Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Generation Collection - med egen åpning for å få ut plekteret du selvfølgelig mistet i lydhullet…


Audun

Anbefalte innlegg

Kjør debatt:

Neida, jeg synes faktisk disse virker helt ok, men direkte billige er de jo egentlig ikke. Det ekstra lydhullet har kanskje sin misjon når man sitter og spiller akustisk, men på en scene med masse annen lyd, vil jeg tro man trenger minst like mye i monitor som med en gitar uten bonushullet. 😝

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MartheyG skrev:

Jeg tenker, og etter min erfaring, så vil en god akustisk ha nok lyd ut ifra det allerede eksisterende lydhullet, og kan lett overdøve en vokal "unplugged". 

Enig i den, men tipper det er flere enn meg som opplever at gitaren høres annerledes ut når f.eks. noen annen spiller på den, og du sitter foran den, og ikke bak den som man jo på en måte gjør når man spiller på den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Audun skrev:

Enig i den, men tipper det er flere enn meg som opplever at gitaren høres annerledes ut når f.eks. noen annen spiller på den, og du sitter foran den, og ikke bak den som man jo på en måte gjør når man spiller på den selv.

Mener å huske å ha lest et intervju med Ry Cooder i GP en gang på 80-tallet, der han anbefalte å sette seg med den akustiske gitaren inn mot et hjørne i rommet, for å få et inntrykk av lyden slik den angivelig høres ut for lytteren. Jeg tar alle mulige forbehold for at det kan være en myte jeg har med meg, men det gir vel en slags mening tross alt.

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gubbe skrev:

Mener å huske å ha lest et intervju med Ry Cooder i GP en gang på 80-tallet, der han anbefalte å sette seg med den akustiske gitaren inn mot et hjørne i rommet, for å få et inntrykk av lyden slik den angivelig høres ut for lytteren. Jeg tar alle mulige forbehold for at det kan være en myte jeg har med meg, men det gir vel en slags mening tross alt.

Ikke et dumt tips det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gubbe skrev:

Mener å huske å ha lest et intervju med Ry Cooder i GP en gang på 80-tallet, der han anbefalte å sette seg med den akustiske gitaren inn mot et hjørne i rommet, for å få et inntrykk av lyden slik den angivelig høres ut for lytteren. Jeg tar alle mulige forbehold for at det kan være en myte jeg har med meg, men det gir vel en slags mening tross alt.

Siden jeg har hjemmekontor pga en ubrukelig høyre fot måtte jeg teste dette med en hyggelig liten parlour.

Jeg vet ikke helt, den ble i overkant brølete og ikke i nærheten av hva jeg hører i en normal spillesituasjon. Om det er sånn den (jeg) høres ut blant folk.....tja....

Er det noe av det samme som å høre sin egen stemme i opptak for første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

I jobben min, under pandemien, har jeg ofte hatt et pleksiglass mellom meg og elevene/klientene når vi har hatt time. Plutselig ble lyttingen en helt annen. Rart i starten, men etter hvert begynte jeg å like det. Rett og slett monitoring.

Dr. Hannibal Lecter's Prison Cell — Kimmy Beach Editing

  • Takker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Gubbe skrev:

Siden jeg har hjemmekontor pga en ubrukelig høyre fot måtte jeg teste dette med en hyggelig liten parlour.

Jeg vet ikke helt, den ble i overkant brølete og ikke i nærheten av hva jeg hører i en normal spillesituasjon. Om det er sånn den (jeg) høres ut blant folk.....tja....

Er det noe av det samme som å høre sin egen stemme i opptak for første gang?

Det har jo litt sammenheng? Den stemmen du hører selv er jo mye av resonansen i skallen, og således låter det ganske annerledes enn slik den høres ut for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Audun skrev:

Det har jo litt sammenheng? Den stemmen du hører selv er jo mye av resonansen i skallen, og således låter det ganske annerledes enn slik den høres ut for andre.

Jepp, det har vel en slags sammenheng. Men en akustisk gitar låter jo ikke inne i huet mitt...
Når det er sagt har jeg ved innspilling av akustiske gitarspor omtrent alltid hørt noe av det samme jeg hører bak gitaren. Vel å merke ut i fritt rom, ikke med reflektive vegger.

Snåle greier det der med persepsjon gitt. Bassvibrasjoner fra gitarkassen mot kroppen feks.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Truckstop Chuckie said:

I jobben min, under pandemien, har jeg ofte hatt et pleksiglass mellom meg og elevene/klientene når vi har hatt time. Plutselig ble lyttingen en helt annen. Rart i starten, men etter hvert begynte jeg å like det. Rett og slett monitoring.

Har hatt samme opplevelse som trommis når jeg har blitt plassert bak pleksivegger på små scener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.