Web Analytics
Jump to content

Min andre mikrofon til gitar


Jakob

Recommended Posts

Hei. Dette spørsmålet går gjerne til dere som har litt erfaring med opptak av gitarforsterkere. Jeg har til nå brukt en SM58 plassert rett foran elementet for å ta opp min gitarforsterker, men føler ofte at lyden blir kjedelig, tynn og litt bzz-ete. Det er snakk om en mesa/boogie rørforsterker som låter knall.

Vurderer derfor å anskaffe meg en ny mic, til å enten ta opp romklangen rundt forsterkeren eller å plassere den et stykke lenger unna elementet. Har ingen erfaring av proffopptak av gitarforsterker, men hører jo at de store gutta bruker ørten mikrofoner til å ta opp amp'ens lyd. Det er vel da også større forskjell mellom 1 eller 2 micer enn mellom 14 eller 15 micer.

Prisklasse 1-2000kr, vurderer eventuelt at det skal være en kondensatormic, siden disse har bredere frekvensrespons og er mer følsomme for romklang-opptak.

Noen tips? Tenker jeg helt feil, er det andre faktorer som dreper lyden min?

Jeg bruker en Behringer mikser til å ta opp med, og den er jo ikke akkurat kjent for gode preamper, men jeg tror allikevel ikke det er det største problemet. Vokal låter jo bra gjennom mikseren.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen gode råd angående mikrofoner, men hør på Hermit plata til Ron Thal, den er tatt opp uten dobling av gitarene. Meget effektiv opptaksteknikk som er brukt der. To mikker, med gjennomtenkt plassering. I bunn og grunn mye som kan vinnes med bruken av mikkene. Det er mitt budskap. :)

Link to comment
Share on other sites

I det hele tatt bør du vurdere (les: kjøpe) en kondensator til den bruken du beskriver. Dynamiske er helst bare å foretrekke hvis det er mye støy rundt, ettersom de krever en ganske nær lydkilde. (om du prøver å snakke inn i sm58'en på en halv meters avstand skjønner du hva jeg mener.)

Et siste tips er å dekke et helt rom/kott med dyner, ha kun ampen og miccen der, og trekke ledninger til studio i et annet rom. Da vil du få helt "døde" opptak, hvor du siden kan legge til akkurat så mye klang du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Om den er litt for "bzzzete" så kan du prøve å flytte mikken litt lengre til ut mot kanten av elementet som micen står forran. da vil du få en mildere lyd. Plassering har mye å si på lyden...

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke samme mikken gitt.

SM58 har en frekvensrespons på 50-15000hz og her en frekvenskurve som ser slik ut:

fSM58_large.gif

SM57 har en frekvensrespons på 50-15000 hz og den kurve ser du her:

fSM57_large.gif

Altså ser dere en liiiiten forskjell. Så samme mikk med forskjellig vindhette er nok feil

Link to comment
Share on other sites

kjøp en rode nt1a mic og plasser i rommet hvor du tar opp, den er genial! min kosta 1950 kr. men det er verdt det, den er også genial til akustisk hvis du noen gang har tenkt til å spille inn det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en oktava mc-1 (eller var det mk-1?) med gode resultater.

En 57 eller 58 låter skikkelig dritt i forhold.

oktavaen klarer å få med seg det som skjer i diskant-området.

sm57/58 er ganske ubrukelig med min forsterker, da "sjelen" til denne forsterkeren ligger i den høye mellomtonen og diskanten.

Har prøvd noen forskjellige kondensator micer og kommet til at jeg likte oktavaen best, men det er kjempemange jeg ikke har prøvd, så det kan godt være at det finnes bedre anternaltiver.

Jeg hadde micen i center på høyttalerelementet, ca 2-3 cm ifra (marshall 1936 kabinett) rigget opp i vokal-buret som er så og si 100% lydtett.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.