Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny bassamp


Duckling

Anbefalte innlegg

Såeh. Det viser seg, tilsynelatende (og basert på feedback fra Reddit) at min Ashdown MAG300 EVO2 er litt for slapp. (Fikk en vreng jeg ikke ønsket litt før jeg klarte å få riggen til å spille høyt nok. Trodde først det var elementene i kabinettet mitt (SWR Goliath JR IV, 210/4ohm) som nådde grensa og fjertet ut, men konsensus i Reddit-tråden min er at det antakeligvis er ampen (som visstnok er rimelig slapp til en 300W å være) som vrenger i sluttrinnet).

Så. Tanken er da å prøve med en kraftigere amp i håp om at det klarer å pushe forsterkeren det lille ekstra jeg trenger, men jeg aner ikke hva jeg skal se etter og velge da jeg innser at med unntak av en Markbass combo av noe slag som jeg brukte på en jam for mange år siden (og som jeg husker som vellydende), så har jeg igrunn bare spilt på noen ulike Ashdown-forsterkere og den gamle Cuben min. Jeg har likt lyden i det jeg har prøvd av Ashdown meget godt, så det åpenbare valget er jo å finne seg en ny Ashdown, men med det noe begrensede markedet for brukt bassutstyr i Norge så er det greit å ha noen alternativer.

Til musiker å være så er jeg ganske dårlig til å beskrive hva slags lyd jeg er ute etter, men en punchy, relativt bright, relativt clean tone men med litt "dirt". Hvis dette kan fåes i en relativt kraftig forsterker (500W+) til en relativt billig penge (helst under 6k nypris) som ikke er altfor stor og tung så er det ideelt.

Har sett på noen alternativer ift hva som kan oppdrives i min prisklasse, nytt og på Finn. Jeg bare lister opp det jeg har sett på (og det jeg mener å huske at jeg har sett), så tar jeg veldig gjerne imot innspill på om de er egnet til mitt bruk eller ikke sånn rent lydmessig, og gjerne også tips til andre anbefalte forsterkere som matcher mitt behov.

  • Ashdown MAG600R
  • Ashdown RM 500/800
  • Aguilar Tone Hammer
  • Ampeg PF500
  • EBS Reidmar
  • EBS Fafner
  • Eden Terra Nova 502
  • Markbass Little Mark IV
  • Fender Rumble 800
  • Orange Terror Bass
  • TC Electronic BQ500
  • Gallien Kruger MB500
  • Hartke LH500

(sånn fra toppen av hodet :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig begrenset med volum du får ut av en 2x10, uansett wattstyrke på amp. Forrige gang jeg hadde en 2x10 så bunnet elementene ut lenge før forsterkeren fikk utnyttet sine labre 250 watt.

Litt kinkig når du allerede har et 4ohm kabinett, men hvis du har mulighet til å låne et 4x10 kabinett på 4ohm, eller eventuelt to kabinetter på 8ohm så kunne det vært interessant å se om det ble mer lyd. To 10-tommers elementer har ikke så mye kraft til å flytte luft, uansett hvor mye kraft du gir dem.

Men når det er sagt så kjenner jeg ikke til MAG-serien til Ashdown, annet enn at det er vel den rimeligste serien de har. Jeg har en Ashdown Klystron 500 som leverer hinsides mengder med volum, men riktignok gjennom 6x10 cab.

Har hørt veldig mye godt om Ashdown RM. Mye lyd og bra toner for relativt lite penger. Ville holdt meg unna flere MAG-amper, tror jeg.

Jeg hadde en Ampeg PF500 tidligere. Den hadde greit med volum, men var vanskelig å skru lyd på syntes jeg. Vrenglyden var heller ikke noe å skrive hjem om; definitivt ikke i nærheten av en "ekte" Ampeg. De hadde også en del barnesykdommer som visstnok skal være fikset nå, men vær forsiktig om du kjøper brukt.

Fender Rumble-ampene er knallgode, og skal i alle fall ikke slite med volumet. Om du liker lyden eller ikke er jo individuelt, men de er "åpne" nok til at du kan sette en preamp og/eller vreng foran og få stort sett akkurat hvilken lyd du vil ha. Litt samme som Fender sine gitaramper, egentlig.

Markbass-ampene har rykte på seg for å levere volum langt over effekt-ratingen, og etter alt å dømme låter de veldig bra.

Ville holdt meg unna TC Electronic-ampene. Ut fra alle erfaringer jeg har lest og hørt er de triste greier, både lydmessig og kvalitetsmessig.

Ellers har jeg lite kunnskap om de andre du lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt å vite at jeg alltid kan stole på at du kommer med en solid tilbakemelding når jeg spør om bassrelaterte ting. Takk! :)

Joda, jeg er jo klar over at et 210 aldri vil få taket til å ramle ned. Basert på oppførselen til riggen når jeg skrudde opp så trodde jeg også at det var kabinettet som var problemet (lyden holdt seg lik opp mot 75% master på ampen, før den plutselig bare vrengte noe voldsomt. Jeg trodde da det var (og syntes det hørtes ut som) at elementene traff limiten sin og ga opp (dette var midt i en låt på en konsert, så brukte ikke akkurat mye tid på feilsøking, bare skrudde ned litt igjen så den slutta). Imidlertid var som nevnt konsensus på Reddit at dette kabinettet bør være i stand til å ta imot 300W helt uten problemer, mens ampen har rykte på seg for å ha stor mangel på headroom og vrenge veldig stygt "lenge før" den når 75% master.

Link til tråden for referanse: https://www.reddit.com/r/Bass/comments/tpumr2/changing_resistance_of_cabinet/ (Vennligst se bort fra det antakeligvis idiotiske spørsmålet mitt som var utgangspunktet for tråden, jeg var sliten når jeg prøvde å tenke 😂)

Ift lån av kabinett så blir det vanskelig da det eneste andre kabinettet som er tilgjengelig i min krets av bekjentskaper er langt slappere enn mitt. Med mindre noen i/rundt vestfold på dette forumet ser denne posten, har noe stående og er villige til å la meg teste på en spillejobb så blir det å gjette på hva som er mest sannsynlig at er det svakeste ledd, bytte ut det og evt bytte ut det andre leddet også hvis det viser seg at jeg tar feil. (Jeg er forberedt på en oppgradering av hele riggen om nødvendig, selv om det gjør litt vondt å tenke på å bære et 40kg 410cab i tillegg til full PA.)

Ift det du sier om ampene så sier jeg bare takk, føler ikke det er så mye mer som trengs å responderes. Må innrømme at det er Ashdown RM og Markbass som seiler opp som de mest interessante kandidatene, selv om jeg må si jeg har likt det lille jeg har hørt av PF500 i youtube-videoer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det litt dumme med kabinettet ditt er at du ikke kan utvide med en 2x10 eller 4x10 til om du vil flytte mer luft, siden du allerede er nede i 4ohm. Men den tid den sorg. Med en god DI-løsning trenger du jo stort sett bare kabinett for scenelyd, så et 2x10 hevet opp til midjehøyde vil nok gi deg bra volum sammen med monitorer og PA-anlegg på en scene.

Ellers kan du jo seriekoble to 4-ohm kabinetter, men da får du jo 8 ohm totalt i stedet, og da yter ampen plutselig mindre effekt. Kompromiss blir det uansett 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Naigewron said:

Det litt dumme med kabinettet ditt er at du ikke kan utvide med en 2x10 eller 4x10 til om du vil flytte mer luft, siden du allerede er nede i 4ohm. Men den tid den sorg. Med en god DI-løsning trenger du jo stort sett bare kabinett for scenelyd, så et 2x10 hevet opp til midjehøyde vil nok gi deg bra volum sammen med monitorer og PA-anlegg på en scene.

Ellers kan du jo seriekoble to 4-ohm kabinetter, men da får du jo 8 ohm totalt i stedet, og da yter ampen plutselig mindre effekt. Kompromiss blir det uansett 😄

Bruker DI ut fra ampen, så kabinettet er kun for å høre meg selv på scenen, så trenger bare litt mer enn det jeg har nå, så får håpe at en litt røffere amp klarer å pushe kabinettet litt hardere, og at det ikke faktisk er kabinettet som er det svake punktet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.