Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmeinnspilling


Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil påstå at forskjellen mellom en Behringer til 1000kr og en Røde til 2000kr er mye større enn en Neumann til 10000kr og en Neumann til 85000kr....

Jeg liker ikke harsk, diskanthypa lyd, men jeg er heller ikke villig til å bruke enormt med penger på gode mikrofoner når i praksis 90% av norges befolkning ikke hører forskjell på en Røde og en Neumann. Dessuten vil man få mye bedre resultater hvis man betaler noen få tusen kroner for å leie et ordentlig studio enn hvis man kjøper seg studioutstyr til mange titalls tusen kroner.

Jeg er heller ikke for å spille inn plater hjemme, siden det er dømt til å ikke låte like godt som i et ordentlig studio.

Du hører STOR forskjell på en Squier strat og en ordentlig strat. Selv om DU som lydtekniker/producer(?) kanskje hører større forskjell på forskjellige mic'er, vil en gitarist høre forskjell på gitaren fordi han gjennomskuer opptakskvalitet.

Når det gjelder gitaropptak vil jeg si at kvaliteten på forsterkeren har mye mer å si enn kvaliteten på mikrofonen. En U87 eller M149 eller U47 vil ikke klare å få en liten transistorforsterker til å låte godt, mens en Røde kan i stor grad få en Mesa/Boogie, Marshall, Fender... etc. til å låte knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg respekterer dine meninger og at du er veldig kresen på lyd. Det er klart at en skikkelig Neumann er bedre enn en Røde, og at de fleste studioproduksjoner er tatt opp med svindyre mic'er.

Poenget mitt er at selv om vi i Norge bader i penger og velstand, er det ikke ensbetydende med at alle seriøse musikere bør ha et skikkelig profft hjemmestudio. Jeg vil påstå at hvis man bruker for mye tid på hjemmestudio (som f.eks akustikk, som har mye mer å si enn hva slags preamp og mic man bruker i en del tilfeller), får man mye mindre tid til å drive med selve musikken, og man er fanga i en ond sirkel hvor svindyrt opptaksutstyr og perfekte akustiske rom skygger over hvordan musikeren utvikler seg musikalsk.

Dessuten er de fleste her på forumet ofte unge, ikke-profesjonelle og uerfarne musikere, sett i en voksen sammenheng.. En gitarist som har spilt i 25 år kan sikkert ha godt nytte av svindyrt opptaksustyr, men en som har spilt i 3-4 år vil bare angre for å ha brukt alt for mye penger på noe han ikke kan utnytte til det fulle. Som du helt sikkert vet, vil en Neumann mic kunne låte like dårlig som en Røde, hvis man ikke vet hvordan man skal bruke den riktig med tanke på mikrofonplassering, etc.

Når det gjelder disse små transistorene, er det mulig de kan være nyttig i noen små sammenhenger, men stort sett alt av nye gitarbaserte plater i dag er tatt opp med skikkelige røramper. Det burde du vite, og du vet vel også at en skikkelig poweramp aldri vil presentere deg en buzzete og tynn lyd som i stor grad en Marshall MG 15watt vil gjøre.

Når det gjelder Kina, ba jeg om dokumentasjon, jeg regner med at du har hørt dette om $10 fra noen, men at du ikke har erfart det selv, siden du vil ha meg til å dokumentere din påstand...

Litt OT; kan du fortelle meg om en Neumann M149 tåler mye trøkk? Jeg hørte nemlig om en gitarist som tok opp sin gitarlyd fra en 100watts forsterker på full guffe med en M149. Jeg bare lurer på om han har funnet på et smart triks eller om M149'en virkelig tar så mye trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, trodde de fleste LDC mic'er ikke tålte særlig høyt lydtrykk jeg, iallefall ikke ting som basstromme.

Jeg skjønner godt hvor du vil hen med anbefaling av Beyer/RNP, og jeg kan være enig at det lønner seg å gå for noe litt dyrere når man først er i gang.

Jeg bare reagerte på at du anbefalte en mic til $8500 i den andre tråden. Noe som jeg mener er totalt unødvendig for den gjennomsnittlige, unge hjemmestudio'ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Selv tenker jeg på noe ala. det samme. Foreløpig tenker jeg på Terratec Phase 22 og Behringer UB1204-PRO (da jeg trolig får med flere kompiser på innspilling) og kanskje en prisgunstig mikk som f.eks. Shure PG58 med XLR-XLR uten at jeg har noe særlig til sangstemme. Vurderer også innkjøp av en akustisk/elektrisk gitar, men det tar jeg i en annen tråd (uansett har jeg ikke råd til det ennå).

Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig utstyr, du får hva du betaler for.  

Lydkortet er vel ganske greit, men mikseren og kanskje spesielt mikrofonen er ikke noe å satse på hvis du har lyst på litt ordentlige opptak.

Mht sang er det nok mest min egen stemme som setter grenser for "litt ordentlige opptak". Jeg satser på å bli ferdig med tenårene om et par års tid, om dette vil være positivt utviklende for stemmen min gjenstår å se. I mellomtiden tenker jeg jeg vil overleve med en billig mikk.

Jeg er klar over at proffsene har et visst innebygget hat mot Behringer. Dette kan jeg til tider delvis forstå, spesielt av bare å se på de prisgunstige elgitar-produktene deres (gitar og forsterkere), som f.eks. den pakken de selger til 14-1500 hos elkjøp. Men finnes det noen forklarlig grunn til dette hatet? Evt hva synes du/dere jeg burde kjøpe av mikser i prisklassen rundt 1500kr (kunne godt tenke meg en med "opp/ned"-volumknapper, og ikke skruknotter)

edit: joda, vi har jo denne, som tydeligvis allerede er nevnt i denne tråden, her noe billigere enn i første innlegg (se her, trådstarter, hører du). ser nå etterpå at trådstarter allerede har funnet det ut selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Selv tenker jeg på noe ala. det samme. Foreløpig tenker jeg på Terratec Phase 22 og Behringer UB1204-PRO (da jeg trolig får med flere kompiser på innspilling) og kanskje en prisgunstig mikk som f.eks. Shure PG58 med XLR-XLR uten at jeg har noe særlig til sangstemme. Vurderer også innkjøp av en akustisk/elektrisk gitar, men det tar jeg i en annen tråd (uansett har jeg ikke råd til det ennå).

Noen meninger om dette?

Du bør ikke bruke dynamiske mikrofoner til studio. Sjekk her, jeg selger en ganske fet kondensatormikrofon (Den heter Studio Projects B1 - spør gjerne litt rundt på forumet hva folk syns om den) http://forum.gitarnorge.no/viewtopic.php?t=7019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke dynamiske mikrofoner til studio. Sjekk her, jeg selger en ganske fet kondensatormikrofon (Den heter Studio Projects B1 - spør gjerne litt rundt på forumet hva folk syns om den)http://forum.gitarnorge.no/viewtopic.php?t=7019

Ganske hendig at den er i Bergen, og ganske hendig at den er brukt & billig, men jeg tenker ikke hovedsaklig på mikk ennå, og jeg regner med denne vil være solgt når jeg evt finner ut at jeg skal kjøpe noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.