Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjemmespilling med hodetelefoner?


Lekegitarist

Anbefalte innlegg

Hmmm.... Nå er jeg i høy risiko for å bli flere hakk mer gira enn jeg har tid til :) Kanskje en sånn HX Stomp eller lignende ikke er så dumt. Det jeg er redd for med slike er at jeg ender opp med å bruke evigheter på å forstå meg på den og at jeg ikke bare kan ta opp gitaren og spille. Grunnet mit erfaringsnivå altså, ikke Stomp'en. Jeg har nemlig aldri brukt noe sånt før, kun hatt gitar + forsterker i ungdommen.

Jeg begynte akkurat å følge en Youtuber (Jason Stallworth) som har en masse tutorials for nybegynner metallspilling, blant annet hvor han lager en backing track som seeren kan spille sammen med. Hvordan gjør en egentlig det med headset? Slik jeg forstår det så har HX Stomp og slike ting muligheten for å laste inn snutter, ta opp snutter, spille inn noe som går i loop, for så å ha dette i bakgrunnen mens en spiller oppå. Er det riktig? Og hvis jeg ønsker å gjøre noe sånt og i tillegg å ta opp så må jeg vel gå for noe slikt.

Jeg tror jeg kanskje uansett vil gå for en katana mini for å se om jeg kan gnistre opp noe i husets femåring, eller når huset er tomt.

Endret av Lekegitarist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lekegitarist skrev:

Hmmm.... Nå er jeg i høy risiko for å bli flere hakk mer gira enn jeg har tid til :) Kanskje en sånn HX Stomp eller lignende ikke er så dumt. Det jeg er redd for med slike er at jeg ender opp med å bruke evigheter på å forstå meg på den og at jeg ikke bare kan ta opp gitaren og spille. Grunnet mit erfaringsnivå altså, ikke Stomp'en. Jeg har nemlig aldri brukt noe sånt før, kun hatt gitar + forsterker i ungdommen.

Jeg begynte akkurat å følge en Youtuber (Jason Stallworth) som har en masse tutorials for nybegynner metallspilling, blant annet hvor han lager en backing track som seeren kan spille sammen med. Hvordan gjør en egentlig det med headset? Slik jeg forstår det så har HX Stomp og slike ting muligheten for å laste inn snutter, ta opp snutter, spille inn noe som går i loop, for så å ha dette i bakgrunnen mens en spiller oppå. Er det riktig? Og hvis jeg ønsker å gjøre noe sånt og i tillegg å ta opp så må jeg vel gå for noe slikt.

Jeg tror jeg kanskje uansett vil gå for en katana mini for å se om jeg kan gnistre opp noe i husets femåring, eller når huset er tomt.

Kanskje ikke så dumt å kjøpe seg en Katana Mini eller eller Katana 50 og bruke god tid til å gjøre research på det øvrige som koster ekstra. En har mange muligheter idag, men lurt å gjøre de riktige kjøpene - da det fort ryker tusenlappet her 😊 

Det er jo begrenset hvor mye man kan forvente av en liten amp som Katana Mini. Men jeg har en selv, og er imponert over hva den kan levere - med hensyn til pris og størrelse. Veldig enkel å dra med seg frem og tilbake i huset. Den har også hodetelefonutgang hvis man nøyer seg med helt OK lydkvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Troll skrev:

Kanskje ikke så dumt å kjøpe seg en Katana Mini eller eller Katana 50 og bruke god tid til å gjøre research på det øvrige som koster ekstra. En har mange muligheter idag, men lurt å gjøre de riktige kjøpene - da det fort ryker tusenlappet her 😊 

Det er jo begrenset hvor mye man kan forvente av en liten amp som Katana Mini. Men jeg har en selv, og er imponert over hva den kan levere - med hensyn til pris og størrelse. Veldig enkel å dra med seg frem og tilbake i huset. Den har også hodetelefonutgang hvis man nøyer seg med helt OK lydkvalitet. 

Så er det det her med lydkvalitet. Spørsmålet er i forhold til hva? Jeg er enig med argumentasjonen din her, @Troll.

@Lekegitarist: Du sier du har erfaring med gitar og forsterker fra ungdommen. Boss Katana funker i utgangspunktet som en tradisjonell forsterker med fysiske knotter du kan skru på, og som gjør noe med lyden når du skrur. Den har også mulighet for å plugges i en datamaskin for å laste inn presets, tweake innstillinger, programmere kanaler osv osv. men det trenger du ikke bry deg med med en gang. Du kan bruke den fysisk som den er, kun konsentrere deg om knottene på selve forsterkeren, og fortsatt få masse ut av den.

Nå snakker jeg om Boss Katana fordi jeg har erfaring med den selv. Det finnes flere lignende alternativer fra Blackstar, Marshall, Fender osv, men generell konsensus blant youtubere og andre på nett, er at Katanaen er vel verdt det man betaler, og til og med "proffe" gitarister sier at den låter bra. Jeg må si meg enig.

Går du på finn, ligger det flere Boss Katana'er til salgs, og da blir jo prisen enda hyggeligere. 😃

Edit: As we speak ligger det faktisk en Katana Mini til salgs for 700,- 

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det vel Yamaha THR 5 som var the shit. Det kan også være et alternativ å sjekke ut.

(Med sterke forbehold om at jeg aldri har prøvd den selv 🙂 )

EDIT: Her en oversikt/tester av 17 mulige alternativer: https://www.guitarlobby.com/best-mini-guitar-amps/

Endret av Peaceandloveandrocknroll
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2022 den 14.04, Troll skrev:

Kanskje ikke så dumt å kjøpe seg en Katana Mini eller eller Katana 50 og bruke god tid til å gjøre research på det øvrige som koster ekstra. En har mange muligheter idag, men lurt å gjøre de riktige kjøpene - da det fort ryker tusenlappet her 😊

Det er nok lurt ja :) Tror nok det beste for meg er å bli litt mer erfaren med noe basic utstyr og så se litt mot horisonten etterhvert.

9 timer siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

For noen år siden var det vel Yamaha THR 5 som var the shit. Det kan også være et alternativ å sjekke ut.

(Med sterke forbehold om at jeg aldri har prøvd den selv 🙂 )

EDIT: Her en oversikt/tester av 17 mulige alternativer: https://www.guitarlobby.com/best-mini-guitar-amps/

Tusen takk for den oversikten! Jeg ser et par stk som skiller seg ut for mitt behov. Men, jeg ser her (og når jeg ser nærmere på produktbeskrivelsene i norske nettbutikker) at Katana mini har en "rec out" port. Oversikten sier det er USB, men bildene på nettbutikkene ser ut som en vanlig jack. Uansett, betyr det at jeg kan koble den rett til laptoppen (via mikrofonporten??), og uten å ha noe mer lydkort? Det hørtes litt slikt ut fra oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales generel tå ha et lydkort for innspilling, med mindre man bruker en enhet med innebygget USB-interface (HX Stomp, POD, andre multi-fx-enheter.) Gir mye mer fleksibilitet og kvalitet. Jeg har ikke klart å bruke PC'ens lydkort til noe fornuftig innenfor musikk. 

Kan også nevne at det funnes masse plug-ins / software som gir deg gode toner å spille inn med via VST plugins. Eksempler: Positive Grid Bias FX, Guitar Rig, Neural DSP. Tror listen er uendelig :) Jeg brukte Bias FX lenge til stille-øving etter at ungene har lagt seg. Imponerente god lydkvalitet, og stort utvalg. 

Forslag til lydkort:

https://evenstadmusikk.no/focusrite/1131912/focusrite-scarlett-2i2-bundle-med-mikrofon-hodetelefoner-og-software

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har Waza Air, og er i din situasjon - kan ikke akkurat skru på forsterkeren når ungene skal sovne. De er rett og slett fantastiske, har ikke spilt så mye på mange år og angrer på at jeg ikke har kjøpt dem før.

For litt over 4000 er det jo en del penger, og største ulempen er jo at du ikke kan ta opptak fra dem. Men de er plug and play, det tar 5 sek fra du tar dem på hodet til du er i gang med spilling. Anbefales varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.