Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Funk!


magnusberger

Anbefalte innlegg

Vel, først av alt trenger du en heavy bass! og som regel blir det fort funka hvis bassen ligger på "bump - BUMP - bump - BUMP", og veksler mellom oktaver!

når det gjelder skalaer og sånn, tror jeg pentaton passer fint til funk!:)

hvis du blander litt med bluesskalaen, blir det sikkert enda mer funky!

de fleste akkorder funker, men jeg tror 7ere blir en del brukt! og hvis du tar 7er akkordene på de 3-4 lyseste strengene mens bassen spiller funky, får du nok et kult resultat!



-----12------

-----12------

-----12------

-----10------

-----X-------

-----X-------

her har du en typisk 4-strengersakkord! men prøv deg litt frem med noen av idèene! bare tips, ikke noe fasitsvar!:)

EDIT: forresten er legato ganske mye brukt også, tror jeg..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en samleplate med The Meters, og sett igang og plukk. Det viktigste er dog at du får rytme-feelen på plass. Ligger den der, så låter det tøft nesten uansett hvilke akkorder og slikt du velger, for å sette det litt på spissen.

Edit: Forresten, sjekk ut videoen til Tomo Fujita, som er en J**el på funk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 60-70 instruksjonsvidoene jeg har sett, så er den av Ross Bolton en av de få som virkelig utmerker seg. Den heter Funk Rhythm Guitar. Jeg spiller lite funk selv, men om jeg/når jeg skal sette meg inn i det så er denne bibelen.

7'er akkorden er funky, men utvid den gjerne til en 9'er. "It's the mother of all funk chords" - Ross Bolton.

Har har vi en E9 (fra dyp E til toppen):

x76777

Litt vrien akkord om du ikke har spilt den før. Bruk E mixolydisk til å spille over den. Skalaen er en mode av A dur, så om du spiller A dur skalaen over, så går det på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har vi en E9 (fra dyp E til toppen):

x76777

Litt vrien akkord om du ikke har spilt den før. Bruk E mixolydisk til å spille over den. Skalaen er en mode av A dur, så om du spiller A dur skalaen over, så går det på det samme.

Med mindre man spiller helt solo, så er det like greit å sløyfe basstonen, og la bassisten styre med det. Blir litt 'lettere' lydbilde da, syns jeg. Hiram Bullock brukte for eksempel mye to-strengs-voicings, men det var vel muligens når det var keyboard med i bildet, eller utvidet instrumentasjon, så man må se an situasjonen. Det skal uansett ikke mange instrumenter til før man tråkker inn i hverandres harmoniske rom, og lager grums, om man ikke velger toner med mye omhu.

H dorisk låter dessuten tøffere, i mine øyne :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.