Web Analytics
Jump to content

hjemmespilling med hodetelefoner?

Lekegitarist
 Share

Recommended Posts

Hei dere! Jeg er ny her, og sånn passe uerfaren når det kommer til utstyr. Kort fortalt ser jeg etter det jeg trenger for å kunne spille elgitar med hodetelefoner hjemme. Jeg har beskjedne ambisjoner om hvor mye jeg får spilt med to småbarn i hus, men ønsker å leke supertøff metallgitarist i ny og ne. I min ungdom for en 15-20 år siden hadde jeg en Cort X-2 som jeg spilte litt på. Men med studie, jobb, kone og barn forsvant tiden så jeg gav bort alt til en niese.

Det jeg ønsker er å kunne spille elgitar på kvelden uten å forstyrre resten av huset. Så jeg tenker elgitar + x + Bose hodetelefoner som jeg har og synes det er god lyd i. Så jeg håper å kunne bruke de. Men så var det denne x'en. Det er vel der jeg trenger mest hjelp.

Etter å ha skummet gjennom forumet her så ser jeg at det er en del muligheter her for å spille med hodetelefoner. Felles for alle mulighetene er likevel at alle veier innkluderer ting jeg ikke kjenner og jeg har ingen idé om hva sluttresultatet blir med tanke på lyd og lettbrukthet. Det jeg ønsker er noe som kan gi ok lyd for metallgitar og er lett å bruke. At det er lett å bruke for en relativt nybegynner og at det ikke krever for mye å sette seg inn i er viktig. Hvis det ikke tar så mye plass er det også et pluss. Så tenker jeg at jeg kan oppgradere etterhvert.

Har dere noen forslag til hva slags oppsett jeg burde sikte meg mot? Altså, via laptop, via en forsterker med hodetelefonplugg etc.

Boss Katana-produktene får gode omtaler, der vil du alltid ha mulighet til å få hodetelefon-utgang. Du kan gå for noe så enkelt som en gammel Line6 POD, du vil nok kunne få mye kurant lyd ut av de for en meget billig penge. Ellers har du også mer dedikerte modulerings-enheter som for eks. Ampero One. 

Mye kommer kanskje ned til hvor mye du vil bruke på det her, har du satt noe budsjett? 

Skal du bruke laptop med software, er du avhengig av at du også skaffer deg et kurant eksternt lydkort.

Ellers enig med MartheyG at Boss Katana vil være et godt alternativ. Katana-serien har jo alt fra Katana Mini til 13-1400,- med strømforsyning, via 50w kombo til rundt 3000,- til 100w kombo eller topp til 4-5000,- Alle som nevnt, med mulighet for tilkobling av hodetelefoner.

hei og velkommen

engl e53 har jeg i racket mitt. funker svært godt som hodetelefonløsning for elgitar. god metal-lyd. men ingen reverb eller andre effekter.

boss har et par brett som er helt ok. så har du jo de litt dyrere løsningene fra headrush, kemper, fractal

regner med hodetelefonene har mulighet for bruk med jack-kabel. ellers blir det litt færre muligheter.

det spørs veldig på budsjettet.

er vel vanskelig å slå denne løsningen med hensyn til pris vs nytte/kvalitet, tror jeg. men det krever litt innsats for å bruke skikkelig. man må lære seg litt hvordan den funker:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=238611311

Edited by mislykketmusikant

Hei, og velkommen til forumet 🙂!

Jeg fikk akkurat barn selv og lette er noe som funket med hodetelefoner. Jeg endte opp med å laste ned en plug-in som heter S-Gear fra Scuffham Amps. Dette låter veldig fint, og det har vært kjekt å bruke det til å spille inn demoer og sånt. Nå skal det sies at jeg hadde lydkort og mye annet fra før. Plug-in-en kan også brukes uten DAW, så det er fint. Programmet er lett og intuitivt i bruk.

Jeg må innrømme at jeg har endt opp med å spille gjennom amp stort sett hele tiden. Jeg kan ikke huske sist jeg brukte plug-in-en. Jentungen virker ikke å bry seg verken når hun er våken eller i søvne, da er det verre med fruen... 

Jeg bruker HX Stomp til dette. Du gerer ypperlig, gir mange muligheter. Ellers har jeg en Atomic Amplifire 3 til salgs hvis du er interessert. Jeg foretrekker HX Stomp, men til prisen leverer Atomic veldig gode produkter. Ville vurdert å skaffe et OK studioheadsett i tillegg. 

Ellers kan jeg nevne at ingen forsterkere spiller lavt nok hvis en ø slet fred og ro. Har en Katana Mini i tillegg. Funker bra som øvingsamp, men når ungene sover så er det denne for høytlytt. En god amp-simulering gjennom headsett låter veldig bedre enn en amp på lavt volum, er min mening 😊

Poenget med Katana og lignende forsterkere er jo at du får begge deler. Jeg hadde faktisk ikke testet headphones-utgangen på min Katana før nå, men den funker veldig greit, og muter selvsagt høyttaleren i forsterkeren.

Hva med en sånn sak eller lignende? Lyder for alle sjangere, inkludert metal: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=243502109

109_1727826340.jpg

Da kan man også spille litt uten hodetelefoner når man er hjemme alene 😉
Denne har i tillegg line-out i tilfelle man får lyst til å ta opp det man spille på f.eks pc, og batteri hvis man vil spille i hagen.

Edited by BobbyBay
Skrivefeil

Kan anbefale Fender Micro Mustang, iallefall. Bluetooth er gull. Har spilt mer enn på lenge. God lyd, flere effekter, lett å bruke. Nevnte jeg at den har bluetooth? 

Har også Blackstar Fly 3 og Blackstar HT-1r, men litt for knotete med å koble mobilen med kabel for å få backingtrack. Blir brukt mest uten hodetelefoner, noe som er mulig en ytterst sjelden gang.

Har også en amplug uten bluetooth, det blir helt ubrukelig for meg.

Eller bruker jeg Bias FX og iPad når jeg mekker musikk. Spiller inn i garageband.

6F6B617F-3DC6-441C-A812-8DD1AC4028C7.jpeg

Edited by WelhavenT
  • Like 1

Wow! Her var det mange gode tips! Jeg sitter og googler som bare det for å sette meg inn i forslagene deres :)

Anngående budsjett så er ikke det en begrensning. Jeg kjøper det jeg trenger. Men skulle gjerne unngått å kjøpe noe fancy greier som jeg ender opp med ikke å forstå meg på.

Det jeg heller litt mot nå er å gå for en Boss katana mini og en amplug, og teste ut begge. Men hva er egentlig den praktiske forskjellen på å bruke hodetelefoner på Boss katana'en i forhold til for eksempel en Line6 POD?

Og hvis jeg ønsker å ta opp lyd på laptoppen, hva trenger jeg da?

I tillegg trenger jeg en elgitar da, siden jeg gav bort den gamle jeg hadde. Jeg tenker at på mitt nivå kan jeg godt gå for en nybegynner gitar og gå etter en som ser og føles bra ut, heller enn å rote meg for mye inn i specs. Protester gjerne hvis jeg ikke bør gjøre det :)

Hvis du vil ta opp på laptopen trenger du et 'lydkort/interface' ... 

Mange moderne multieffekter har dette som en standard feature ! bl.a Line 6 Go ser jeg ?

Litt overraskende at Boss Katana ikke har det ? 

Hvis du kun tenkt spille med hodetelefoner er det ett fett om det er en liten amp med hodetelefonutgang (f.eks Katana Mini) eller en Pod.

Edited by juzzizhow
  • Like 2

Ville vurdert en HX Stomp, et studioheadsett og et par OK studiomonitorer. Da har du et hav av muligheter med tanke på lyd, effekter, kan øve med lyd via høyttaler eller stille øving på kveldstid. I tillegg kan du bruke Stomp sitt innebygget USB interface for å spille inn via PC. Tror kanskje Line 6 Pod Go har samme mulighet. 

Jeg har hatt Katana, og syns det var en fantastisk forsterker for prisen. De låter bra både høyt og lavt, har mange muligheter. Headsett låt helt ok, men ikke i nærheten av HD kvalitet som du får med dagens prosessorer. 

• Like 1