Web Analytics
Jump to content

Ekstremt krevende Øvelse(Tapping)


Jonathan
 Share

Recommended Posts

Her er øvelste som burde gi noen ett nytt syn på tapping :)

Den er velding krevende, og kommer til å ta lang tid(for de fleste som er ukjent med teknikken vil jeg tro)

Bare for å informere så er det ikke jeg som har laget den, men jeg har selv brukt den da jeg fant den for noen år siden...veldig effektiv :)

Her blir det da bla. String Skipping, Tapped Arpeggios(staving?) og lignede

hhh.JPG

Midi-Fil

GuitarPro Tab fra Mysongbook.com

bare still spørsmål, så skal jeg se om jeg greier å komme me noen fornuftige svar :)

Link to comment
Share on other sites

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs... :?

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Link to comment
Share on other sites

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs...  :?  

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Har du tab til noen av de øvelsene du snakker om der ?

Link to comment
Share on other sites

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs...  :?  

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Jau, merket meg det når jeg så den første gang.. første del av sangen kan spilles med bare ventstre hånd som du sier.

Michael Romeo? hmm... tja, har gjort meg ferdig de vanlige Diminished arpeggio lickene(som han tapper da.. ), tenkte jeg skulle prøve meg litt på resten når jeg får tid.. f.eks "Of sins and shadows" har noen fine licks som jeg ikke helt er vant med

Link to comment
Share on other sites

Bare ett spørsmål.

Når dere spiller ting som ser slik ut, der dere har ett bånd mellom hver finger. Hvilke fingre bruker dere?



|---15-17-19----------

|------------------------

|-----------------------

|-----------------------

|----------------------

|-----------------------

Når det er på den lyse e strengen og opp til g strengen så bruker jeg peke, lange og lillefingeren.

Men når det kommer opp på den mørke e strengen så klarer jeg ikke å bruke langefingeren mer for jeg klarer ikke å spre peke og langefingeren nok. Så jeg må gå over til peke, ringe, og lillefinger. Det er spesielt hvis det er langt nede på halsen, fra 12 og nedover, og jeg står å spiller.

Noen andre som gjør det? eller bruker dere samme fingrene hele tiden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker som du sier peke, lange og lille fingeren og går over til peke, ringe og lillefinger på E A og D strengen på de høyebåndene som f. eks. 15 17 og 19. Men spiller jeg på de lave båndene som f.eks. 5 7 og 9 så bruker jeg fortsatt peke, lange og lille fingeren.

Link to comment
Share on other sites

Klassisk gitar har svaret: Hver finger har sitt bånd, og kun lillefingeren strekker på seg. Noen mønstre tillater selvsagt ikke dette (diverse 4-note-per-streng-mønstre, pentatonskalaer med 3 noter per streng, osv.), men likevel.

Med andre ord bør -15-17-19- og lignende mønstre spilles med peke-, ringe- og lillefinger.

Link to comment
Share on other sites

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs...  :?  

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Har du tab til noen av de øvelsene du snakker om der ?

Det Romeo gjør er å spille arpeggioer med string skipping, 3 noter per streng, hvorav de første 2 er med venstrehånden (legto, ikke plekteranslag) og den tredje med høyre hånds pekefinger (eller, om du som jeg liker å holde på plekteret, langfinger).

Her er et typisk m7-mønster (starter enten på A- eller E-strengen, mønsteret blir det samme):

----------------------------h5-h8-T10-p8-p5------------------------

-----------------------------------------------------------------------

---------------h5-h7-T10---------------------T10-p7-p5------------

------------------------------------------------------------------------

--h5-h8-T10----------------------------------------------T10-p8-p5-

Dette mønsteret fungerer med alle septimakkorder, så det er bare å heve og senke det som måtte være av terser, kvinter og septimer, så får du de andre mønstrene. Du kan også gjøre det med inversjoner ('inversions' på engelsk, altså--jeg er musikalsk analfabet på norsk), og begynne mønsteret fra tersen, kvinten eller septimen. Det er bare å skrive opp akkordtonene i rekkefølge og plassere dem i dette 3-noter-per-streng-formatet.

Link to comment
Share on other sites

Klassisk gitar har svaret: Hver finger har sitt bånd, og kun lillefingeren strekker på seg. Noen mønstre tillater selvsagt ikke dette (diverse 4-note-per-streng-mønstre, pentatonskalaer med 3 noter per streng, osv.), men likevel.

Med andre ord bør -15-17-19- og lignende mønstre spilles med peke-, ringe- og lillefinger.

Ok, takk. Da vet jeg det :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.