Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterkere og effektsløyfer


Troll

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tweaket litt nå, det funket faktisk bra med - 10dB og nesten full Wet signal . 

Ampen kan switche loopen av og på. Får en veldig stor volumdrop når jeg aktiverer loopen - selv med pedalene av, løste det med å skru Wet til ca 90%. 

Måtte også skru volum/level/mix på både Reverb og delay veldig høyt for å få frem effektene. Med de andre ampene jeg har hatt disse rundt kl 12, på JVM rundt kl 15. 

Veldig snodig at det må så mye tweaking til for noe så enkelt.. Et par Google søk viser at nesten alle sliter med FX loopen på sine JVM. Uheldig, da ampen låter helt fantastisk til alt og holder generelt meget bra kvalitet på alt annet. 

Ellers låter DD 500 meget bra! Fornøyd med byttehandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Troll said:

Jeg fikk tweaket litt nå, det funket faktisk bra med - 10dB og nesten full Wet signal . 

Ampen kan switche loopen av og på. Får en veldig stor volumdrop når jeg aktiverer loopen - selv med pedalene av, løste det med å skru Wet til ca 90%. 

Måtte også skru volum/level/mix på både Reverb og delay veldig høyt for å få frem effektene. Med de andre ampene jeg har hatt disse rundt kl 12, på JVM rundt kl 15. 

Veldig snodig at det må så mye tweaking til for noe så enkelt.. Et par Google søk viser at nesten alle sliter med FX loopen på sine JVM. Uheldig, da ampen låter helt fantastisk til alt og holder generelt meget bra kvalitet på alt annet. 

Ellers låter DD 500 meget bra! Fornøyd med byttehandelen.

Ville fortsatt testet med bare en kabel fra send til return, 100% wet. Hvis volumet ikke dropper og lyden er uforandret så er det muligens noe med oppsettet på delaypedalen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Naigewron skrev:

Ville fortsatt testet med bare en kabel fra send til return, 100% wet. Hvis volumet ikke dropper og lyden er uforandret så er det muligens noe med oppsettet på delaypedalen din

Har hjemmekontor, så da fikk jeg testet litt idag. Fikk akkruat samme utfall når jeg kortsluttet sløyfen uten effekter. En kraftig reduksjon i signalet/volumet. 

Syns fortsatt det er altfor lavt volum på effektene i sløyfen, med tanke på at jeg har pedalene på max styrke for å få et hørbart resultat. Syns også det klipper litt i sløyfen.

Testa pedalene i front - mellom gitar og forsterker. Her låt det akkurat som det skal. Klart, tydelig, bra volum på effektene rundt kl 12. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp. Etter mye googling, så ser jeg at dette er en design feil av Marshall. Loopen er rett og slett dårlig designet, det er hundrevis av frustrerte JVM-eiere som er skuffet og frustrert verden over. 

Det er en fantastisk god forsterker, jeg blir overrasket hver gang jeg får spilletid i kjellerstuen. Vurderer å få moddet sløyfen av en proff, er i tankeboksen rundt det. Gi meg gjerne en lyd hvis dere kjenner noen i Bergen som kan håndtere slikt. Eventuelt får jeg leve med "OK resultat".

Har noen her erfaring med sløyfene i f.eks Mesa Boogie Mark IV og V? Er det problemfritt? Sparer til en slik, og vil hvertfall ikke ha to amper der sløyfene tuller seg.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er villig til å spandere litt kroner så får du loadbokser med effektsløyfe. Da får du sløyfa etter power amp, men før cab

Trenger gjerne ikke være en loadbox en gang, siden du skal kjøre med cab uansett.

Sjekk ut Boss Tube Amp Expander, f.eks. Finnes sikkert enklere/rimeligere løsninger også

 

Edit: Bad Cat Unleash skal visst kunne gjøre dette, for kvart pris av Boss-enheten. Det er en attenuator også, så da kan du skru full guff på poweramp uten at kona går fra deg :) 

https://guitar.com/review/bad-cat-unleash-v2-review/

Endret av Naigewron
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Naigewron skrev:

Hvis du er villig til å spandere litt kroner så får du loadbokser med effektsløyfe. Da får du sløyfa etter power amp, men før cab

Trenger gjerne ikke være en loadbox en gang, siden du skal kjøre med cab uansett.

Sjekk ut Boss Tube Amp Expander, f.eks. Finnes sikkert enklere/rimeligere løsninger også

 

Edit: Bad Cat Unleash skal visst kunne gjøre dette, for kvart pris av Boss-enheten. Det er en attenuator også, så da kan du skru full guff på poweramp uten at kona går fra deg :) 

https://guitar.com/review/bad-cat-unleash-v2-review/

Godt poeng! Jeg har faktisk planlagt å kjøpe Two Notes Captor X. Da den har både attenuator og simuleringer. Men denne har ikke FX.loop som ejg ser det, så jeg skal revurdere valget mitt :)

Ellers har JVM ganske grei revert innebygget. Jeg bruker ikke så avanserte funksjoner, det er mest for å få litt klang og dybde når jeg spiller eventuelle soloer - da funker den. Det er gjerne den delay-biten jeg skulle fått litt bedre kontroll på. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2022 den 11.47, Naigewron skrev:

Hvis du er villig til å spandere litt kroner så får du loadbokser med effektsløyfe. Da får du sløyfa etter power amp, men før cab

Trenger gjerne ikke være en loadbox en gang, siden du skal kjøre med cab uansett.

Sjekk ut Boss Tube Amp Expander, f.eks. Finnes sikkert enklere/rimeligere løsninger også

 

Edit: Bad Cat Unleash skal visst kunne gjøre dette, for kvart pris av Boss-enheten. Det er en attenuator også, så da kan du skru full guff på poweramp uten at kona går fra deg :) 

https://guitar.com/review/bad-cat-unleash-v2-review/

Nå har jeg brukt masse tid til research. Veldig, veldig fristende med en Boss TAE.. Litt overkill for mitt bruk, men herlighet så fantastisk. Jeg trenger bare litt basic delay, noe denne har innebygget. Kunne fint solgt DD'en for å rettferdiggjøre kjøpet. Hm!! 

Det også at Fryette Power Station er et alternativ, men TAE virker jo veldig unik med et hav av muligheter. Lurer på om headphones ut lyden er god nok til at jeg kunne droppet HX Stomp som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.