Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstremt krevende Øvelse(Tapping)


Jonathan

Anbefalte innlegg

Her er øvelste som burde gi noen ett nytt syn på tapping :)

Den er velding krevende, og kommer til å ta lang tid(for de fleste som er ukjent med teknikken vil jeg tro)

Bare for å informere så er det ikke jeg som har laget den, men jeg har selv brukt den da jeg fant den for noen år siden...veldig effektiv :)

Her blir det da bla. String Skipping, Tapped Arpeggios(staving?) og lignede

hhh.JPG

Midi-Fil

GuitarPro Tab fra Mysongbook.com

bare still spørsmål, så skal jeg se om jeg greier å komme me noen fornuftige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs... :?

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs...  :?  

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Har du tab til noen av de øvelsene du snakker om der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs...  :?  

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Jau, merket meg det når jeg så den første gang.. første del av sangen kan spilles med bare ventstre hånd som du sier.

Michael Romeo? hmm... tja, har gjort meg ferdig de vanlige Diminished arpeggio lickene(som han tapper da.. ), tenkte jeg skulle prøve meg litt på resten når jeg får tid.. f.eks "Of sins and shadows" har noen fine licks som jeg ikke helt er vant med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål.

Når dere spiller ting som ser slik ut, der dere har ett bånd mellom hver finger. Hvilke fingre bruker dere?



|---15-17-19----------

|------------------------

|-----------------------

|-----------------------

|----------------------

|-----------------------

Når det er på den lyse e strengen og opp til g strengen så bruker jeg peke, lange og lillefingeren.

Men når det kommer opp på den mørke e strengen så klarer jeg ikke å bruke langefingeren mer for jeg klarer ikke å spre peke og langefingeren nok. Så jeg må gå over til peke, ringe, og lillefinger. Det er spesielt hvis det er langt nede på halsen, fra 12 og nedover, og jeg står å spiller.

Noen andre som gjør det? eller bruker dere samme fingrene hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som du sier peke, lange og lille fingeren og går over til peke, ringe og lillefinger på E A og D strengen på de høyebåndene som f. eks. 15 17 og 19. Men spiller jeg på de lave båndene som f.eks. 5 7 og 9 så bruker jeg fortsatt peke, lange og lille fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk gitar har svaret: Hver finger har sitt bånd, og kun lillefingeren strekker på seg. Noen mønstre tillater selvsagt ikke dette (diverse 4-note-per-streng-mønstre, pentatonskalaer med 3 noter per streng, osv.), men likevel.

Med andre ord bør -15-17-19- og lignende mønstre spilles med peke-, ringe- og lillefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av det der kan lettere spilles kun med venstrehånden. Jeg liker tapping, men jeg ser liksom ikke noen grunn til å bruke det der det ikke trengs...  :?  

Har du forresten satt deg inn i noen av arpeggio-idéene til Michael Romeo? Der har du en god del solide øvelser...

Har du tab til noen av de øvelsene du snakker om der ?

Det Romeo gjør er å spille arpeggioer med string skipping, 3 noter per streng, hvorav de første 2 er med venstrehånden (legto, ikke plekteranslag) og den tredje med høyre hånds pekefinger (eller, om du som jeg liker å holde på plekteret, langfinger).

Her er et typisk m7-mønster (starter enten på A- eller E-strengen, mønsteret blir det samme):

----------------------------h5-h8-T10-p8-p5------------------------

-----------------------------------------------------------------------

---------------h5-h7-T10---------------------T10-p7-p5------------

------------------------------------------------------------------------

--h5-h8-T10----------------------------------------------T10-p8-p5-

Dette mønsteret fungerer med alle septimakkorder, så det er bare å heve og senke det som måtte være av terser, kvinter og septimer, så får du de andre mønstrene. Du kan også gjøre det med inversjoner ('inversions' på engelsk, altså--jeg er musikalsk analfabet på norsk), og begynne mønsteret fra tersen, kvinten eller septimen. Det er bare å skrive opp akkordtonene i rekkefølge og plassere dem i dette 3-noter-per-streng-formatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk gitar har svaret: Hver finger har sitt bånd, og kun lillefingeren strekker på seg. Noen mønstre tillater selvsagt ikke dette (diverse 4-note-per-streng-mønstre, pentatonskalaer med 3 noter per streng, osv.), men likevel.

Med andre ord bør -15-17-19- og lignende mønstre spilles med peke-, ringe- og lillefinger.

Ok, takk. Da vet jeg det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.