Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effect-loop


Anbefalte innlegg

Hallois!!

På min nye elmwood 3100 topp så har jeg to muligheter til effect loop.

serial og parallell... serial er den som skal være mest egnet til div. rack effekter som foreks. g-major og lignende rack units..

men det er ett problem, hele output signalet på ampen blir svekket når jeg kjører den gjennom der, + at den sender ikke alle signalene i ampen inn dit.. Dvs. at jeg ikke kan bruke tuner-mute effekten som er på min g-major..

Parallell loopen er beregnet på div. stomp bokser. Men der har jeg muligheten til å justere hvor mye av signalene fra hver kanal som skal gå til g-major.. Men her er hoved signalet for lavt til å kunne kjøre opp mot g-major. Så det fungerer dårlig å kjøre den med g-major...

Det mitt endelige spørsmål er da...

fins det en signal forsterker(en booster eller no) som jeg kunne plassert før g-major i parallell loopen?

please help me :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva ville jeg valgt å kjøre den parallellt. For da har du muligheten til å mikse det tørre signalet direkte fra preampen med det våte signalet som kommer fra racket/fx/whatever.

Er alltid en fordel, så slipper du mikser og styr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men signalet er for svakt når det kommer til g-major!!

så jeg hører nesten ikke effektene..

det skal jo være slik, for den er beregnet på stomp bokser..

snakket med elmwood gutta i sverige, og signalet som sendes ut fra parallell skal være svakere enn det som kommer fra series.. fordi stomp bokser trengte mindre signaler, fordi de sender ut såppass sterke...

så hvis ikke jeg får forsterket signalet fra parallell loopen noe, så har jeg ikke noe valg enn å kjøre den i series

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serial og parallell... serial er den som skal være mest egnet til div. rack effekter som foreks. g-major og lignende rack units..

Parallell loopen er beregnet på div. stomp bokser.

Does not compute…

Hvorfor skulle en parallell-loop være bedre for tråkkebokser, og en seriell-loop være best for effektprosessorer? I mine øyne burde det være omvendt, men litt avhengig av hvilke effekter du bruker.

Seriell-loop for effekter som krever at du ikke får med noe tørr-signal, for eks. tremolo, vibrato og filter-effekter (eks. phaser). Parallell-loop for de effektene hvor du helst vil at tørr-signalet beholdes intakt, eks. chorus, flanger (begge delay-baserte), delay, reverb.

Har du ikke en input-justering i G-majoren din, blant annet -10/+4dB samt følsomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med nettrom her (eneste at jeg ville ha satt en phaser før preamp mens en flanger i fx-loop, men er jo ikke noe rett og galt med hvordan du liker å plassere pedalene). Det må jo være en form for å kjøre signalet opp til ihvertfall linjenivå(+) med TC G-Major.

Jaja.. nach var jo morsomt det.. da er det på tide med køya...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nettrom, Siden alle digitale effektprosessorer har en viss delay på grunn av at signalet skal konverteres 2 ganger, kan det fort oppstå faseproblemer hvis man putter enheten i en parallell effektsløyfe.

Dette fordi en parallell sløyfe(loop) ofte har bittelitt av det tørre signalet mikset inn. Dette tørre signalet vil komme til poweramp'en før signalet som kommer fra effektprossesoren, og man vil få faseproblemer.

Hvor store problemene blir, er nok avhengig av hva slags loop og hva slags effektprosessor man bruker, men det beste ville nok vært å kjøre prosessoren i en seriell loop, med mulighet til å koble ut loop'en når man vil..

Når det gjelder stompboxer har disse vanligvis ikke noe delay fordi de ikke er digitale, og signalet vil derfor komme til poweramp'en samtidig som det tørre.

@Janaxel, Når det gjelder problemet ditt, høres det på en måte ut som om du har en effekt på i g-major'en som svekker signalet. Prøvd å slå av alle effekter/kjøre den i bypass? Prøvd å koble ledningen direkte fra send til return uten å koble inn g-majoren?

Når du sier at den ikke sender alle signalene til g-major'en, mener du at når du muter/kobler ut g-majoren så er det fortsatt litt signal som høres? Dette er isåfall tegnet på en parallell effektsløyfe som jeg fortalte tidligere i posten. Du må du sjekke at du virkelig har gjort alt riktig når det gjelder koblinger og switcher... Det er ikke meningen at man skal høre noe i det hele tatt når man kobler ut signalet i en seriell effektsløyfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nettrom' date=' Siden alle digitale effektprosessorer har en viss delay på grunn av at signalet skal konverteres 2 ganger, kan det fort oppstå faseproblemer hvis man putter enheten i en parallell effektsløyfe. [/quote']

Det der er en myte...

Teoretisk kan det selvfølgelig oppstå, men jeg har aldri opplevd at noen har hatt noe problem med det.

Ellers vil du jo helst ha noe av det tørre signalet med, spes gjennom en G-Major, for dne suger jo masse liv ut av tonen din...

Ellers, hvis du ikke har en dry/wet pot, vill ejg brukt en mixer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(eneste at jeg ville ha satt en phaser før preamp mens en flanger i fx-loop' date=' men er jo ikke noe rett og galt med hvordan du liker å plassere pedalene)[/quote']

Jeg ville også kjørt pedaler foran (pre)ampen (jeg kjører kompressor, overdrive og vibe der), men nå forsøkte jeg ikke å si noe om plasseringen av pedalene, men heller hvordan effekten ville fungere avhengig av seriell/parallell.

@Nettrom' date=' Siden alle digitale effektprosessorer har en viss delay på grunn av at signalet skal konverteres 2 ganger, kan det fort oppstå faseproblemer hvis man putter enheten i en parallell effektsløyfe.[/quote']

Dette er bare et problem når du ikke setter opp prosessoren skikkelig. Skal den brukes i en parallellsløyfe (eller med mikser) skal den settes opp slik at den kun leverer effektsignalet, ofte kalt «100% wet» eller «kill dry». Gamle versjoner av TC G-major har ikke muligheten til å gjøre dette og fungerer derfor dårlig i parallell-sløyfer nettopp pga faseproblemet. Mange prosessorer er forberedt på dette og lar deg enkelt justere dette med et parameter.

I en seriell-sløyfe vil mikseren internt i prosessoren være stedet å justere nivåene.

Ut fra beskrivelsene til Jan Axel høres det ikke ut som han har et fase-problem.

Det der er en myte...

Eh nei, det er det ikke. Minn meg på at jeg demonstrerer det for deg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte ned til gutta hos elmwood og spurte hvorfor det kom lavere signal ut fra parallell enn fra series...

og jan som han heter sa at det var slik det skulle være, for den var beregnet på stomp bokser... Har skrudd fullt på g-major i series loopen.. så etter hvor godt jeg kjenner g-major så fins det ikke flere måter.... men jeg er jo heller ingen ekspert, så man skal ikke utelukke flere muligheter...

men var det ingen som viste om en booster av et slag...? hvis det ikke fins en annen løsning.. takk så langt for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men var det ingen som viste om en booster av et slag...? hvis det ikke fins en annen løsning.. takk så langt for hjelp

Det finnes bokser som forsterker/demper til -10/+4dB slik at du kan tilpasse signalstyrken. Har ingen fabrikanter sånn på toppen av hodet, men kan google litt ved behov. Ellers kan du vel bruke en clean-boost, men det er kanskje litt bortkastet bruk av en god pedal.

Et annet alternativ er, hvis du vet du har planer om å utvide riggen med flere fete bokser senere, å kjøpe en rimelig mikser med justering av send/retur-nivåer. Rane SM26, Behringers 1u rack-mikser, Peavey, eller lignende. Sjekk bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnome: Selv en delay på 0,1ms (0,0001 sekund) vil skape problemer. Vi kan regne litt.

Frekvensen 10000hz svinger èn gang pr 0,1ms, siden 1s/10000hz=0,1ms. Hvis signalet er forsinket med 0,1ms, vil du få en "boost" på 10000hz, fordi bølgene treffer hverandre riktig og forsterker hverandre. Du vil få en fase-kansellering på 5000hz, fordi bølgene treffer hverandre hver sin vei og blir borte. Man får enda en boost på 20000hz osv.

Da oppnår man såkalt "comb filtering" som KAN bli et problem i en del tilfeller. Det samme problemet gjelder ved plassering av mikrofoner; har man 2 mikrofoner på 1 lydkilde, må disse stå i eksakt samme avstand fra kilden, ellers får man faseproblemer. Det samme gjelder med parallelle effektsløyfer.

Nettrom: Ja det er mulig at ikke alle opplever problemer, men jeg vil likevel anbefale å bruke digitale bokser i serial-loopen. Det har ingenting med om man stiller boksen på 100%wet eller ikke, det er selve loop'en i forsterkeren som ofte beholder litt dry signal, på grunn av at den ikke kan kutte kretsen helt av.

Janaxel: Har du prøvd å "eksperimentere" litt for å finne ut av hvor problemet ligger? F.eks. koble en ledning direkte fra send til return på loop'ene dine og se om du får noe høyere lyd enn med g-majoren? Prøvd andre effektbokser/brett? Det kan jo hende at det er noe galt med enten amp'en eller g-majoren, for det skal strengt tatt ikke være et problem. Hentet fra manualen til g-major:

What is the proper way to adjust the Input

level on the G•Major?

Play with a high level clean sound. Though the

distorted sounds may seam louder than clean

sounds in general, the highest dynamic range

is typically found in clean sounds. The Input

meter should show -3dB at peaks and -12dB to

-6dB in average.

If adjusting the Output level of your preamp (or

other device placed just before the G•Major in

the signal path) and adjusting the Input level on

the front panel of the G•Major, does not give

you the desired Input level range, you should

change the Input Range parameter found in the

G•Major I/O menu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.