Web Analytics
Jump to content

NGD - LP «Børst Konversjon»


Pledrik

Recommended Posts

Har egentlig gitt opp disse NGD trådene, men er jo så lite morsomt som legges ut her om dagen så får ta en for laget😂.

Jeg har innsett at for meg så er det mye morsommere med gamle ting enn nye ting, og i den sammenheng så klarte jeg å spore opp eieren av en gitar jeg så for første gang for 15 (ish) år siden på gode gamle Guitar Workshop på Bekkestua. Litt mailing frem og tilbake med eieren og vipps så var jeg på vei hjem over hardangervidda, fyllesjuk og jævlig, med en gammel såkalt Les Paul Conversion i baksetet.

Gitaren har en lang og morsom historie, og kom til Norge tidlig på 70-tallet. Kort fortalt så ble jeg opplyst om at dette er en 1954/55 Les Paul som ble konvertert til en 59-type Sunburst LP før den kom til Norge. Dette vil si at gullakken ble fjernet, og den originale 3-delte lønnetoppen ble bragt frem for å etterlikne en Burst. I tillegg så ble det montert originale PAFer. Serienr i likhet med lakk på halsen var fjernet, 70-talls Kluson tunere ble montert, og på et tidspunkt så ble en Bigsby også satt på. Han som importerte den til Norge (en relativt kjent jazzmann) fikk på 90-tallet satt på en syyyltynn lønnetopp (laminat) og ny binding rund baut. Bindingen på kroppen er ørlite grann dypere enn originalt, mens bindingen på halsen er helt katastrofe. Bindingen ble gjort av en relativt legendarisk gitarreperatør her i Norge, viser at man ikke alltid kan ta et kjent navn som kvalitetssikring😂

Elektronikken er en blanding av originalt og nyere komponenter, og det er naturlig nok felt inn treverk og frest ut plass til PAFene. Her ble det dessverre kun brukt mahogny, så er nok en av grunnene til at den fikk en ny topp. Gitaren er utvilsomt en 54 eller 55, har heldigvis fått sammenliknet med en helt original 54. Vekten er abolutt i øvre sjikt på 4,2 kg. 

Gitaren slik den er nå er en litt trist skygge av seg selv, og spillmessig er den temmelig ræva. Mye av det er pga bindingen, er rett og slett skarp og jævelig. Lydmessig derimot er den muligens den feteste gitaren jeg noensinne har hørt. Myten om gammal LP med PAFer er «dessverre» helt sann. Nå skal den til en velkjent og svært dyktig luthier i UK som skal ta av laminattoppen og få restaurert og få frem den originale 3-delte toppen, samt fikse binding og en del andre ting. Jeg håper toppen er i ok stand, hvis den er helt herja så får vi finne en god løsning. Jeg liker jo litt herja gitarer så takhøyden er høy, men ettersom den originale gullakken er fjernet så er det sunburst som står øverst på listen. Den originale lønnetoppen er også ekstremt «flamey» så kan bli kult.

Gitaren har også en påstått historie fra UK som er veldig kul, denne skal jeg prøve å få bekreftet/avkreftet i UK så skal oppdatere tråden med info og bilder underveis i prosessen.

her er noen bilder av beistet;

6C5B8882-1DE6-4D12-91D4-3AF544AF9EE6.thumb.jpeg.1a55af8783351ec8b99142312cb66686.jpeg8BBC971C-E3A3-4854-8DC9-0C6A35E5B401.thumb.jpeg.9166a88d43bde94e1f22a27142a5eb6b.jpegD49106FB-B63E-4B56-A8CA-2AD9AD3E903D.thumb.jpeg.b9d7833f523c3cc626851b63ebe2788a.jpeg2FDA5146-33B5-46EB-B82A-4F3DC784AF41.thumb.jpeg.8204314e9571723dcfb17849035146bd.jpegEA9CCFD1-3D21-4388-AD88-99233D97D4F1.thumb.jpeg.f47bef353c4243177907e2b0b2edb423.jpeg

her ser man at laminattoppen begynner å sprekke opp:

1F953580-4481-4D06-BA37-2B5CC78A0AF4.thumb.jpeg.5271e6a23500536870dad99e3a004171.jpeg3561BDE0-7A84-43D2-88EB-9C70921A5E96.thumb.jpeg.9881adc49b409e941ba303764cb3bffd.jpeg

og slik så den ut før den fikk ny topp. Dette er slik jeg vil ha den😄.

DD6A9FD3-05C4-4DD6-8B0B-9EDF6EBEC518.jpeg.18969f511b6895583016c8b3a1a343e4.jpeg

her er bindingen og litt detaljer. Er jo et nerdeforum så ikke dømm meg.

3B16B1F8-00F0-4690-8CC6-7B1231885C5B.thumb.jpeg.85b3b87d54fa4619a77d91f92b9b5371.jpeg6D4A0F96-5029-41A9-95FC-6853D3E6B464.thumb.jpeg.77bbf64b37affbfc368ac6032dd20d5b.jpeg

og her er rosinen;

7D0FC22A-9BA3-494A-844A-43C5200ED22B.thumb.jpeg.64590ce9e3eef86e87849e5c798a21af.jpeg

  • Like 9
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Kossoff skrev:

Dette kan jo bli stilig! Grattis :D 

Det lurker en kanongitar her så blir veldig gøy å finne ut av det. Ekstra morsomt er at han som visstnok fikk gjort den originale conversionen er en viss Jeff Beck så man skulle tro at det bør bli bra. Ligger jo litt vekt i en «ekstra» topp så hvis den nærmer seg 4 kg når den er ferdig så er i hvert fall jeg toppfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pledrik said:

Det lurker en kanongitar her så blir veldig gøy å finne ut av det. Ekstra morsomt er at han som visstnok fikk gjort den originale conversionen er en viss Jeff Beck så man skulle tro at det bør bli bra. Ligger jo litt vekt i en «ekstra» topp så hvis den nærmer seg 4 kg når den er ferdig så er i hvert fall jeg toppfornøyd.

Man skal aldri ødelegge en god historie med sannhet, og det var garantert Jeffern sin gitar, så sånn må det være. Dødsstilig! 

Men altså, Epihånen min er jo minst like god.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, blaamann skrev:

Takk for at du deler mange detaljer!

Er det orginale potentiometer, kondensatorer, switch osv? Og har du datofestet PAF'ene?

En pot er original, switch også. Har fått tak i et komplett harness som skal inn. PAFene er fra 59/60, double blacks👍

Link to comment
Share on other sites

Husker VG hadde en 56 'conversion' i Kristiansund en gang ... Så denne da .

Hang mye på Guitar Workshop for 15'ish år siden, men husker ikke denne ? Blev sikkert solgt før min tid ? :)

Om den 56'en fortsatt er i Norge vet sikker Pledrik bedre enn meg ? 

Noen 54'er er det vel, og en 'knapp håndfull' juniorer ?

Så husker jeg en 1960 Custom på Guitar Workshop jeg fikk klå litt på ! :)

Edit : er sikkert mange fler, men disse er de jeg husker sånn på strak arm ! ;)

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, juzzizhow skrev:

Husker VG hadde en 56 'conversion' i Kristiansund en gang ... Så denne da .

Hang mye på Guitar Workshop for 15'ish år siden, men husker ikke denne ? Blev sikkert solgt før min tid ? :)

Om den 56'en fortsatt er i Norge vet sikker Pledrik bedre enn meg ? 

Noen 54'er er det vel, og en 'knapp håndfull' juniorer ?

Så husker jeg en 1960 Custom på Guitar Workshop jeg fikk klå litt på ! :)

Edit : er sikkert mange fler, men disse er de jeg husker sånn på strak arm ! ;)

Tror den du mener var en 56’ er denne, mener den var innom VG også. Hvis ikke så kjenner ikke jeg til den… er nok flere enn man tror i norge, vet om et par burster og et par andre. Men mange er det ikke nei…

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.