Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av bro


ProdigalGuitarist

Anbefalte innlegg

Det er to måter:

Heve hele broen

På enkelte strengestoler (deriblandt flytende med 2 skruer og knifeedge) er det mulighet for å heve hele strengestolen, og da alle strengene samtidig. Kjekt om du vil ha alle strengene opp samtidig.

Ulempen er at du må intonere gitaren på nytt etter at du har gjort det, og det er litt slitsomt...

Heve sadelene hver for seg

Ett eller annet sted på sadelen finner du en eller flere skruer som kan skrus på for å justere høyden på strengen. Detter er litt tungvint på den måten at du må ta hver streng for seg, men derimot må du ikke intonere gitaren på nytt.

Har du fast strengestol kan du garrantert ikke heve hele stolen på en gang, det samme gjelder vel Fender-type flytende systemer med 6 skruer...

Tror det funker på Floyd, men er usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en Rogue Strat jeg nettopp fikk inn fra USA (billig! :D ) hvor sadlene var stilt i regelrett pissvinkel. Har fått justert sadlene sånn noenlunde, og det virker som om gitaren er intonert "greit nok". Problemet er at det klirrer i noen av båndene når jeg spiller, da særlig i 10- bånd på E-A-D. Har forsøkt å kvitte meg med resten av klirret, uten særlig hell - og jeg føler meg litt motløs akkurat nå som følge av det *flire* Fint om noen kan geleide meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klirring kan også være forårsaket av for stram "truss rod".

Vanligvis sitter denne skruen under en liten plate på headstocken.

Denne skruen bestemmer hvor bøyd halsen skal være. Jeg liker å ha denne slakkere enn normalt, slik at jeg har strengene høyt på de lave båndene der jeg riffer, og likevel kan ha strengene rimelig lavt på de høye båndene der jeg spiller leads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klirring kan også være forårsaket av for stram "truss rod".

Vanligvis sitter denne skruen under en liten plate på headstocken.

Denne skruen bestemmer hvor bøyd halsen skal være. Jeg liker å ha denne slakkere enn normalt' date=' slik at jeg har strengene høyt på de lave båndene der jeg riffer, og likevel kan ha strengene rimelig lavt på de høye båndene der jeg spiller leads.[/quote']

Trussrod? Headstock? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hyggelig, men det sies at man bør være litt forsiktig med å skru på den. Jeg har aldri brydd meg noe om det, men de fleste anbefaler å sende bort gitaren for å gjøre det. Hvis du gjør det helt feil risikerer du å ødelegge gitar-halsen.

Men som sagt, jeg har alltid gjort det sjøl uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det værste som kan skje er at den enten blir strammet så hardt at den ryker, eller at den på en eller annen måte kan sette seg fast eller noe sånt.. (sistnevnte er jeg ikke sikker på om i det hele tatt er mulig)

Hvis skrua inni der er slitt anbefaler jeg at du:

1. tar strengene av gitaren

2. skrur ut skrua og tar den med til en jernvarehandel og får en ny

3. skrur alt sammen igjen

Er det snakk om en meget kostbar gitar bør du kanskje overlate dette til proffesjonelle.

I en jernvarehandel bør de ha en hel haug med passende skruer. Be om å få en som tåler litt slitasje, så slipper du å måtte skifte den igjen.

Det anbefales også at du drypper etpar dråper olje nedi når du likevel har skrua av. Bare i tilfelle de ikke gjorde det på fabrikken når gitaren var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.