Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DiMarzio evo i bridge på rg370?


bove

Anbefalte innlegg

Er fristet til å kjøpe meg en Evolution Bridge til min rg370 for å få litt mere hyl i lyden. Er det bare å lodde av stock pickupen og lodde på evoen, eller kreves det forandringer i setupen?

Hva tror dere om ideen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jon Henrik har helt rett ang Evolution.

Det nytter heller ikke å "slenge inne en Evo for den har rå lyd"

Pickupen har ikke noe "ferdig" lyd, den formidler de kvaliteter som er i gitaren (treverket)

Cluet er å velge en pickup som passer treverket og soundet du er ute etter.

En Evolution kan låte fint i en gitar, og dårlig i en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter heller ikke å "slenge inne en Evo for den har rå lyd"

Pickupen har ikke noe "ferdig" lyd, den formidler de kvaliteter som er i gitaren (treverket)

Litt 50/50 det... En pickup kan farge lyden ganske mye! Den har virkelig en innebygd "equlization" i mangel av bedre ord... Mer eller mindre trykk i deler eller hele registeret også. Men de er veldig avhengige av treverket for å komme til sin fulle rett, det er sant. Men en oppgradering av pickuper vil i omtrent alle tilfellene innebære en betydelig forskjell. Men er resten av gitaren så som så er det ikke sikkert det vil være verdt pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har pickupen mye å si!

Det er jo det jeg mener at pickupen må velges utifra

gitarens (treverkets) akustiske egenskaper.

Er fulstendig klar over at pickuper har sine EQ kurver!

Hvis ikke hadde det jo bare vært forskjell i output, hadde ikke

vært så vanskelig å velge da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med litt teknisk bakgrunn:

En humbucker er to spoler som sitter ved siden av hverandre og som er koblet forskjellige vei (dvs. polene er koblet hver sin vei på de to) som gjør det til en slags Ab-krets (såvidt jeg har forstått)

Den kan kobles i enten serie eller parallell. Serie har jeg intrykk av at er mest vanlig, men jeg veit ikke hva som gir hva slags tone eller mest gain.

Men se på hvordan den gamle er koblet, og kobl den nye like så, så er du på god vei. Ellers s burde det enten følge med et koblingsskjema ellers burde du finne nok av info om det på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare det med Serie kobling og Parralell kobling så har vi 4 typer. 2 typer for Parralell og 2 for Serie.

Serie i fase: Standard kobling for humbucker. Gir den humbucker lyden vi kjenner. Fjerner støy.

Parralell i fase: Singelcoil type lyd med god diskant og "crispy" feel. Fjerner støy

Serie ute av fase: Tynn lyd med god kraft, men lavt utgangs signal. Fjerner ikke støy

Parralell ute av fase: Veldig tynn lyd med veldig lite utgangs signal. Fjerner ikke støy

Også har vi coil split/tap/cut/kalldethvaduvil der man kutter ut de spolene man vil (nor/sør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv montert en EVO i en RG 470 jeg hadde tidligere. Låt helt konge. Den råeste bridge-pu jeg har prøvd. Utrolig definert. Tror det var mahogny i den RG-kroppen.

Monterte den også i en JS100. Ble veldig bra. Den er det ikke mahogny i, men det var bare konge det også. Kan nok ikke gå gæææærnt det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags amp skal du bruke?

Jeg vil hevde at Evoene er litt "kresne". De har lett for å høres spinkle og altfor "skrikete" etter min mening...

Er spesielt redd for dette, siden dette faktisk er min eneste gitar av den typen. Får se om jeg kan få prøvd en evo-rigget gitar på musikksjappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.