Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Bjarton gitar


AlfHou

Anbefalte innlegg

Hei!
Ny på forumet her. Har lyst til å begynne og lære meg gitar og ser derfor etter en rimelig gitar, gjerne brukt. 
Fant denne på Finn: Bjarton akustisk gitar og gitarkasse | FINN torget
av merket Bjarton. Finner ikke så veldig mye om merket på nettet, annet enn at det er et gammelt svensk merke.
Noen her som har noen erfaringer med det? Ser det ut som en grei start gitar som kan brukes en stund?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok et husmerke for en butikk. Regner med samme gitar har blitt solgt under flere merker; den var nok neppe en dyr gitar i sin tid.

Kan se ut som at den muligens var oftere solgt under Hagstrom-merket:

https://reverb.com/item/3218394-hagstrom-la-rita

Jeg kan ikke si noe om kvaliteten på gitaren, hverken når den var ny eller om den er spillbar nå etter 40-50 år. Hvis du er ute etter en startgitar tror jeg det er lurere å se etter noe nyere, med mindre du har mulighet til å prøvespille gitaren først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lave prisklasser er det stort sett alltid lurt å holde seg til de store merkene ja. Yamaha, Ibanez, Fender, etc. De er så store at de kan produsere billige gitarer med bra kvalitet rett og slett fordi de produserer så store antall.

Begge gitarene du linker til der er nok ganske oppegående, uten at jeg kjenner de eksakte modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2023 at 11:40 AM, AlfHou said:

Tusen takk for svar @Naigewron.
Går ut ifra at jeg har mulighet til å prøvespille, men tror ikke det vil gjøre meg stort klokere mtp. at jeg er ganske fersk.
Har og tittet litt på disse: 
Til den kommende gitarist. | FINN torget
musikk | FINN torget - dette er en Yamaha FG720S visstnok.

Mener du de har en grei verdi for det man får?

Yamaha gitaren har ingen omtale og da blir jeg litt skeptisk. Er halsen rett f.eks, er den god å spille på?

Jeg ville holdt meg unna Bjarton gitaren. Min erfaring er at slike gamle svenske og norske gitarer ikke er særlig gode å spille på, men jeg har ikke vært borte i Bjarton

Skal du ha noe billig å lære på ville jeg heller ha prøvd meg på denne under her. Splitter ny og har god omtale. Fire av fem stjerner. Se nederst på siden, og som de sier. Til den prisen så kan du ikke feile. Du har også mulighet til å returnere den om den skulle være helt feil. Den er til og med utstyrt med mikrofon.

Den koster  kun 1.055 kr pluss 200 i frakt som er latterlig billig. Ville ha kjøpt med en tuner til 60 kroner om ikke du er flink til å stemme gitaren. https://www.thomannmusic.no/harley_benton_hbd120cebk_westerngitarre.htm

Tuner 60 kr https://www.thomannmusic.no/thomann_ctg10.htm

Jeg er enig med Naigewron om billig gitarer, men tror likevel denne kan være en god begynner gitar. Les omtalene om hva andre kunder mener. Og i forhold til Bjarton gitaren er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt.

Her er en video. Den finnes i flere farger.

 

Endret av Zep Ledlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2023 at 10:29 AM, Troll said:

Jeg har ikke prøvd disse gitarene, men har en kollega som skryter veldig av Yamaha-gitarene sine.

Jeg kjøpte en Yamaha APX 500 for 15 år siden og bruker den mye enda. Knallbra gitar til prisen av 3000. Jeg ville oppgradere til en APX 700 II, men solgte den da min APX 500 er mye bedre.

De ble som to forskjellige gitarer. APX 500 er lagd i Indonesia, mens 700 II var lagd i Kina og det er ganske stor forskjell i kvalitet.

Generelt sett har Yamaha mye billig og bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.