Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste løsning for bassvreng på budsjett?


Duckling

Anbefalte innlegg

Så. Mye spørsmål fra meg om dagen, men det skjer ikke allverdens her så jeg regner ikke med det er veldig problematisk.

Jeg har nå mottatt bassriggen jeg kjøpte, en Ashdown Mag 300 Evo II med et SWR Goliath Jr IV 210. Dette låter knall, men det spiller veldig reint. Til det aller meste låter det akkurat slik jeg trenger, men skulle gjerne hatt en pedal av noe slag for å gi lyden litt dirt på enkelte sanger som dytter litt hardere og jeg ender opp med å pumpe grunntoner med plekter. Ingen heftig fuzz, bare litt lett drive for å gi tonen litt ekstra.

Så. Hva er trikset for å få til dette best mulig for minst mulig penger? Finnes det drive-pedaler som gjør nytta uten å koste boutique-penger, eller er det bedre å gå for en preamp-pedal i front? Bruker DI-ut fra ampen som sitter etter preamp og eq, så trenger ikke preamp for preampens skyld, vil bare ha en drive som ikke fjerner bassfrekvensene.

Har alltid bare spilt litt her og der med ujevne mellomrom, så har da bare plugga inn i amp for å høre meg selv og kjørt DI rett i bordet for lyd ut, så dette er litt utenfor hva jeg har erfaring med.

Så ja. Noen som har tips, evt vil dele hvordan dere gjør det? Konkrete tips til pedaler som er verdt å se på er også velkomment. Har kikket såvidt på EHX Bass Soul Food og Boss Bass Overdrive ODB-3 da disse er tilgjengelig i en relativt nær sjappe og er ok priset. Har også funnet en EBS Multidrive på finn. Har ikke noe bestemt budsjett, men minst mulig for noe som faktisk kan brukes. (Bruker heller 1500kr på noe som funker enn 1000kr på noe som ikke blir brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange former for bass overdrive, akkurat som for gitar. Hvilke lyder er du ute etter, og hvor "hard" vreng trenger du? Spekteret går fra Ampeg Scrambler til Darkglass Microtubes X, med sidespor til fuzzverden.

Skal du ha en god DI-løsning med oppegående vreng har jeg gode erfaringer med MXR M80 Bass DI+. Dukker ofte opp på Finn til en tusenlapp, og leverer god DI-lyd og allsidig vreng. Du kan kjøre signalet både til amp og i desken samtidig, siden den har en dedikeert DI-utgang. MXR Bass Overdrive er også meget oppegående.

Ellers er jo Boss alltid et trygt alternativ, selvsagt.

Bass Soul Food har jeg lite til overs for.

Tech 21 Bass Driver DI er også en klassiker, og det er det gode grunner til. Meget fin både foran en forsterker og rett i bordet, og også den kan gjøre begge deler samtidig. Litt dyrere, men kommer ofte på Finn til under 1500 kroner.

Her er en gammel snutt jeg filmet i øvingslokalet når jeg testet ut min gamle MXR M80 Bass DI+. Mobilopptak med en billig Ibanez bass og billig Hartke comboforsterker, men låter fortsatt bra punchy. Den kan også låte "tjukkere" og mindre aggresiv enn dette med litt tweaking.

 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, MartheyG said:

Du har kanskje noen vrengpedaler til gitar, hva med å starte der? 

Klon-typer gir ganske greit resultat: 

Faktisk, nei. Eller, jeg har en Radial Tonebone London Distortion, så kan jo forsåvidt gi den et forsøk, men det er en ganske mye heftigere vreng enn jeg er ute etter. Spiller utelukkende gjennom modelleringsutstyr (mod.amp for øving, Helix live) så har ikke løse pedaler lenger utover Radial'en da den låter så fett at jeg ikke hadde hjerte til å selge den til spottpris på finn. Kan jo alltids bruke Helixen til å eksperimentere med forsåvidt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Naigewron said:

Det er mange former for bass overdrive, akkurat som for gitar. Hvilke lyder er du ute etter, og hvor "hard" vreng trenger du? Spekteret går fra Ampeg Scrambler til Darkglass Microtubes X, med sidespor til fuzzverden.

Skal du ha en god DI-løsning med oppegående vreng har jeg gode erfaringer med MXR M80 Bass DI+. Dukker ofte opp på Finn til en tusenlapp, og leverer god DI-lyd og allsidig vreng. Du kan kjøre signalet både til amp og i desken samtidig, siden den har en dedikeert DI-utgang. MXR Bass Overdrive er også meget oppegående.

Ellers er jo Boss alltid et trygt alternativ, selvsagt.

Bass Soul Food har jeg lite til overs for.

Tech 21 Bass Driver DI er også en klassiker, og det er det gode grunner til. Meget fin både foran en forsterker og rett i bordet, og også den kan gjøre begge deler samtidig. Litt dyrere, men kommer ofte på Finn til under 1500 kroner.

Her er en gammel snutt jeg filmet i øvingslokalet når jeg testet ut min gamle MXR M80 Bass DI+. Mobilopptak med en billig Ibanez bass og billig Hartke comboforsterker, men låter fortsatt bra punchy. Den kan også låte "tjukkere" og mindre aggresiv enn dette med litt tweaking.

Trodde jeg var tydelig nok på hva jeg var ute etter i åpningsposten, men åpenbart ikke, så tar det på min kappe :)

Er ute etter en veldig lett vreng, såpass lett at det sikkert knapt kan klassifiseres som vreng. Har ikke erfaring med hverken Scrambler eller Microtubes X, men måten du skriver det på så virker det som jeg definitivt er i Scrambler land. Har faktisk ingen gode lydeksempler fra toppen av hodet, men videoklippet ditt (hvor fett det enn låter) er langt mer vreng enn jeg er ute etter. Tenk røramp som pushes slik at den såvidt begynner å vrenge.

Ellers er jeg ikke egentlig på jakt etter en DI-løsning da jeg bruker DI-ut fra ampen, jeg tok det opp mer ift om en preamp vil gi meg en bedre vreng enn en dedikert vreng-pedal. Innbiller meg å ha hørt at vrengpedaler for bass har en tendens til å miste en del low end, men det virker som det kanskje ikke er tilfellet lenger (eller kanskje aldri har vært det).

Soul Food skal jeg hvertfall få testet før jeg evt kjøper, selv om jeg må innrømme at jeg har likt ganske godt det jeg har hørt av demoer på YouTube. MXR Bass Overdrive virker også lovende.

3 minutes ago, Naigewron said:

Masse flott bassvreng i Helix. Obsidian-modellen er meget allsidig, anbefaler at du tester den.

Teemah er også meget god, men den fjerner en del bass så den må legges parallelt med tørt signal.

Ja, kan bruke den til å eksperimentere med, men vil helst ikke kjøre bassen gjennom den live. Trenger den fortsatt til noen låter jeg spiller gitar på, og kjører gitaren inn i den trådløst mens jeg foretrekker kabel til bassen så jeg har gitar og bass helt separat fra hverandre i live settinger.

Når jeg leser gjennom svaret mitt nå så ser jeg at jeg kan fremstå som noe vanskelig og utakknemlig, men håper ikke det tolkes dit. Jeg er genuint takknemlig for de utfyllende tilbakemeldingene jeg får både fra deg og resten 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.