Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterkere og effektsløyfer


Troll

Anbefalte innlegg

Jeg har effektsløyfe i en Madamp A15MKII Deluxe og Blackstar HT5 som jeg har brukt mye uten problemer. (kit fra Musikding). Har alltid kjørt gitar rett i amp, og så med max 1 pedal - overdrive. 

Nå har jeg fått sansen for Reverb og delay i tillegg. Jeg fikk litt trøbbel når jeg skulle koble en Boss DD 500 og MXR M300 Reverb til min Marshall JVM. Syns det ble grumsete og uklart, virker som det klipper litt. Den innebygde delay i ampen er veldig enkel, men den låter nå så mye bedre enn pedalen (burde vært motsatt..). Det låter meget bra i sløyfen til Madamp og Blackstar , men låter skit i JVM. 

Har Google mye og ser at mange amper har sløyfer som ikke takler instrument-signal, men må ha line-level. 

Hæ??? Er ikke dette veldig snodig? Er det kjent for dere, og hvordan kan man eventuelt løse dette? Syns det er rart å ikke kunne kjøre delay og Reverb i f.x loop, det er et must når man spiller med vreng. 

Kan man løse det med en Ebtech Line converter, eller er det bare tull? 

Har prøvd alle settings, fått en sound som "duger". Men det er jo ikke nærheten av så bra som pedalene egentlig låter. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en knapp som kan veksle mellom+4dBu og - 10dBV og en knott man kan vri mellom Dry og Wet. 

Jeg styrte på igår, med alle slags kombinasjoner. Fikk det til å låte greit. Men syns ikke det ble så bra som man skulle forvente. Hvertfall ikke sammenlignet med de andre ampene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, CaptainSexy skrev:

Hmmm.. Veldig rart. 
 

Da høres det dessverre ut som en dårlig designet loop. Mange pedaler som er kilne når signalet blir for hot. 

Skjønner. Har lest av flere sliter med spesielt Marshall sine sløyfer. Skal teste litt videre når jeg får tid 😊 

Har vurdert denne, men bør være sikker på at den løser saken - for å ikke svi av pengene: 

https://evenstadmusikk.no/morley/1150102/morley-ebtech-line-level-shifter-2-channel-xlr-trs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell om loopen er i serie eller paralell. Noen amper kan velge mellom disse med en bryter, noen amper har begge. F.eks. hadde jeg en marshall jtm60, der var både serie og paralell loop, hvert til sitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Troll skrev:

Skjønner. Har lest av flere sliter med spesielt Marshall sine sløyfer. Skal teste litt videre når jeg får tid 😊 

Har vurdert denne, men bør være sikker på at den løser saken - for å ikke svi av pengene: 

https://evenstadmusikk.no/morley/1150102/morley-ebtech-line-level-shifter-2-channel-xlr-trs

Du kan prøve med en volumpedal i loopen, se om signalet blir litt snillere. Naturlig nok vil volumet droppe litt også, blir som å ha en master volum til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke to sløyfer på JVM? En parallell/seie man blender inn effektene med tørt signal, og en ren serie-loop.
Har du testet i begge? Gitarpedaler skal bestandig stå på -10dB. Sjekk om du får signaltap eller andre problemer med å kjøre signalet fra send til return med en kabel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Er det ikke to sløyfer på JVM? En parallell/seie man blender inn effektene med tørt signal, og en ren serie-loop.
Har du testet i begge? Gitarpedaler skal bestandig stå på -10dB. Sjekk om du får signaltap eller andre problemer med å kjøre signalet fra send til return med en kabel?

Takk for tips. Skal teste det til uken. Det er den til venstre jeg har testet mest med. Skal prøve med enkelteffekter også, har et par chorus, delays, Reverb og annet som jeg kan kjøre en og til for å se. 

Har forstått at jeg bør sette den til -10db og 100% WET? 

Screenshot_20220206-132342_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, CaptainSexy skrev:

Sjekk også om du kan sette din DD500 til line level. Den har jo en del menyer osv.

Ja jeg må sette meg mer inn i den. Hsr vurdert en Nux Atlantic, ser at den har en line/instrument switch bakpå. Får gjøre et forsøk hvis ikke dette går. Men må jo klare å få dette til å fungere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Troll skrev:

Ja jeg må sette meg mer inn i den. Hsr vurdert en Nux Atlantic, ser at den har en line/instrument switch bakpå. Får gjøre et forsøk hvis ikke dette går. Men må jo klare å få dette til å fungere 😊

Jeg troooor DD500 er en del bedre.. Få heller den til å funke med ampen, en av de beste multidelays på markedet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Troll said:

Ja jeg må sette meg mer inn i den. Hsr vurdert en Nux Atlantic, ser at den har en line/instrument switch bakpå. Får gjøre et forsøk hvis ikke dette går. Men må jo klare å få dette til å fungere 😊

Ville heller kjøpt en gadget som lar deg bruke delaypedalen du vil. Må kunne finnes en boks som senker signalet før delayen og booster det igjen på vei inn igjen i ampen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.