Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halstrøbbel


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp byttet hals på min gamle Guitar Workshop Strat, fordi jeg ville ha en litt tykkere halsprofil. Dessverre ser det ut som om jeg har bommet ørlite når jeg drillet skruehullene. Eller, rettere sagt, jeg målte skruehullene fra feil side av halsen, og nå sitter den litt for langt opp slik at høy e-streng er farlig nær kanten av båndet: 

20211007_173359-2.thumb.jpg.c9948561825203a9131deff49a48a32d.jpg

Det går greit så lenge det spilles konservativt, men det skal man jo ikke alltid, så da hender det strengen faller utenfor. Irriterende! Spørsmålet er vel egentlig om det er noe å gjøre med dette? Jeg tipper jeg vet svaret, men det finnes kanskje noen smartinger der ute med mer erfaring og kunnskap enn meg. Det er litt plass i halslommen på nedsiden, om det skulle gjøre noen forskjell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roger Wilco skrev:

Du tenker det vil fungere, Audun? Jeg er bare redd det ikke vil være stabilt nok. Noen tanker om hva som kan fylles inn? Jeg har brukt sånne grillpinner før, men da har jeg ikke trengt å drille nye hull på nesten samme stedet.

Det kommer jo an på hvordan du gjør det. I dette tilfellet er det kanskje lurere å frese ut litt større hull der du har laget skruehull, for så å bruke litt større, mer solide plugger i samme treverk som halsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Roger Wilco skrev:

Jeg har nettopp byttet hals på min gamle Guitar Workshop Strat, fordi jeg ville ha en litt tykkere halsprofil. Dessverre ser det ut som om jeg har bommet ørlite når jeg drillet skruehullene. Eller, rettere sagt, jeg målte skruehullene fra feil side av halsen, og nå sitter den litt for langt opp slik at høy e-streng er farlig nær kanten av båndet: 

20211007_173359-2.thumb.jpg.c9948561825203a9131deff49a48a32d.jpg

Det går greit så lenge det spilles konservativt, men det skal man jo ikke alltid, så da hender det strengen faller utenfor. Irriterende! Spørsmålet er vel egentlig om det er noe å gjøre med dette? Jeg tipper jeg vet svaret, men det finnes kanskje noen smartinger der ute med mer erfaring og kunnskap enn meg. Det er litt plass i halslommen på nedsiden, om det skulle gjøre noen forskjell. 

 

Løsne halsskruene en tøddel, og dytt litt på halsen sideveis mot høyre sett forfra.

Stram halsskruene.

Ikke uvanlig problemstiling dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.