Web Analytics
Jump to content

Recommended Posts

Hei hei, moderne gitarister.

Jeg har en utfordring på den tekniske diy siden. Dette er ganske langt utenfor mitt kompetanseområde, men here goes.

Jeg har kjøpt Kontakt 5 for flere år siden. En av grunnene var at jeg kunne sette opp egne lyder i ett lydbibliotek og fyre de av med en midikontroller.
dette har fungert utmerket i noen år, men nå har jeg maxet systemet (mitt eget) og trenger en måte å utvide det på. Jeg har forsøkt å lese meg opp i KSP manualen og søke på forumene til Native Instruments, men forstår at det å drive med scripting kan være utfordrende og ekstremt tidkrevende for noen som meg (som ikke vanligvis driver med dette)

Jeg har en ide på scriptet jeg vil lage, men mangler kunnskapen for å få dette helt i mål.

Planen er å bruke midi cc koder for å trigge enkeltsamples i realtime.
men istedet for å ca en cc kode pr lyd vil jeg heller ha ett navigasjons system som i utgangspunktet tolker 4 ulike meldinger.

eks
CC1 = forrige lyd
CC2 = neste lyd
CC3 = Spill av nåværende lyd
CC4 = Total panikk/kutt all lyd/stop

Måten jeg har tenkt å sette dette opp på er å behandle en tangent som trigger for lyder som tilhører ett album. Neste tangent har lyder som tilhører neste plate and so on.

For å få til dette har jeg plassert lydene via velocity pr tangent. Slik at for eks lyd nr 1 er C0 med velocity på 1. Lyd nr 2 er C0 med velocity på 2 osv.

Det som er utfordringen er selve kontakt scriptingen. Jeg kan fint få til å endre en CC til å bety en note og en gitt velocity, men det er vanskelig å få navigasjonsytemet til å virke som det skal. Jeg har forsøkt å fatte dette med arrays. Det tror jeg er en mulig løsning på utfordringen, men det er mye å sette seg inn i og det tar avsindig mye tid å lære seg alle komandoer og forstå det store bildet når scriptingen begynner å ta av. 

I utgangspunktet har jeg tenkt at det er nødvendig med 3 arrays.
en for å velge note, en for å velge velocity og en for å summere de to andre, slik at jeg kan trigge lyden med en slags play knapp (spill av nåværende lyd knappen)

Synes det er vanskelig å få en smart software til å reagere som ønsket med dumme knapper. hehehe

Håper noen her har noe kunnskap eller vet av noen ressurser som kan peke meg i riktig retning. 

47 minutter siden, Audun skrev:

Jeg håper også noen kan hjelpe deg med dette. For min del, kunne hele posten din like gjerne vært skrevet på kinesisk... 😅

Ja, det vil jeg si det er!! Hahaha. Jobber med saken her, men må si at jeg er heldigvis bedre på gitar en på scripting! Uten at det sier så mye om gitarferdighetene. Hehehe

8 timer siden, jantore skrev:

Vet ikke om dette er til hjelp:                                                                                                                                   https://www.macprovideo.com/article/native-instruments/introduction-to-scripting-in-kontakt-part-1

Uansett, man må være i overkant interressert for å lære programspesifik script editing.Tar mye tid.Lykke til :)

Ja, det er litt der jeg er nå. Har innsett at om jeg må gjøre det alene så vil det ta tid. (For å si det mildt) har forstått mye av logikken i hvordan man kan bruke funksjoner sammen for å få resultat. Men, det er ett stort men!!! Det er kav hakke å huske alt på en gang. Også har jeg øyeblikk hvor jeg tror jeg er så smart, så viser det seg at jeg muligens ikke er det allikevel. Hahaha.

Setter stor pris på linken. Er i gang med læringen her!🎸💻🤔