Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til basskabinett


Duckling

Anbefalte innlegg

Etter at jeg plutselig ble mer eller mindre bassist så har bassgas(s)en kommet over meg slik den ikke har vært på veldig mange år. Med ny bass i hendene fikk jeg brått lyst på noe med litt mer trøkk enn Ashdown Five Fifteen mini-stacket til kompisen min som jeg egentlig hadde tenkt å bruke (selv om det hadde holdt i massevis når alt annet på scenen går rett i PA, inkludert digitale trommer)

Slo til på en billig Ashdown MAG300 Evo II på finn da jeg hadde minner av god lyd fra en Mag 115-combo som en bassist jeg spilte tidligere med hadde, men nå trenger jeg tips til kabinetter. Må ha noe som er lett å bære så ikke resten av bandet tvinger meg over på ampsim, så tenker i utgangspunktet 210.

Først - ampen yter 300W i 4ohm. Hvor mye mister jeg i praksis ved å bruke et 8ohm?

Så - er  det noe spesielt jeg bør se etter? Har kikket på et SWR Goliath Jr IV og et Ampeg BXT210M på finn. Hvis de ikke blir noe av så har jeg kikket på et nytt Eden Terra Nova, og forsåvidt Ashdown RM og Fender Rumble selv om de er 8ohm. Prøver å holde meg under 4000 om mulig. Det er kun for egen monitorering på scene, bassen vil gå med DI rett i PA uten mic på kabinettet, mulig jeg etterhvert skaffer en preamp til DI-signalet også. Siden kun jeg skal høre det så har jeg vurdert noe grisebillig typ Harley Brenton eller RedSub, men mulig dette blir for dårlig? Vil jo at bassen skal høres ålreit ut selv om ingen andre hører den.

Lydmessig er jeg ute etter et relativt moderne lydbilde for rock, med bra bånn og en tydelig punch i mellomtonen. Ikke sånn super-rund, vintage lyd.

Så ja. Hvis noen har noen gode tips, evt sitter på noe som skal selges og matcher budsjettet som enten kan sendes eller hentes i fornuftig avstand fra Vestfold så rop ut.

Takk på forhånd :)

Edit: ser at Peavey Headliner 8ohm også kan fåes ganske billig fra England, så det kan også være en option, selv om jeg er  redd det blir litt for billig. Delte meninger såvidt jeg kunne finne i et kjapt Google søk.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300W i 4ohm gir deg vel "bare" rundt 180-200W i 8ohm. Greit volum det også, avhengig av musikkstil og PA-anlegg, men greit å ha litt ekstra å gå på.

Ville vurdert to kabinetter, både for fleksibiliteten og for å få maks effekt ut av forsterkeren hvis og når det behøves. Enten to stk 2x10 kabinetter, eller hvis du vil ha muligheten til å gjøre riggen enda mindre og/eller mer fleksibel så kan du kjøre 1x10 og 2x10.

Jeg er stor fan av Ashdown. Kjører ABM-kabinetter selv (210 og 410), men Rootmaster-kabinettene skal også etter sigende være ganske oppegående og er vesentlig billigere, og dukker opp på Finn med jevne mellomrom.

Hadde også et Fender Rumble 410 som var veldig ålreit og spilte bra høyt.

Ashdown har også en AMP-serie som skal være bra kabinetter for veldig lite penger. 210-kabinettet selges for under 1200 kroner (pluss moms) hos Musik Produktiv. Har ikke testet det selv, men butikken er i alle fall pålitelig og bra. Ett eller to av disse vil nok gi deg bra lyd for ganske lite penger.

https://www.musik-produktiv.com/no/ashdown-amp-210t.html

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NaigewronTakk for at du tok deg tid til å svare! Nå fikk jeg tilslag på SWR Goliath Jr-kabinettet, så gikk for det da det var pent priset og generelt fikk gode skussmål på internettet.

Jeg kan ikke se at jeg skal ha behov for noe mer enn ett 210 lydmessig i dette bandet (original bassist brukte nevnte 100W Five15 210-stack og det gjorde jobben), og jo mindre som må bæres, jo bedre. AMP-kabinettene, som ser ut til å være et Rootmaster laget for Musik Produktiv, er dog notert bak øret hvis jeg trenger mer kabinett til ett eller annet og fortsatt ikke vil legge veldig mye penger i dette. 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.