Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av klassisk gitar


jorn

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt en skole gitar nå i snart 10 år (nylon) og den begynner å bli ganske slitt så jeg tenkte å kjøpe meg en ny en. Og det skal fortsatt være nylon (ikke med mic da jeg kun spiller hjemme, regner egentlig med at jeg får en mye bedre gitar til samme pris uten mic).

Men jeg kan ikke så mye om gitarer. Jeg hadde tenkt bruke maks 10K, og regner da med at jeg får en veldig god og lettspillt gitar som låter godt.

Hva slags merke burde jeg se etter? Er også klassiske gitarer mye billigere i statene?

Jeg skal en tur til Spania neste sommer, er de mye billigere der?

Hva bør jeg se etter på en klassisk gitar?

Er det tull å bruke 10K, får jeg en like god gitar for 5K?

Jorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg ville gått for en stålstrenger istedet for nylon siden eg ikke liker nylon lyden, men prøv etter hva jeg har hørt en takamime? tror dei het det, eg vet ikke mye om dem

Hei du, takk for svar.

Men jeg har en fin stålstrenge gitar så det trenger jeg ikke ( har også 2 el-gitarer).

Syns ikke Air, Cavatina, Portrait, Canon osv. låter like fint på stålstrenger som på nylon. Så derfor skal jeg ha en god klassisk gitar.

Men er usikker på hva slags merke jeg bør kjøpe, om den skal være spansk, amerikans eller japansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal til Spania er det sikkert knall og kjøpe en håndlaget gitar fra en ikke komersiell produsent. Er kanskje litt lotto, men hvis det blir bra blir det sikkert veldig bra... Samtidig er det jo mulig at gitaren ikke takler klima forandringene... Ville vært litt kjipt å finne en super gitar i Spania som viser seg å være ræva har hjemme i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å skaffe meg en slik en:

aria ac-80

Hørt den skulle være bra, men har ikke prøvd den.

Hei du.

Ja den så fin ut, så at den er produsert i Spania for det japanske markedet. Vet du om det er std. str. på den eller om den er litt mindre i og med at den er laget for japanere?

Vet du om en gitarsjappe i Oslo som fører gitaren, for jeg vil gjerne teste en gitar for jeg kjøper den. Jeg harvært å testa noen (Alhambra) men har foreløpig ikke falt for noen enda.

( fortsatt er den gode gamle nachspiel gitaren best :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal til Spania er det sikkert knall og kjøpe en håndlaget gitar fra en ikke komersiell produsent. Er kanskje litt lotto, men hvis det blir bra blir det sikkert veldig bra... Samtidig er det jo mulig at gitaren ikke takler klima forandringene... Ville vært litt kjipt å finne en super gitar i Spania som viser seg å være ræva har hjemme i Norge.

Ja det er nok litt "lotto" når man ikke har så peiling, men så sant den er god å spille på samt god lyd så er jo det alfa omega. Kankje kjipt om den detter fra hverandre etter ett par mnd. :-) .

Men det med klima har vel ikke så mye å si eller? For alle gitarer som er laget utenlands er jo ikke spesielt laget for det norske markedet ( eller kaldt klima) . En Alhambra gitar fra Spania er jo laget i Spania uansett hvor den skal selges, det er vel ikke egne produksjoner for hvor de skal?

Jeg har faktisk tenkt på det det med klima, for det er jo ganske kaldt i bagasjen på en fly, og om gitaren ligger der i en 4 t så vil jo treverket bevege seg noe både på flyturen og etter. Har merket det godt når jeg har tatt med meg kassegitar på hytteturer om vinteren, den blir aldri godt stemt.

Er det skadelig for gitaren å ta slike flyturer?

Jorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tror jeg ville tatt med gitaren inn på flyet slik at den ikke blir utsatt for stor lufttrykk og temperatur svingninger. I hvertfall hvis det er en akustisk gitar... Sånn i forhold til klima tingen var det egentlig bare noe jeg plukket opp på Hagstrøm (musikk butikken som gjelder i Bergen) en gang. Det var en inne som lurte på om Hagstrøm ville selge noen håndlagede spanske gitarer. Men ble altså møtt med en del skepsis pga muligheten for forandring i gitarens egenskaper i det norske klima. Les: Selv om gitaren er veldig bra i Spania kan den forandre akustiske egenskaper når den kommer til vått og kaldt norsk klima... Den vil nok ikke dette fra hverandre, men kan altså forandre klang egenskaper.

Snakket med en på jobben her om dagen når vi satt nattevakt om spanske gitarer og han hadde en kompis som etter å ha bodd i Spania et år kjøpte med seg et par gitarer (er veldig billig). Han hadde ikke hatt noen store problemer og var visst veldig fornøyd.

<Bel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er jo ganske kaldt i bagasjen på en fly...

Jepp' date=' er vel ca like kaldt i bagasjerommet som på utsiden, og på utsiden er det gjerne 40-50 minusgrader...

Og forresten: ET fly, ikke EN fly...[/quote']

Det kan ikke være så kaldt i bagasjerommet på et fly med tanke på at når alle som tar med seg f.eks. drikkevarer i bagasjen vil de bli ganske irritert når 20000 kroners vinen har låget på 40-50 minusgrader i 5timer og er stivfrossen når de kommer frem :mrgreen: Eller med tanke på alle dyrene som blir fraktet liger jo også i bagasjerommet i bur(tror jeg)! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.