Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tenkte og kjøpe opptaks utstyr.. studentpris altså:P


Anbefalte innlegg

Som sagt (i siggen) har jeg spilt i litt over to år nå, og har drevet litt med opptak osv (effektpedal-line in, bare)

Nå som jeg har fått jobb og mulighet for og spare opp litt penger, tenkte jeg kanskje og investere i litt bedre opptaksutstyr.

Har en ganske ny, selvbygd pc (m/software) som holder i lange baner. Trenger vel ikke mer enn:

-Mixer

-Mikrofoner

-Lydkort

-Høykvalitets headphones

-Kabler

eller mer?

Har vært og undersøkt litt inne på "gitarnett.no" og samlet sammen no drit der. Kan nevne at jeg har et stramt budsjett for tiden og satser på og få en "startpakke" til rundt 4000,-. Kommer jo selvfølgelig til og koste på mer når jeg får penger, men er jo bra og få en liten begynnelse.

Synes dere om dette her?

http://www.mamut.com/gitarnett/subdet175.htm Mikser

http://www.mamut.com/gitarnett/subdet616.htm Headphones, hvilken av disse bør jeg velge?

Trenger hjelp til og velge mikrofon (2 stk til og starte med). Helst noen til rundt 600 pr stk. Eller billigere da. Men helst best mulig kvalitet..

Da mangler jeg vel bare lydkort. Det jeg har nå er lagd for playback så line inngangen suger jo hardt!! Bra lydkort til ca 1000?

Kan jo også foreslå helt andre kombinasjoner.. Jeg er som sagt ny i gamet. En pakke til rundt 4000 grunker.

Takk for hjelpen! Mvh Anders!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel hovedsaklig sanger jeg lager selv (metal). Er ikke instrument (gitarforsterker mic) og vokal mic det samme? Står jo at det kan brukes til samme formål..

Trommer/synth programerer jeg inn på PC.

Bass/gitar/vokal spilles inn selv. Vet at man må ha spesielle mikrofoner for bass men det får jeg investere i seinere.

perottol: hvor får jeg tak i dette til billigst mulig pris? Hvilken PRE amp anbefaler du? Mvh!

edit: hmm. fant det..

http://www.mamut.com/gitarnett/subdet258.htm VAMP. Synes denne var litt mer pro enn den andre versionen til 1295 eller no..

Hva anbefaler du når det gjelder lydkort? Et til under 1000 grunker.. hehe

Åssen skal jeg få satt opp V-AMP'en?

GITAR-VAMP-HØYTALER(Gitarforsterker i clean modus)-2MIC-LYDKORT? Kan man kople på begge miccene på lydkortet?

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer vel an på åssen man programerer den da... eller hva? trodde også det om mit første effektbrett/pedal (boss 505) men etter masse eksprimentering så fant jeg ut noe helt annet. Men tar jo selvfølgelig i mot andre forslag enn v amp'en også.

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel hovedsaklig sanger jeg lager selv (metal). Er ikke instrument (gitarforsterker mic) og vokal mic det samme? Står jo at det kan brukes til samme formål..

Trommer/synth programerer jeg inn på PC.

Bass/gitar/vokal spilles inn selv. Vet at man må ha spesielle mikrofoner for bass men det får jeg investere i seinere.

Dynamiske mikker (ala Shure SM57/58) kan fint brukes til vokal og gitar. Mange synes kondensatormikker er å foretrekke til vokal, men de egner seg ikke så godt til en gitarforsterker på full guffe (selv om det kan fungere bra i kombinasjon med en dynamisk).

Man trenger ikke spesielle mikrofoner for bass, og det er faktisk mange som foretrekker å kjøre bassignalet rett i preamp/mixer. Kanskje i kombinasjon med en SM57 eller annen mic på forsterkeren.

Åssen skal jeg få satt opp V-AMP'en?

GITAR-VAMP-HØYTALER(Gitarforsterker i clean modus)-2MIC-LYDKORT? Kan man kople på begge miccene på lydkortet?

Mvh Anders.

Det er ikke noe poeng i å kjøre V-amp'en inn i en forsterker, siden V-amp (virtual amp) er en forsterkersimulator. Da er det bedre å kjøre V-amp'en rett i lydkortet eller ha en ordentlig gitarforsterker som du mic'er opp.

Du kan ikke koble begge mic'ene på lydkortet, siden resistansen ikke passer. Proffe mikrofoner er lagd for å bruke sammen med en mikrofon-preamp. Du trenger en mikser, en preamp, eller et lydkort med innebygd preamp. Det går til nød an å plugge rett i lydkortet, men da snakker vi om å sløse bort penger på proffmikrofoner istedenfor billigmikrofoner, etter min mening.

Vil for øvrig anbefale å ikke gå for å mice opp en gitarforsterker hvis ikke gitarforsterkeren låter bra. Du vil sannsynligvis få bedre kvalitet på lyden med en forsterkersimulator. Har du en rørforsterker, får du best lyd ved å mic'e den opp. Jeg gjør det selv med min Mesa/Boogie og det låter fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..

Det finnes jo lydkort med flere innganger?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118909...9&view=detailed Ta dette som et eksempel. Vet det ikke er så alt for bra.

Hvis jeg da går til anskaffelse av:

-En V-AMP (eller en annen PreAMP)

-To mikrofoner

-Lydkort med 2 eller fler line innganger

+Kabler

[Gitar>]--->[PreAMP>]--->[GitarAMP(clean modus)>][Mikrofoner>]--->[Lydkort>]

Blir dette no bra? Eller har dere andre forslag. Kom igjen da! Er helt nybegynner i de greiene her. Tar i mot alle (seriøse) forslag / kombinasjoner dere mener kan være aktuelle! Er en stund til jeg skal kjøpe "studio" også. (2-3 måneder). Så kom igjen! :)

Takk for all hjelp hitill! Mvh! 8) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..

Det finnes jo lydkort med flere innganger?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118909...9&view=detailed Ta dette som et eksempel. Vet det ikke er så alt for bra.

Det der har 2 innganger, som stort sett alle lydkort man får kjøpt har. Noen proffe kort har flere. Det lydkortet har 7.1 surround (8 utganger), så du betaler ikke for opptakskvalitet, men for mulighet til å bruke 8 høyttalere.... hvem trenger det i et studio? Gå for et lydkort som er beregnet på studiobruk du, f.eks. M-audio audiophile 2496 eller 192.

http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/22859

Hvis jeg da går til anskaffelse av:

-En V-AMP (eller en annen PreAMP)

-To mikrofoner

-Lydkort med 2 eller fler line innganger

+Kabler

[Gitar>]--->[PreAMP>]--->[GitarAMP(clean modus)>][Mikrofoner>]--->[Lydkort>]

Jeg tror ikke helt du fikk med deg hva jeg sa i min forrige post.. V-amp er en boks som simulerer en gitarforsterker, altså den simulerer hvordan rør, høyttalere og annen elektronikk inni forsterkere vil påvirke lyden din. Med andre ord, å først simulere en forsterkerkrets, for så å kjøre signalet gjennom forsterkerkretsen på ordentlig, er litt "overkill". Du vil sannsynligvis bli mer fornøyd hvis du kun plugger gitaren inn i forsterkeren (evnt. bruker en effektboks uten forsterkersimulering) eller kun plugger v-amp'en rett i lydkortet. Har du allerede en gitaramp? Isåfall, hvilken?

Når jeg sier preamp i sammenheng med mikrofon, er det noe helt annet enn preamp i sammenheng med gitar. En mic-preamp er laget for å forsterke det svake signalet som en proffmikrofongir, slik at opptaksmaskinen (f.eks. PC) "aksepterer" signalet best mulig. En mic-preamp er nødvendig for god lyd med en proffmikrofon. (Når jeg sier proffmikrofon mener jeg de som er laget for god lyd, ikke billige DJ/karaokemikrofoner)

En gitarpreamp er laget for å forsterke gitarsignalet når det kommer inn i forsterkeren, slik at poweramp'en (den som driver høyttaleren) har et kraftig signal å jobbe med. En gitar-preamp er hovedsaklig den enheten som "farger" lyden, dvs. endrer lyden til tøff gitarlyd istedenfor spinkel og kjedelig lyd.

Altså. Du trenger ENTEN:

-Gitar->(effektboks/preamp)->Gitarforsterker->Mikrofon(er)->Mic-preamp->Lydkort

ELLER:

-Gitar->V-amp eller liknende forsterkersimulator->Lydkort.

Du kan eventuelt mikse sammen disse to metodene, men det er sannsynlig at du vil få mer problemer enn gode resultater hvis du gjør det.

Håper dette hjelper litt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk!

det lydkortet jeg skrev opp var bare et eksempel ;)

da blir det: Gitar->PreAmp->Lydkort

Preamp, 2500,-

Lydkort, underkant av 1000,- (eller, når jeg ser etter på den siden du gav meg link til, er det jo et par kort som koster 1200,- også. dette er jo ganske aktuelt. alltid det dyreste som er best,hehe, men ikke dyrere enn det.. hva anbefaler du? usb/pci?)

Hodetelefoner, 500,-

Sett opp en liste med anbefalte preamp'er og lydkort da! og hvor får man kjøpt disse?

Mvh Anders!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi konkrete tips er ikke alltid så lett, siden mange har forskjellige meninger.. Jeg foreslår at du, hvis du har muligheten, prøver ut forskjellige effektbrett og ser hvilket du liker best. De merkene som er mest velrenomert er:

Line 6

Boss

Digitech (de dyrere modellene)

Korg (de dyrere modellene)

Det finnes sikker også en del andre gode effektbrett der ute, men da må du ofte høyere opp i pris.

Når det gjelder lydkort:

Echo

M-Audio

E-MU

Her finnes det sikker fler gode alternativer, men jeg er ikke så oppdatert på akkurat dette området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva synes du om denne da jacob? da kan jeg bruke alle penga på den og et headset..

http://www.digitech.com/products/rpx400.htm

gitar-> digitech'n-> usb-port-> software

høres jo egentlig greit ut da! men åssen blir dette? bruker Cool Edit til og redigere/mixe sammen låtene. Blir det akkurat som og recorde fra Line in porten på lydkortet? men at jeg bare må velge en annen opptakskilde på "innspilling" delen av volumkontrollen på pc'n. skjønner ikke helt det der..hehe

la oss si når jeg skal starte og recorde, så trykker jeg "record" og spiller.. som man alltid har gjort. eller må man ha spessielle plug ins til programmet? drivere ect. (pga USB utgangen på pre amp'en)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker Cool Edit til og redigere/mixe sammen låtene. Blir det akkurat som og recorde fra Line in porten på lydkortet? men at jeg bare må velge en annen opptakskilde på "innspilling" delen av volumkontrollen på pc'n. la oss si når jeg skal starte og recorde, så trykker jeg "record" og spiller.. som man alltid har gjort. eller må man ha spessielle plug ins til programmet? drivere ect. (pga USB utgangen på pre amp'en) Mvh

1. Installer Digitec med medfølgende drivere.

2. I Cool Edit velger du hvor du skal ta opp fra (lydkort, digitec etc...). Cool Edit lister opp alt som det går an å ta opp fra. Trenger ikke å tukle med volumkontrollen på PC-en.

3. Trenger ikke mer enn kun Cool Edit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet kvaliteten på den der, så kan ikke si mer enn at det ser jo ut som en fleksibel ordning for dine behov.

Du kan evnt. lese litt reviews på www.harmony-central.com, eller prøve pedalen.. Har hørt om folk som ikke har vært helt fornøyd med de billigere digitech-modellene, men tror de dyrere skal være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.