Web Analytics
Jump to content

Fear No Fish [09.08.05]

fear_no_fish

Recommended Posts

2000 Jackson King V Korina LTD Edition

Dette er favorittgitaren min for øyeblikket. Korina i både kropp & hals. Det sitter to Dunacn JB i den som låter veldig bra & balansert. Orginal Floyd Rose Tremolo, som ligger helt i vater. gitaren har ikke den tynneste halsen i verden, men den ligger godt i hånda. På meg virker det som om gitaren er satt opp med medium bånd, noe som i seg selv ikke gjøre noe. Katalogen sier at den skal ha jumbobånd. Go figure ? Gitaren er naturfarget og er klarlakket. Til å være en "floyd" gitar har denne en abnorm sustain og en totalt killer tone. Gitaren er også i Closet Classic tillstand, uten ett hakk eller en ripe.

KV1.jpg

KV2.jpg

KV3.jpg

2003 Gibson Les Paul Premium Plus Heritage Cherry Sunburst

En forholdsvis dyr Les Paul Standard modell, med medium vekt. Har moderat med flammer men er fin likevel. I denne gitaren sitter det to Burstbuckers som låter bra, men som med tiden vil bli skiftet ut med Duncan Antiquity Humbuckers. Halsen er en råfet 50´talls type som mange vil karakterisere som en baseball kølle. Jeg har gått igjennom en 5-6 Les Pauls (Standards, Customs, Studios & bedritne Tokai/Burny Modeller), dette er den beste Les Paulen jeg har hatt fingrene mine i. Sammenlignet med f.eks en P-90 Les Paul låter denne snillt. Som bildene viser er denne 100% strøken. Uten en ripe eller et hakk ! Den låter utroli fett og "veldig" les paul. Har en utrolig sustain og låter massivt akustisk ! Denne ble kjøpt ny.... Men fikk en god pris er alt jeg vil si. Ang spillbarheten på denne er den upåklagelig, selv om den har en massiv hals. Det er ingen speedneck men fungerer fint til både Lead & Rythem. Husk at mere tre ( i halsen!) gir fetere tone !

LP1.jpg

LP2.jpg

LP3.jpg

Marshall Stacket i bakgrunn.

Dette er et 1973 Marshall PA-20 Stack ( Top & en 8x8 ) Søyle. Det låter veldig vintage Og veldig gammel Marshall, pga av 8x8 kabinettet får du mindre vreng her enn det du vil gjøre med andre kabinetter. Husk dette er et "PA" kabinett som ble bygd for å spille cleant. Du får selvsagt litt vreng når du pusherer greiene max men det blir mere koselig skranglevreng. Skal man beskrive dette med ord blir de mye Marshall, men med Fender aktig cleanhet og Fender aktig sprekk i toppen....

Dette opsettet låter definitivt best med stratt der får "Hendrix" i stua tone. Det som er fint med denne typen oppsett er at du kan styre vreng nivåt med anslaget og volumkontrollen på gitaren. Dette står også som regel og samler støv ... så dette stacket er nok på vei ut

Mesa Boogie Subway Blues 110" 20w Combo

Mesa Boogie lager noe av de beste forsterkerene som finnes (uten sammenlignen med Fender & Marshall). Dette er en 20watts liten combo som er i new old stock tillstand. den kommer med fake skinntrekk og har en fotbryter med Lead/Rythem/Countur/Reverb switcher. Dette er den beste mini comboen jeg noen sinne har prøvd (sammenlignet med Marshall Studio 15´, Matchless Ligthning 15 ´, Budda Superdrive 18 etc etc etc ) Den er utrolig alsidig har crisp krystall clean lyd & ultra fet vreng lyd of alt i mellom. Den er utrolig kraftig for den lille watt styrken, og man skal ikke kimse av 10" som står i. Skal man si noe ngativt om den må det være at romklangen på den ligger lang bak i lydbildet (Noe som også gjelder Studio 22, Caliber 50 & Blue Angel etc etc ).

Mesa1.jpg

Mesa2.jpg

Mesa Boogie Blue Angel 38w Topp (Mere kommer "når" toppen kommer !)

blueangel.jpg

Ibanez Pedaler "10´s Power Series"

1986 Ibanez Ts-10 Tube Screamer

1986 Ibanez MC-10 Metal Charger

1987 Ibanez Fc-10 Fat Cat

Disse pedalene (Minus Fat Cat) har "808" Chippen i seg som er veldig aktraktive på vintage markedet. Metal Charger har fire slik.

Tube Screameren er den som er mest ettertraktet. Sånn teknisk sett er dette Tube Screamer nummer tre i rekken. DVS først kom den helt grønne med liten firkantet switch som har en verdi på 3000-5000, etter hvor strøken den er. Ts-09 er den vanligste fra 80 tallet med gusjegrønn farge og stor firkantet switch. Et orginal eksemplar av denne med rett chip har en verdi mellom 2000-3000. Denne er den mest problematiske i og med at den er pedalen som er mest reissua. Lett og bli lurt der. Et Reissue eksemplar modda av f.eks Analogman ligger på 1200-1500.

Ts-10 er den modellen som bla Gary Moore bruker. Den har en salgs pris på 1000-1500 kr. Et N.O.S strøkent eks i eske kan ligge på opp til to tusen.

Tube Screamer = Overdrive

Metal Charger = Overdrive/Distortion

Fat Cat = Distortion

De to øverste kan brukes til både gitar & bass, men det beste resulatet får du sannsynligvis med Tube Screameren. Tube Screamer en er den pedalen som er mest kopiert. Modellen jeg har brukes bl.a fast av Gary Moore sjekk ut : http://www.gary-moore.com/Tsunami/tsunami.html

Metal Charger, som bla ble brukt av Kirk Hammet passer velig godt til å gi en transistor Marshall fet vreng & Tone. Den låter som fire Tube screamer linket opp til hverandre, men har bedre Eq.

Fat Cat er en kopi av Pro Co Rat, men litt mere fuzz aktig i vrengen. Den funker best til et større Marshall opsett.

gen_adpic.jpg

Mere kommer etter hvert !

Kall meg ein krakk, men eg klarte ikkje å finna ut kva modell ampen var. Minnar mistenkeleg om den PA toppen Slash torød hadde. KV'en misunner eg deg hardt. Korleis balanserer den? Eg var av intrykket at KVane hadde dei ultratynne halsane til Jackson. Eg heilt på jordet?

Kall meg ein krakk, men eg klarte ikkje å finna ut kva modell ampen var. Minnar mistenkeleg om den PA toppen Slash torød hadde. KV'en misunner eg deg hardt. Korleis balanserer den? Eg var av intrykket at KVane hadde dei ultratynne halsane til Jackson. Eg heilt på jordet?

Jepp det var Slash sin. Halsen er tynn, men ikke så tynn som du skulle tro. Gitaren har perfekt balanse utrolig nok. Den er ikke spesielt tung heller. Men de er som vanlig litt overgang å spille på en "V" , når man er vant med stratter & lesser