bøyd før, BEGYNN MED DET NÃ…!!! Jeg har endelig skjønt hvor viktig dette er, jeg mÃ¥tte lære det "the hard way". Etter 8 mÃ¥neder med ekstreme øvetider pÃ¥ gitaren alt fra 2-9t hver dag kjente jeg for over en mÃ¥nedsiden en kjempe vond smerte i underarmen (yeah, i know). jeg ventet ikke med Ã¥ legge fra meg gitaren noe som svei fordi jeg nettopp hadde brukt konf penger pÃ¥ ny gitar og amp. etter noen uker var det mye bedre, men dum som jeg er begynte jeg hardt pÃ¥ med en gang, en fem timers økt (noe jeg angrer svært pÃ¥...) og der var smertene tilbake. Jeg har nÃ¥ lÃ¥st inn gitaren og gjemp nøkkelen og armen er ganske bra. Jeg skjønner at jeg har vært ekstremt heldig og dumdristig og jeg trur jeg skal bli bra innen noen dager/uker. Har ogsÃ¥ hørt om folk som har brukt 5-6 Ã¥r pÃ¥ Ã¥ bli bra, men ogsÃ¥ om folk som Aldri har blitt bra! har ogsÃ¥ fÃ¥tt noen øvelser og rÃ¥d av ekspert, men det viktigste er fremdeles Ã¥ varme opp noe som skal bli en rutine fra nÃ¥ av!! nesten to mÃ¥neder etter det begynte er jeg bedre.. SÃ¥ dersom du ikke varmer opp/tøyer begynn i dag... Bruk heller 20 min hver dag til noe som ikke er veldig gøy, nÃ¥r du kanskje ikke kan gjøre det morsomste i verden pÃ¥ maaaange Ã¥r dersom du ikke varmer opp!

(det er sykt dritt å type m en hånd :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, det er viktig å varme opp. SPESIELLT etter du har hatt det, veldig fort gjort å få det tilbake. Det er jo kjipt. Selvfølgelig er jo det beste å forebygge at man noen gang trenger å slite med det, men etter du først har hatt det en gang gjelder det å være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Før varmet jeg opp kun når jeg hadde planlagt å trene på teknikk, aldri ellers.

Noe jeg fikk angre på når jeg fikk senebetennelse i håndleddet mitt.

Så nå er det oppvarming hver gang jeg skal gjøre noe annet enn å spille power-chords.

Senebetennelse er ikke godt, så jeg må bare anbefale at alle varmer opp.

Får du senebetennelse kan du gi blanke i å sitte foran PC-en, spille konsoll-spill, gitar eller

andre instrumenter før du er sikker på at det er over.

Endret av Magnus1990P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg har lagt til meg den gode vanen å alltid varme opp før jeg spiller. Det varierer litt hvilket øvelser jeg bruker, men jeg fokuserer først på å få litt varme i venstrehånda, med f.eks. diverse akkorder og strekkeøvelser. Deretter gjør jeg noen enkle legato-øvelser. Så er det over til picking-hånda tilslutt.

Jeg begynner oftest med noe helt enkelt som dette:

111111uviktigtabbilde.png

Jeg oppdaterer sikkert denne posten med mer av hva jeg bruker når jeg har tid. Nå får jeg i hvertfall gå å legge meg. Altfor seint :P

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt senebetennelse i 7 uker nå. Blir pokker ikke borte. Strekker ut fingrene støtt og stadig, men noen ganger gjør det det bare verre. Iser også ned håndleddene flere ganger om dagen.

Tips?

Trene fingrene litt hver dag. I militæret sa de til meg at jeg måtte bare trene lite og ofte, da ville det gå seg til- Og det gjorde det.

God blodsirkulasjon er svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.