Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinett til Marshall jcm2000 tsl 100 topp


sup3rman

Anbefalte innlegg

Hei! Min nye mashall topp er på vei og jeg lurer på hvilket kabinett jeg burde kjøpe, det ska være et 4*12 kabinett og det må funke med forsterkeren. Virker alle kabinetter med forsterkeren eller er det bare en type kabinett som kan brukes? Jeg har sett på Randalls RA412CV kabinett og det har celestion vintage 30 høyttalere, vil det virke på forsterkeren? Jeg har svært lite peiling på stack så jeg advarer om mange skrivefeil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kab og topp har samme impedans (kan som regel stilles på) og kab har høyere watt-rating enn toppen, virker alt sammen. Logoen har ingenting å si. :D

Edit: En ting.. pass på at du bruker høytaler kabler!

Hvordan ser en høyttaler kabel ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en høytalerkabel og signalkabel:

(for gitar så bruker begge 1/4" jack plugger, så de kan se helt like ut)

En signalkabel blir brukt bare til å overføre småsignaler, feks mellom gitaren din og forsterkeren din, eller mellom en effekter/forsterkere osv.

Disse kablene er ikke laget for å tåle store strømmer, (mindre tversnitt på kablene(mindre kabler)) og ville blitt ødelagt (smeltet!) hvis du hadde brukt de som høytalerkabel i et oppsett hvor det var mye effekt i bildet.

Signalkabler er skjermet(ledende metallskjerm som ligger innenfor gummien, og rundt lederne) Denne hindrer at signalet blir påvirket av støy fra omverden (radio, støy fra tv'r, lyststoffrør osv)

Høytalerkabler har to kraftige ledere som er egnet til å overføre signaler som har mye høyere effekt(les strøm). Disse har ingen skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det hadde vært lurt for meg å ha det? for mine kablerer hjemmelagde (alle untatt signal kabelen til amp toppen til bassen) men amp til høytaler + mixer til pc er minijack kabler med standard jack plugg i ene enden...heh

og jah er disse dyre?

ps: kabinettet er en dynacord med bare en jack in, så at ampen til enen i peer gynt hadde to ledninger, tipper det var høytaler kabler, så trenger eg to inputs? heh eg er veldig..fersk på kabler og lyd teknikk så forklar så mye du orker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høyttalerkabel kan du godt lage selv.

Kjøp to jacker, gjerne noen bra, f.eks. neutrik hos en gitarsjappe.

Til ledning kan du enten bruke høyttaler-kabel, som kan kjøpes så og si alle steder der de selger stereo, ellers kan du bruke lampe-ledning.

Du kommer ikke til å høre forskjell, men jeg ville nok gått for høyttalerledning, da den er såpass billig. Også er det lettere å få polariteten riktig vei, da den ene lederen er merket.

En ferdig høyttalerkabel på et par meter koster snaut 100kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerkabinettet i min signatur er til salgs pga. at jeg flytter til england.

3500kr, hentes/prøves i moss

Kabinettet er i bra stand, bare litt støvete og noen riper, er på 280W, 4ohm, jeg kan koble det om til 16ohm om du vil.

Celestion G12M70 Modern Lead elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staven negativ og tuppen positiv er hva jeg har gjettet men er det riktig?

Stemmer. På høyttalerkabelen er den ene lederen merket. Pass på at den lederen du definerer som negativ er koblet samme sted på begge pluggene og omvendt. Og selvfølgeig dritviktig at det ikke er kontakt mellom de to lederene. Da går ting i stykker. Derfor anbefaler jeg at du kun bruker jacker av MEGET høy kvalitet til høyttalerbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for hjelp, eg får vell gjøre det så snart eg får dradd meg opp til tre45,

alle jack pluggene vi har er gaaamle og er ganske sikker på at de toucher verandre, for jah..dei kan åpne og er ikke isolert i det heletatt <.<

anyway nå får vel fokusen vende tilbake på rett veg hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.