Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål angående rør


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en marhall super lead som jeg er veldig fornøyd med men den trenger litt mere vreng bare litt altså

har fått høre at man kan sette inn 6550 rør isteden for de vanlig EL-34 power røra og med det få ampen til å vrenge litt tidligere, noen som har noen greier på sånt, har også fått tips om å dra ut de to ytterste power røra? takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville IKKE ha skiftet fra EL34 til 6550`, fordi med 6550 må du skru opp volumet myye mer for å få tilsvarende vreng som EL34 røra...

Altså 6550 har mer headroom enn EL34 og vrenger senre!

Det du kan prøve, er å kjøpe JJ ECC83S, og bestille noen som er Graded For High Gain!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har en marhall super lead som jeg er veldig fornøyd med men den trenger litt mere vreng bare litt altså

har fått høre at man kan sette inn 6550 rør isteden for de vanlig EL-34 power røra og med det få ampen til å vrenge litt tidligere' date=' noen som har noen greier på sånt, har også fått tips om å dra ut de to ytterste power røra? takker for alle svar[/quote']

Ehm, det ekstra preamp trinnet gir ikke nok vreng det eller? :D Eller tenker du på å bruke i stedet for preamp modden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tenker på Zakk Wylde som bruker 6550 i sin jcm800, er det for å beholde litt definisjon på det volumet han spiller på.(drithøyt)

Du vil ikke få mer vreng ved å skifte til 6550. Se heller om du finner preamprør med mer vreng.

Det blir ikkenoe særlig forskjell i lyden ved å nappe ut to av rørene...

Å hvis du engang vil putte inn igjen de rørene vil de oppføre seg annerledes enn de som har sittet inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte utgangsrørene for å få mer vreng var noe man gjorde i gamle dager, før mesteparten av vrengen havnet i preampen. Ingen med respekt for sin egen hørsel/naboer/foreldre/hund/katt spiller så høyt at utgangsrør-vrengen har noen særlig betydning. Selv en liten filleforsterker på 3 watt må opp på DRITHØYT før du får noe powerampvreng av betydning.

Hvis du er ute etter *litt* mer vreng setter du en boks foran forsterkeren, enten en rein boostpedal eller en med litt vreng i. Du kan selvfølgelig også eksperimentere med forskjellige preamprør i første posisjon i preampkjeden, men det er vanskelig å finne eksakt den rørkarakteristikken du er ute etter, da preamprør ikke måles før de selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.