Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koble gitaren til Vanlig forsterker? :P ( les for mer info )


ApoteX

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg sa EMGer ville funke bedre, kan du se her.

Et lite utdrag: "Most instrument/microphone type gear operates at microphone type levels, high impedance. Effect processors usually run at line level, low impedance.

Gear that has high impedance needs a preamp to bring the level up to line level so it can be fed into an amplifier, effect processor or mixer.

In general a high impedance output will not work with a low impedance input.

Examples of high impedance outputs:

Guitar output

Microphone output

Bass guitar output

Examples of low impedance inputs:

Inputs of an amplifier"

Og ja, de aktive EMGene spyr ut lavimpedans signaler.

EDIT: Inputs of an amplifier betyr her en hifi-amp, og ikke gitarforsterker. En gitarforsterker har selvsagt høy impedans.

EDIT2: så det stod på siden: "One suggestion - recommend a minor change - in your list of low impedance inputs you include "amplifier" suggest you change this to "audio system amplifier" or "stereo system amplifier" since "amplifier" may be confused with a "guitar amplifier" which has high impedance inputs"

Bare for å ha alt klart for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har emg-pickuper kommer resultatet til å være så og si ubrukelig så sant du ikke bruker en gitarforsterker-emulator

Line6 og behringer har endel forskjellig, gjerne med innebygde effekter og slikt, men låter ikke så bra som tech21.

tech21 har også endel forskjellig, ingen innebygde effekter, men låter bra.

I tillegg må du selvfølgelig ha en passende overgang. Og du må være forsiktig med volumet. Vanlige stereo-høyttalere blir fort sprengt av gitar-lyd (snakker av erfaring)

EDIT: Jeg kommer til å flytte på hybel om kort tid, og tar ikke med meg gitarforsterker. Jeg kommer til å bruke min tech21 gt2 (ca $80 på ebay) sammen med et vanlig stereo-anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sa EMGer ville funke bedre' date=' kan du se her.

Et lite utdrag: "Most instrument/microphone type gear operates at microphone type levels, high impedance. Effect processors usually run at line level, low impedance.

Gear that has high impedance needs a preamp to bring the level up to line level so it can be fed into an amplifier, effect processor or mixer.

In general a high impedance output will not work with a low impedance input.

Examples of high impedance outputs:

Guitar output

Microphone output

Bass guitar output

Examples of low impedance inputs:

Inputs of an amplifier"

Og ja, de aktive EMGene spyr ut lavimpedans signaler.

EDIT: Inputs of an amplifier betyr her en hifi-amp, og ikke gitarforsterker. En gitarforsterker har selvsagt høy impedans.

EDIT2: så det stod på siden: "One suggestion - recommend a minor change - in your list of low impedance inputs you include "amplifier" suggest you change this to "audio system amplifier" or "stereo system amplifier" since "amplifier" may be confused with a "guitar amplifier" which has high impedance inputs"

Bare for å ha alt klart for seg

Vel, de fleste gitarpickuper har en resistans på ca 250 000 Ohm, EMG'er 10 000 Ohm. Så resistansen er mye mindre. Men Line-resistans er bare 600 Ohm. Det sier seg selv at det ikke går særlig mye bedre med EMG'er i lydkortet.

BTW: EMG'er har et utputt på 1,25V som er betydelig høyere enn de fleste andre pickuper. Derfor funker de bedre til hi-gain spilling.

Edit: De passive EMG'ene har faktisk ca 50 000 Ohm resistans.. hvorfor vet jeg ikke. Skulle tro de hadde like mye som "standard" pickuper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste praktiske fordelen med EMG-pickuper (altså de aktive, ikke EMG-HZ) i forhold til "vanlige" pickuper er at du kan bruke en lenger gitarkabel uten å miste lydkvalitet.

Alt annet er bare hype og salgstriks.

En gitar med vanlige pickups virker både på line in og mic in, og det gjør også aktive pickups.

Men jeg ser ærlig talt ikke noe poeng med å koble en gitar til noen av delene uten å ha en forsterker-simulator imellom! Og da er det jo i hvertfall ett fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.