Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

10 og 12-tommer i samme kabinett?


BobbyBay

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har prøvd å sette 10 og 12-tommer i samme kabinett?

Har en Celestion G10 VT Junior, og tenkte evt å komplettere med en 12" Vintage 30 eller V-Type

Her er "skissa" mi, med utgangspunkt i en Gibson G30.

 Eller blir det bare dumt? Bedre kjøpe en ferdig 212?

Cabby.thumb.jpg.b41db4bfbd2e545267bf8e30393a3aa5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Audun skrev:

Synes virkelig du skal prøve. Jeg ville kanskje hatt 10" øverst, men det er bare fordi... 😊

Utseendemessig hadde det vært best, men jeg tenkte at 12'er blir mørkere og dermed låter best om den blir løfta opp i mot meg. 10-ern er litt skarpere i kanten og kunne derfor gå ut lavere. Men det er bare teoretisk.. 😉
Hadde tidligere et lukka 212 med Vintage 30'er i, og det måtte vinkles litt opp fra gulvet.

 

10 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Takk for link, Det var dette jeg lurte litt på, om høyttalerne fyller ut hverandre bedre enn f.eks 212.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering her. Jeg tok meg vann over hodet, så det ble at jeg kjøpte et ferdig kabinett, nærmere bestemt et Crate V212B 212-kabinett. Har tatt av litt frontpynt, og bytta ut høyttalerne med en 12" og en 10" (Celestion V-type og V-type Jr) jeg har liggende.

Satte kabinettet vertikalt og 10'eren øverst, da overdøver den 12-ern til tross for 50 watt kontra 70 watt.

Så snudde jeg kabinettet på hodet med 12-eren øverst, da hører jeg begge høyttalerne. Så det ble som jeg tenkte. Lagde et 12 til 10-adapter som jeg nå har lakka sort og venter på at det tørker før jeg setter alt sammen igjen.

Høyttalerne er begge 8 ohm, som jeg nå har satt i serie for å få 16 ohm som AC10-eren må ha. Må få ordna meg en dummyplugg, så jeg ikke setter høyttalerkabelen i feil hull, for der er det ingenting.

Skal bli spennende å prøve med mer volum etterhvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.