Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickups låter veldig forskjellig i ulike gitarer


Anbefalte innlegg

Har en Ibanez AR520HFM (Lønn / maple) med et f-hull "semi-solid." Super-58 pickups og 3-veis pickup-switch, i tillegg til trisound switch på hver pickup, for humbucker, split coil og parallell. Jeg har justert pickupene nært strengene.
Andre gitaren er en semi hollow AM93ME (Ebenholt). Den har også samme Super-58 men kun 3-veis pickup-switch. Her er pickupene dobbelt så langt unna strengene som på den andre.

Har nøyaktig samme strenger på begge gitarene, nøyaktig samme bridge, nøyaktig samme materiale i nut. Scale er også den samme. Spiller på en Vox AC10 på hjemmevolum for det meste.

Men AM'en låter mye bedre/varmere, men også mye høyere (volum) enn AR'en. Til og med Talman'en (nashville telecaster-ish) med bare billige singlecoils låter bedre og minst like høyt. AR'en låter OK med split-coil, og har en meget god, tynn og rask hals i forhold til AM'en, det er derfor jeg ikke har bytta ut den.

Er det den ekstra elektronikken som "ødelegger" lyden i AR'en, eller det gitarkonstruksjonen i seg selv? Kan det hjelpe å ta bort splitcoil-switchene? Eller bytte pots? Eller kan pickupbytte hjelpe, at andre pickuper ville passet bedre i den gitaren? (SD Pearly Gates, eller kanskje noe enda litt hottere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MartheyG skrev:

Her er nok høyden på pickupene den viktigste faktoren. 

OK 🙂 Men saken er det at jeg kan ikke ha pickupene høyere på AR'en, de er veldig nærme strengene. Men på den med mer lyd er jo strengene dobbelt så langt unna. Er det et ideel-punkt man skal finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MartheyG skrev:

Åja, den med minst avstand som er lavest, ja. Prøvd samme høyde? Blir det da enda mindre lyd?

Hvis ikke høres det kanskje ut som om det er noe issues med elektronikken?

Skal teste ut det. Det er ikke kjempeforskjell, men nok til at man undrer - det er jo tross alt akkurat samme pickups. Gitaren er helt fenomenal uten lyd, ser bra ut og er veldig lettspilt. Men så fort den er plugga inn, er det ikke lenger favoritten.

Ser at Prestige-serien av disse hadde en pickup som hette Super-80 (Flying Finger). Mulig det er verdt bryet å scanne Ebay for et sett med sånne hvis det ikke hjelper med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AR'en med lavest lyd har 1 vol og 1 tone, og en capacitor på tone på 0.022uF, mens AM'en med mer og fyldigere lyd har 2 volum og 2 tone og capacitor på tone på 0.047uF. Volum og tone-pot er alle på 500k og har samme serienummer.

Altså lyden er noe "flatere" og sånn "-3dB-aktig," mindre sustain. AM har mer punch, får rørene å vrenge litt tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, jantore skrev:

Har sett litt på switching system på AR'en.Her var det mye greier.Serie,parallell og splitcoil.Muligheten for dårlig kontakt er absolutt tilstede.Det du kan prøve først,er å spraye elektrocleaner på kontakter,poter og brytere,og bevege de fram og tilbake gjentatte ganger,for så å blåse med trykkluft og la det tørke litt.

Har du et multimeter kan du ganske enkelt sette en kabel i output jack på gitaren og måle motstanden i kOhm i jackpluggen i den andre enden av kabelen.Verdiene skal være temmelig like for begge gitarene,når AR'en er koblet som normalt,altså serie neck/serie begge/serie bridge.Håper dette kan være til litt hjelp:)

Tusen takk for tips. Da vet jeg hva jeg skal teste ut før jeg begynner å tulle bort penger på pickups. Og takk også for info om for nærme strenger, det var nyttig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.