Gå til innhold
Jakob

Min andre mikrofon til gitar

Anbefalte innlegg

Hei. Dette spørsmålet går gjerne til dere som har litt erfaring med opptak av gitarforsterkere. Jeg har til nå brukt en SM58 plassert rett foran elementet for å ta opp min gitarforsterker, men føler ofte at lyden blir kjedelig, tynn og litt bzz-ete. Det er snakk om en mesa/boogie rørforsterker som låter knall.

Vurderer derfor å anskaffe meg en ny mic, til å enten ta opp romklangen rundt forsterkeren eller å plassere den et stykke lenger unna elementet. Har ingen erfaring av proffopptak av gitarforsterker, men hører jo at de store gutta bruker ørten mikrofoner til å ta opp amp'ens lyd. Det er vel da også større forskjell mellom 1 eller 2 micer enn mellom 14 eller 15 micer.

Prisklasse 1-2000kr, vurderer eventuelt at det skal være en kondensatormic, siden disse har bredere frekvensrespons og er mer følsomme for romklang-opptak.

Noen tips? Tenker jeg helt feil, er det andre faktorer som dreper lyden min?

Jeg bruker en Behringer mikser til å ta opp med, og den er jo ikke akkurat kjent for gode preamper, men jeg tror allikevel ikke det er det største problemet. Vokal låter jo bra gjennom mikseren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen gode råd angående mikrofoner, men hør på Hermit plata til Ron Thal, den er tatt opp uten dobling av gitarene. Meget effektiv opptaksteknikk som er brukt der. To mikker, med gjennomtenkt plassering. I bunn og grunn mye som kan vinnes med bruken av mikkene. Det er mitt budskap. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det hele tatt bør du vurdere (les: kjøpe) en kondensator til den bruken du beskriver. Dynamiske er helst bare å foretrekke hvis det er mye støy rundt, ettersom de krever en ganske nær lydkilde. (om du prøver å snakke inn i sm58'en på en halv meters avstand skjønner du hva jeg mener.)

Et siste tips er å dekke et helt rom/kott med dyner, ha kun ampen og miccen der, og trekke ledninger til studio i et annet rom. Da vil du få helt "døde" opptak, hvor du siden kan legge til akkurat så mye klang du ønsker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den er litt for "bzzzete" så kan du prøve å flytte mikken litt lengre til ut mot kanten av elementet som micen står forran. da vil du få en mildere lyd. Plassering har mye å si på lyden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sm8 er vel egentlig en vokalmikk!

prøv heller sm57, du=) billig og god mikk!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I praksis er vel SM57 og 58 to helt klin like mic'er, bortsett fra vindfangerne....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke samme mikken gitt.

SM58 har en frekvensrespons på 50-15000hz og her en frekvenskurve som ser slik ut:

fSM58_large.gif

SM57 har en frekvensrespons på 50-15000 hz og den kurve ser du her:

fSM57_large.gif

Altså ser dere en liiiiten forskjell. Så samme mikk med forskjellig vindhette er nok feil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har fra maange kilder, er det vindhetta som gjør at frekvensresponsen blir litt annerledes...

Men det er vel en ørliten forskjell, ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

såvidt jeg har forstått så har ikke vindhette noe å si for frekvens, bare for sh og pop lyder, tror nok du heller bør få tak i en instrument mikrofon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv testet og det er tydelig at hetta "spiser" litt diskant.

Edit; men det var ikke spørsmålet mitt, jeg er ute etter tips til en andre mic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp en rode nt1a mic og plasser i rommet hvor du tar opp, den er genial! min kosta 1950 kr. men det er verdt det, den er også genial til akustisk hvis du noen gang har tenkt til å spille inn det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt en oktava mc-1 (eller var det mk-1?) med gode resultater.

En 57 eller 58 låter skikkelig dritt i forhold.

oktavaen klarer å få med seg det som skjer i diskant-området.

sm57/58 er ganske ubrukelig med min forsterker, da "sjelen" til denne forsterkeren ligger i den høye mellomtonen og diskanten.

Har prøvd noen forskjellige kondensator micer og kommet til at jeg likte oktavaen best, men det er kjempemange jeg ikke har prøvd, så det kan godt være at det finnes bedre anternaltiver.

Jeg hadde micen i center på høyttalerelementet, ca 2-3 cm ifra (marshall 1936 kabinett) rigget opp i vokal-buret som er så og si 100% lydtett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.