Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey Valveking!? Svææært billig røramp!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lengtet lenge etter å prøve en sånn. Må også får testet Randall rg50tc, som også er en rimelig rørcombo skrudd sammen i vesten, men den har i motsetning til Peaveyen en master volum, som er greit å ha om du skal få grei lyd lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste med slike røramper er jo at de garrantert låter drit :P

Men, om en stikker innom www.thetubestore.com og er vilig til å betale 500,- i nye Sprague Atom og Orangedrop kondiser og bytter ut samtlige i ampen har man kommet et lite stykke.

Deretter er det bare trafoer og motstander igjen å bytte.

TIlslutt finner du ut at du egentlig bare vil bygge hele ampen om slik at den ligner mest på en Soldano eller en Marshall eller noe annet.

Men om du er villig til å mekke en del kan det bli morsomt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiksa litt på linken nå...

Peavey -> Rør-forsterkere

Låter dritt?? Gjør de jobben sin bare halvveis skal det ikke mey til for at en røramp skal låte svært mye bedre en transistoramper! Sammenligner du denne med Soldano så er jo det mildt sagt skivebom! Her er det jo prisen som er det store argumentet! Den er jo lav nok til at dette burde være et selvskrevent alternativ når man har tenkt å bruke opp til 7000,- på en amp! Såklart kan man kjøpe bra og brukt, men om man vil ha tryggehten i garanti og en forhandler man kan spørre om råd og hjelpe og evt klage til så vil jeg la tvilen komme denne ampen til gode fram til jeg får prøvd den og evt fått høre at den er dårligere en andre amper i samme prisklasse uansett rør eller transistorer...

Kommer an på hva man vil ha også da.. Personlig er jeg av den oppfatning at grunnlyd er alfa og omega, men det er jo de som gjerne vil la sounden sin svømme i digitalt chorus og delay og whatnot, og det har jo ikke denne... Prioriteringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste med slike røramper er jo at de garrantert låter drit :P

Fordi at lydkvaliteten er proporsjonal med prisen? Tja... En morgan røramp til 5000 ligger litt i Marshall DSL territorie; ikke så mye gain og nokså seig tone. Med en kjapp mod låter den bedre enn en stock DSL, og man har spart ~4000kr. Kan man modde den selv har man spart nok en liten bunt med penger.

Kan jo også hende at Peavey faktisk bruker komponenter av ålreit kvalitet i disse ampene, men sparer mye på å flytte produksjonen. En 5150/6505 topp går for rundt 12000, mens valvekingen koster 6500. Siden de er basert på PCB uansett, trenger ikke de ekstra 5500 å tilsvare særlig mer forandring enn at en amerikaner snekrer sammen ampen din, i stedet for en koreaner.

Uansett er jeg urokkelig overbevist at en valveking vil låte bedre enn enhver MG, valvestate eller randall RG/RH - prismessig er det jo der konkurransen ligger. Med tanke på hvor tøff vrengen i andre peavey røramper er, tipper jeg valveking også kan bli en verdig konkurrent til DSL/TSL, dyrere Randall o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deformed:

Problemet er: Skal du ha gjennomgående høy kvalitet koster kun komponentene mer. Selv strømforsyningen alene er nesten halve prisen skal du høyt nok opp. Og, PTP-kortene til plexi-ampene er også laget av PCB :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor ofte må man bytte dissa røra uansett a?

Såvidt jeg har forstatt bør utgangsrør byttes en gang i året ved hyppig/gjevnlig bruk. Veit ikke hvor mye det er da. Men da ville jeg tippet noen timer on-tid daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer i hovedsak ifra designet, og komponentene. Om ampen er skrudd sammen av en med 3 øre i timelønn som trenger pengene for å overleve (og er livredd for å miste jobben), eller en feit overbetalt amerikaner skulle ikke ha noe særlig å si.

(dette er selvfølgelig en ekstrem overdrivelse på alle plan, men som alle legender er det et snev av sannhet).

Glem heller ikke at vi betaler blodpris for mye amerikanske musikkprodukter her i Norge, mens ting ifra vesten går betydelig billigere, så det er ofte at pris og kvalitet absolutt ikke går hånd i hånd. En Mesa/Boogie Road King er f£*en meg ikke verdt over 40 000 kr (når den går for under det halve i statene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadajada... poenget er bare at det kan være en brukbar amp. Hvis mer av pengene går til komponenter og designutvikling enn til lønning av monteringsfolk, så er det i min mening et steg i riktig retning, og kan potensielt by på mer "bang for the buck". Å garantere at alle forsterkere til under 20 000 låter drit er da vel litt drøyt. Synes selv at min ENGL som jeg gav rundt 9000 for låter bedre enn H&K Triampen som har en nypris på rundt 25 000. Dette selvsagt fordi ENGL har en lyd som passer bedre til mitt bruk enn hva triampen hadde... Om transformatoren i den ene eller andre er dyrere og derfor "bedre" kan vel være det samme, hvis du ikke liker lyden i selve forsterkeren?

Shish, minner meg om mora mi. Kjøper ubrukelige ting bare fordi de er dyre, slik at hun kan skryte av å eie dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.