Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til gitarkjøp


Brartin

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å se etter min første «high-end» gitar. Jeg har lite erfaring med å kjøpe gitar. Har foreløpig sett på OM/000 og Dreadnaught kropper, spiller en god blanding av strumming og fingerspill, lite med plekter (men gradvis mer og mer). Lider også litt av gitarbutikk angst, da jeg ikke har spilt veldig lenge
Hvordan bør jeg gå frem, spesielle ting jeg bør vurdere? Tar i mot alle tips og synspunkter med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooof...å spørre etter anbefalinger i et gitarforum er i utgangspunktet en god ide, men erfaringsmessig vil du få mange råd basert på den enkeltes siste personlige kjøp, som selvsagt er det beste du kan få nå til dags...

Tips til deg, og for å bistå resten av folket her; du bør spesifisere budsjettet ditt med en gang, og det så spesifikt som mulig. Gjerne også hvordan du ligger an med tanke på ferdigheter, erfaringer med gitarer generelt etc.

Ellers får du tips som dette:

Hartwood Villanelle Parlour. Ca 2000,-!!!
Jeg har en jeg kjøpte brukt for 800,-. Beste gitaren i verden i denne prisklassen, ikke noe å tenke på!

Men det er i beste fall min oppfatning. Jeg kan jo være en som kan de tre cowboyakkordene og som bruker gitaren to ganger i halvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, juzzizhow skrev:

Budsjett ? :)
Og hvor i landet bor du ? 

Hvis du sliter med 'Gitarbutikk angst' har du sikkert vært innom feil gitarbutikker ? 😉
Legg frem saken som den er så skal du se du får hjelp 

Ellers er jo Martin alltid en 'safe bet' ! OM-28, D-28, D-18 .... 

 

takk for svar
Budsjett på +/- 30k

bor sentralt i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gubbe skrev:

Ooof...å spørre etter anbefalinger i et gitarforum er i utgangspunktet en god ide, men erfaringsmessig vil du få mange råd basert på den enkeltes siste personlige kjøp, som selvsagt er det beste du kan få nå til dags...

Tips til deg, og for å bistå resten av folket her; du bør spesifisere budsjettet ditt med en gang, og det så spesifikt som mulig. Gjerne også hvordan du ligger an med tanke på ferdigheter, erfaringer med gitarer generelt etc.

Ellers får du tips som dette:

Hartwood Villanelle Parlour. Ca 2000,-!!!
Jeg har en jeg kjøpte brukt for 800,-. Beste gitaren i verden i denne prisklassen, ikke noe å tenke på!

Men det er i beste fall min oppfatning. Jeg kan jo være en som kan de tre cowboyakkordene og som bruker gitaren to ganger i halvåret.

Gode poeng! Budsjett burde jeg ha kommet med. 
Håpet er jo at det kommer nok svar til å filtrere ut litt.

Takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Brartin said:

takk for svar
Budsjett på +/- 30k

bor sentralt i Oslo

Da har du vel både 4sound og Vintagegitar rett rundt hjørnet der ? ;)
Martin, Taylor e.t.c ... 

Men som @Gubbe sier så :
<

Ooof...å spørre etter anbefalinger i et gitarforum er i utgangspunktet en god ide, men erfaringsmessig vil du få mange råd basert på den enkeltes siste personlige kjøp, som selvsagt er det beste du kan få nå til dags...
>

 

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville like gjerne vurdert å dra på butikkene å teste litt, å kjenne hvordan de føles, deretter sjekka hva som finnes på finn. 
Da kan du fort få en 50k gitar til den prisen der, evt. slå av 30%+ på budsjettet ditt for tilsvarende gitaar ferdig justert og innspilt. 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Brartin skrev:

Jeg har nylig begynt å se etter min første «high-end» gitar. Jeg har lite erfaring med å kjøpe gitar. Har foreløpig sett på OM/000 og Dreadnaught kropper, spiller en god blanding av strumming og fingerspill, lite med plekter (men gradvis mer og mer). Lider også litt av gitarbutikk angst, da jeg ikke har spilt veldig lenge
Hvordan bør jeg gå frem, spesielle ting jeg bør vurdere? Tar i mot alle tips og synspunkter med stor takk

Nå er jo personlig preferanser som oftest viktigst - noen liker Martin, andre liker Gibson, Collings etc. Min anbefaling er å ta turen til Vintagegitar i Torggata. De har et relativt godt utvalg på gooode akustiske om dagen, og du får førsteklasses hjelp. Bruktmarkedet er alltid mer gunstig, men jeg hadde uansett først tatt en tur til sjappa så kan du i hvert falle finne ut hva som er rett gitar for deg. Og ikke vær redd for ferdighetsnivå - hvis en slik butikk utelukkende skulle henvende seg til proffe musikere så hadde de nok gått konk i løpet av et kvarter:).

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte på en god del akkustiske i butikk, når jeg skulle kjøpe meg en. Ekstremt mye bra gitarer! Både Furch, Gibson og Taylor. Martin D18 og Martin D28 var de som falt best i smak hos meg, jeg likte at de har en litt "dempet klang", noe lavere volum ut og varm og fin tone (smak og behag...). 

Endte opp med å kjøpe en D16 pga budsjett. Den solgte jeg desverre (til latterlige 7k!!) . Men en D16-D18-D28 står fortsatt på bucket listen min for gitarer jeg vil kjøpe fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen relativt trygge kjøp i høy mellomklasse, erfaringsmessig:

martin 18,21,28, 35

high-end yamaha

gibson hummingbird, sj200, j45

larrivee (de jeg har prøvd har vært gode og forseggjorte)

taylor 3-serie og oppover

collings (de jeg har prøvd har vært gode og forseggjorte)

furch høyere modeller er flotte ting

eastman er kinesisk, men det jeg har prøvd fra dem, er svært fine ting. man får mye for pengene

 

 

 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.