Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VARM OPP


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

  • 3 months later...

Har et lite problem her.. Mesteparten av tiden jeg spiller gitar har jeg ikke vondt i hendene, men etter en skikkelig økt med soloer og masse annet rart hender det at jeg får så umåtelig vondt i langfingeren mens jeg bender med ringfingeren. Tror ikke det er noe spesielt alvorlig, men det er jo lurt å ikke la noe ubetydelig utvikle seg! Noen andre som har fått noe slikt rusk i motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Noen oppvarmingstips til en akustisk spiller? Selvom jeg er litt i tvil om jeg bør varme opp, så tidlig i gitarfasen jeg er.

Kan heller ikke si at jeg skjønner tabs:) Kan ikke noen lage en tråd: Hvordan lese tabs? :)

Vi har fått mange spørsmål om det før,, har vi ikke?..

Noen som føler seg såppas stødig til å faktisk lage en sticky "How-to-read-tabs" tråd?

Jeg må si att jeg kan ikke alt om tabs jeg heller..

Bruker som regel å høre på musikken jeg skal lære meg å spille.. og da Hører jeg hvor fort notene skal spilles osv, istede for å lese dem..

Jeg synest det var et bra forslag

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold denne med pekefingern på e-strengen, langefingern på h osv, og få det til å klinge fint uten skurr og drit:

-------------------12---

--------------------13--

---------------------14-

----------------------15

Så flytter du pekefingeren til 11. bånd, *strum*, langfingern til 12. *strum* osv. og "rusler" nedover halsen. Ikke gå videre før du får fire klare toner.

Jo lenger ned på halsen du kommer, jo større sprik mellom fingrene, og jo vanskeligere blir det.

Et par runder fra topp til bånn, så burde du være passe stiv i hånda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min sleit ei stund med ein senebrann (kult ord på nynorsk eller?), men ein av dei tinga som visstnok gjorde susen var akupunktur. Og ja, snakk med ein fysioterapaut. Eg er so heldig å ha ein far som faktisk er fysioterapaut, so om nokon lurer på noko, kan eg skaffa svar. :)

Jeg har hatt senebetennelse i 7 uker nå. Blir pokker ikke borte. Strekker ut fingrene støtt og stadig, men noen ganger gjør det det bare verre. Iser også ned håndleddene flere ganger om dagen.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sjelden jeg varmer opp når jeg spiller alene, men når jeg varmer opp, så gjør jeg det sånn:

-------------------------------------------------------------12-13-14-15------

----------------------------------------------12-13-14-15---------------------

-------------------------------12-13-14-15------------------------------------

----------------12-13-14-15---------------------------------------------------

-12-13-14-15------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------- og tilbake

enkel, grei og effektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn kromatisk oppvarming er egentlig bortkasta tid :P Greia er at det er jo ingen musikalst ved en sånn oppvarming, det er kun en mekanisk bevegelse. Det er veldig mye bedre å varme opp med skalaer eller arpdgioer og sånt, for da øver du oversikt samtidig som du varmer opp.

Med tanke på hvor mange skalar det er, og hvor mange toner det er på gripebrettet, og hvor mange ganger de tonene gjentar seg, er det kjekt å få litt oversikt over gripebrettet. Så ved å øve det samtidig som du varmer opp, da gjør ma 2 ting samtidig, i stedet for 1! er ikke det fantastisk!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn kromatisk oppvarming er egentlig bortkasta tid :P Greia er at det er jo ingen musikalst ved en sånn oppvarming, det er kun en mekanisk bevegelse. Det er veldig mye bedre å varme opp med skalaer eller arpdgioer og sånt, for da øver du oversikt samtidig som du varmer opp.

Med tanke på hvor mange skalar det er, og hvor mange toner det er på gripebrettet, og hvor mange ganger de tonene gjentar seg, er det kjekt å få litt oversikt over gripebrettet. Så ved å øve det samtidig som du varmer opp, da gjør ma 2 ting samtidig, i stedet for 1! er ikke det fantastisk!?

helt enig, riktignok har du noen "jazz-skalaer" (som feks be-bop'en) som har en del kromatiske bevegelser, men det er mye mer fornuftig å varme opp med arpeggioer og vanlige dur-/mollskalaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.